Dato:  22. juli 2011
Lejr / dag: Lejr 83  / Dag 109
Sverige Lejr 20 / Dag 24
Pos (google):  57 52 31.6 / 16 44 47.9 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  20,2 km (i alt 3771,2 km)
Distance roet i Sverige: 991,2 km (i alt)
Rotid: 4t30m (07.00 til 11.30)
Vejr: 8/8 lave, dis sigt 200-800 meter (over middag  4/8 mellem og sol). 4-8 m/s nord. 16-22 grader
Bølger, start 50-200 cm, så 50 cm og mere i læg til slut mellem 20-30 cm.

Fik læst lidt før jeg skulle sov, var stadig strøm på iPaden. Lag mig19.50. Blev en lummer nat med uventet meget vind, teltet hoppede noget og lynene lyste telt op, noget lagt fra den aftagende vind til 3 m/s i løbet af natten. Da vækkeuret ringede kl. 03.30, var det absolut ikke vejr til at stå op, heller ikke 04.30, først kl. 05.40 synes jeg der var en lille bedring, stod op og fik spist og pakket sammen. Vejret er bedre men det ikke godt, en 4-6 m/s fra nord men bølgerne er forsat pæne, men ser ok ud, ellers må jeg vende og ro ind til Västervik. Gør klar og roer ud kl. 7 bølgerne er pæne men de er bløde, måske mere dønninger, svært at vurdere. Men de er mellem 50 og 200 cm, kommer nogle stor bølger i perioder, men de brækker ikke så nemt at ro i, men vinde er strid og jeg vælger at ro mere ind mod land i stedet for det åbne kryds. Går pænt langsomt omkring 4 km/t. Kom en Lods båd ud af sejlrende, tror ikke lige de havde forvente at se en kajak her, de kikkede lidt. Kun mærke at min lyst til vind og dårligt vejr ikke er stor. Efter en time, så kom der dis og sigten faldt til 200 meter, hyggeligt så der intet at se. Kom lige så stille nord på og mere i læg af de små øer, så bølger faldt til 50 meter, men vinden forsatte og masser af modstrøm. Havde besluttet at gå ind i landet og ikke ro ydrekyst, fordi der var det spildte kræfter. Disen gjorder det hele meget specielt, kom tæt på en havørne der fløj lidt rundt med mig, ellers var det mest skav der altid flygter lang tid før jeg kommer nær. Så for første gang Ravn i Sverige også 8 stk. samlet ved en ø, min absolut ynglings fugl, derfor sidder der også to stk. tatoveret på min højre skuldre.  Det er bare en smart fugl, har mange oplevelser med Dem fra Grønland. De var meget snu på station og lærte af hinanden. Eller når vi kørte hundeslæde, så kom de nogle gang flyvende og kikke på os, så fløj den ud og landende 100 meter foran hundene, som så blev helt tændt, de løb alt hvad de kunne for at slå den dumme fugl ihjel. Ravnen sad bare og kikkede på dem og lige før de nåede den lettede den og fløj 100 meter ud igen og satte sig. God hjælp til at få tempo på pænt dumme hunde.

Efter en 3 timer, tog jeg beslutningen, nu det sommerferie, nu trænger jeg til ro pause. Gider ikke kæmpe helt vildt for at komme nord på, skal også have strøm, osv. så jeg ville tjekke Hallmare Camping ud. Der kom jeg til kl. 11.30 i lidt mere læg og nu en sigt på 800 meter. Gik i land og gik op til receptionen og en af dem gik med ned for at finde en plads, desværre var alle hytter usolgt, især når der kommer hund. Først kikkede vi nede ved vandet, men fik fortalt at jeg ingen intention havde om at ro en meter den næste uge, på nær hvis min datter vil have en tur. Han fik af vide hvor jeg kom fra, så gik vi op i ende af pladsen og jeg fik en plads i læg.

Nu er planen at jeg bliver her til næste fredag, i morgen aften kommer familien.

Så var det om at få slået telt og hængt ting til tørre. Flyttede faktisk teltet engang, fordi en af de gode pladser blev ledig, så var det bare at tage den og lægge kajakken, hvor vi skal have det store telt, en Tentipi 8 personer.

Var oppe og tjekke ind, købe yoghurt og cola, samt en is. Ellers gik jeg og hyggede mig med at pakke alt ud. Var i bad, fik limet kajakken. I morgen skal jeg gå alt igennem og vaske tøj, lappe jakke, osv. så jeg er rimelig klar til familien kommer. Bliver godt for kroppen og mentalt at stå lidt af, så skal jeg give den gas senere.

Nu høre jeg Touren, svar mails og skal rette de sidste ting i min kommende bog om DK rundt,  juhu endelig kommer den her til oktober, ser det ud til.

Nu skal jeg være camping gæst, kan sige jeg hader camping pladser, men alle de her skjulte regler, holden øjnene med hinanden, osv. men jeg har heldigvis gemt mig i et lille højre bag et gammelt hus. Sådan er det at være feriebarn midt i industri ferie.

De næste dage kommer der selvfølgelig også dagbog.

Sidder her under et træ og skriver, bliver ramt af grankogle stumper hele tiden, tror der sidder et egn eller noget andet højt oppe over mig og bombere mig

P.S. Æret være mindet for dem der er død og såret i Oslo, bliver så pissesur når folk gør sådan noget, der altid går ud over uskyldige. Får lyst til at trække i trøjen igen og jagten dem bag, bare man fik frie hænder.