Dato: 16. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 128  / Dag 165
Finland Lejr 18 / Dag 21
Pos (google):  60 25 04.7 / 21 41 30.0 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 55,9 km (i alt 5795,2 km)
Distance roet i Finland: 812,2 km (i alt)
Rotid: 10t (08.05 til 18.05)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 2/8 til 6/8 lave tykke skyer, enkelt let byge, en del sol. 5 til 9 m/s nordvest til nord. 12-13 grader.
Bølger 20 til 70 cm fra vest til nord.

Aften gik som altid, mens jeg morede mig over endnu et afsnit af ”Hjælp min kone er skide sur”. Kom i seng kl. 22.30. Som noget nyt i lang tid, stod jeg først op kl. 06.30 jeg har besluttet at rykke morgen vækningen med 30 min frem over, for at få lidt mere lys ved afgang, den store lygte slukker mere og mere. Blev ikke en morgen jeg vil huske på med glæde, var lige ude og se på vejret og tisse, ind hurtigt gang i brænderen, eller forsøge, mine tændstikker havde ligge uden for pose, og der var så meget fugt i teltet at æsken var helt våde og ingen tændstikker ville tænde og inden logik sagde det kan du ikke, havde jeg lavet en del forsøg, desværre måtte jeg ud i kajakken for at hente mine reserve tændstikker, så der røg lige en 15 minutter alt i alt. Sammen pakningen tog også lidt ekstra tid, her er virkelig vådt så skal lige passe lidt mere på når jeg pakker at holde tingene tørre.

Så jeg var først på vandet kl. 08.05 vinden var forsat kraftig og kom fra nord. Det var super fordi jeg i går var nået ned i skærgården, så jeg kunne holde mig mellem en masse små øer, så jeg lå meget i læg og bølgerne kunne ikke nå at bygge op i mellem. Vinden lå generelt fra 5-9 m/s alt efter hvor åbent det var. Samt bølgerne holdt sig på en 20 cm. Det var kun de få åbne steder bølgerne steg til 50 til 70 cm og vinden gik godt fat.

Så jeg zigzaggede ned mellem øerne og kunne glæde mig over der var en del sol, det havde jeg ikke forventet, men skyerne var nogle lave tykke skyer, der gav god plads til solen i mellem. Så med ryg vind og sol var tempoet fint syd over.

Men da jeg kom mere syd over og skulle dreje mere sydøst, kom jeg til lidt mere åbne stykker. Så blev bølgerne tætte og en 70 cm, så kunne surfe lidt men ofte havnede jeg i to bølger og blev overskyllet. Vinden fik også mere fat her sydøst over. Selv om jeg lå i en lange kanal ligene natur, gav det ikke læg. Det gjorder at hver gang jeg holdt pause, roede jeg ind i siven og lå helt gemt, så var der læg og dejligt at holde pause. Selv om vinden var hård, så er jeg ikke set så mange joller og små motorbåde alle med 2 til 4 person som var i fuld gang med at fiske, unge og gamle. Må være et godt sted. Så blev hilst nogle gange i dag, men snakkede ikke med nogen.

Sådan gik dagen, stille og roligt. Som altid var der jævnt med fugle, ikke mange i dag, så dog 4 havørne i dag også. Det var sjovt at se de her kæmpe fugle, der normalt kommer flyvende men tunge vinge tag, i dag kunne bruge vinden og lå og lege ved øerne hvor vinden bliver kastet op af træerne her hang de så og kikkede sig omkring. Kan tydelig huske hvor meget vinde der kan være ved en skovkant, når jeg kom i en faldskærm, har set flere der er blevet skyndt og der med havnet i træerne i stedet for på marken. Altid sjovt når det ikke er en selv.

Ellers kunne jeg tænke over at i dag var dag 21 i Finland, så har jeg taget hul på anden halvdel af den tid jeg har sat af, nemlig 40 dage. Det ser ud til jeg nok skal nå det. Men vinden kan hurtigt stoppe mig et stykke tid, men det ser det heldigvis ikke ud til de næste dage.

En anden sjov ting, var jeg griner lidt af Finske ord. Fordi i Danmark var der et super radio program på P3 der hed ”Formiddagen” med Adam og Sara. Som altid lige skulle se hvad ting hed på Finsk og reglen var hvis de skulle gætte, så er det bare at sætte et ”i” efter så det Finsk. Så da jeg så kapel skilte i dag med teksten ”Kaapeli” kunne jeg ikke andet grine.

Efter 10 timer kom jeg hurtigt i land, tog den første lejrplads. Har været et område men mange fine pladser i dag, men havde ikke tid til at se længe efter en plads, jeg skulle på toilet. Men her er hyggeligt, ligger lidt oppe i en skov i læg. Igen er jeg ved at tørre mit tøj, har fået lidt at spise og er ved at fortære en masse usunde ting.