Dato: 12. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 98  / Dag 130
Sverige Lejr 35 /  Dag 45
Pos (google):  62 39 57.9 / 17 59 17.0 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  58,4 km (i alt 4501,8 km)
Distance roet i Sverige:1721,8  km (i alt)
Rotid: 12t (06.40 til 18.40)
Vejr: 4/8 mellem tynde til 2-4/8 lave. Vindstille til 8 m/s nord. 9-22 grader
Bølger, havblik til 100 cm, dønninger 100-150 cm

Aften gik lynhurtigt som altid, lage mig død træt kl. 21.20. Dejligt men vækkeurets klang kl. 5, helt klar frisk og frejdig gik jeg ud og tissede, en kold vind stod ind. Gang i brænderen og gøre klar. For at ro ud kl. 06.40 i dags anledning i jakke, dog forsat lange shorts. Så snart jeg var fri af den lille ø jeg havde sovet på kom mod strømmen og der kom mindre dønninger løbene ind. Roede forbi Brämön og des tætter jeg kom på Sundvallsbukten, des mere steg bølgerne og vindstyrken, desværre alt sammen i mod mig, så hastighed var lav. Vejrudsigten lovede opklaring til middag, men der var længe til og om det holder ved jeg aldrig. Overvejede om et kryds på 17 km var forsvarligt eller jeg skulle tage en næsten dobbelt så lang vej ind omkring Sundvall. Med da jeg kom fri af land og fik over blik over Sundvallsbukten, kunne jeg se og mærke at vejen lags land var pænt hårdt, så ingen forskel i hårdhed ville vej jeg tog, så var der kun min sikkerhed at tænke på, bølgerne var ikke skrammende, så kryds det blev. Bølgerne var en meter med store dønninger på 1,5 meter ind i mellem. Vind lå mellem 5 og 8 m/s fra nord. Så det var en god kamp og lidt vådt. Men holdt på med mellem 3 og 4 km/t, så ville blive en lang tur over. Tankerne var optaget af at vurdere bølger og ro så effektivt som muligt. Sådan gik det stille og roligt mod nord, desværre skal jeg tisse ofte for tiden, har 10 min varsel, så skal jeg tisse, endt med jeg måtte opgive at tisse i posen hvis kajakken ikke skulle fyldes med vand, kunne dog få en hånd under sprayskirte så jeg tissede i bunden af kajakken og ikke i bukserne. Godt med en fodpumpe.  Sådan forløb de første 3 timer, med to tisse pauser, helt ekstremt. Men så kom der nogle vindhuller hvor vinden faldt til 3 m/s i korter perioder, det nåede ikke at påvirke bølgerne, så gik forsat op og ned. Nogle gang ramte jeg også områder med mere strøm, så måtte jeg holde mere op mod strømmen. Så intet næsten, blev til to måger og et stort skibe der sejlede ud og et der lå for anker. Som forvente blev det bedre da jeg nærmede mig land mod nord ca. 6 km fra land faldt bølgerne lidt nu var der ikke nogle over en meter og hastigheden gik lidt op, sol fik mere magt og jeg kunne tage mine luffer og pandebånd af. Et hit med jakke i dag, bliver ikke våde og kold. 2 km før land, kom der pludselig et stort skib ud fra Sundsvall, så det overhovedet ikke før det kom ind skråt bagfra og var 2 km væk, holdt ind foran mig, så valgt lige at tage en spise pause, så jeg var sikker på vi ikke kom på samme kurs, passere 500 meter foran mig, de sejler godt nok stærkt. Efter 5,5 time var jeg endelig ved land igen, et hårdt kryds, men følte mig 100% sikker hele vejen.  Langs land var der en helt del ænder og skav, det blev havblik og meget varmt. Startede på et nyt kryds på 8,5 km, men måtte stoppe efter 20 min og tag jakken af. Vinden var næsten helt væk og var nu fra syd og stort set havblik, så temperatur var god. Så var hastigheden pludselig omkring de 7 km/t så det noget sjover. Det kryds gik fint, for engang skyld var der godt med fugle under krydset, det er meget sjældent jeg møder fugle i krydsene i Sverige, hvor mod i Norge var det under kryds jeg så flest fugle, sjove så forskelle der er. Kunne følge land ind mod Härnösand, utrolig mange fulge i det område, desværre var de meget bange for mig, så skræmte lidt rundt med dem. Plan var at handle i Härnösand, men før jeg kom ind til byen, blev jeg nød til at få i land, jeg skulle på toilet, benyttede lejligheden til at tage min kortærmet jakke på, har været noget tøj af, af og på i dag.

Härnösand, var en stor og land by og som altid er det svært at finde ud af hvad jeg vil sådan steder, så et supermarkede, men ikke super forhold til at gå i land, bestemte at jeg ville ro ud til Campingpladsen i udkanten af byen og bo der. Her gik jeg i land, men campingpladsen lå på en skrænt på den anden siden af en vej. Deres teltpladser var helt oppe, så købte lidt cola og roede videre. Ak så fik jeg ikke handlet, gad ikke ro tilbage, så kunne det også være lige meget, så roer jeg bare igennem. Vejret var virkelig skønt og strømmen var men mig, så fløj mod nord mod nogle nye øer, i et lille kryds. Pludselig så jeg en lille strand, men der lå nogle bygninger der ikke så beboet ud nær ved. Så i land her var både vand og strøm, herligt. Så ville jeg blive her, var også blevet til 12 timer i dag. Min computer satte jeg til opladning, oppe ved en transformer, så slog jeg lejr, i sand.

I nat var en af mine nye stænger desværre knækket, så to en ny i dag, har dobbelt, så må jeg lave den senere. Nu håber jeg ikke samleledende begynder at knække igen, uha (nummer 21).

Fik pakket ud tørret vand op, prøve at udgå for meget sand i teltet. Kom en båd og hentede et telt jeg havde set inde i skoven. Ellers stod den på tørmad i aften, længe siden, cola, vingummier, osv.

Det er blevet sent og jeg har forsat mange ting at gøre.