Vi forlod vores lejr ved Nanortalik lidt tidligere end normalt, fordi vi har hørt fra flere at der kommer fjord vind i Tasermiut Fjorden ved middagstid.
Så vi var på vandet 07.25 til sol og havblik. Sikken morgen, den var så skøn. Vores først stræk var ned syd om det bjergmassiv, der skiller fjordene. Det er ud mod havet og lå flot i havblik med de mange isbjerge. Det var faktisk også vores sydligst punkt på denne tur.
Så kunne vi begynde vores rejse/eventyr ind i den meget lange Tasermiut Fjord, ca. 70 km.
Det var virkeligt storslået og virker imponerende stort. Det betyder også at vi ikke føler vi kommer nogle steder i kajak.
Først skulle vi ca. 8 km ind, så svingede fjorden før vi tog de sidste 14 km lige ud. Her hvor vi slog lejr, kan vi faktisk se helt ind i bunden af fjorden og se indlandsisen massiv stå for enden, 50 km væk.
I løbet af dagen, har vi som altid talt om altid muligt. Især når Karen keder sig, så bliver der snakket!
Vi fik også nogle små sjove oplevelser i dag.
Først en and, der kom flyvende direkte i mod os. Så vendt den om og landene tæt på os og opførte sig underligt. Hun måtte have ællinger i nærheden, med den opførelse. Vi så dem dog ikke, men nød oplevelserne med andemor, der var så stolt over at lokke os væk.
Senere oplevede vi et andet fænomen for anden gang.
Igår så vi en underlig bølge i vandet ca. 100 meter væk, og nogle høje plask før den forsvandt. Vi var i tvivl om det var fulgte, fiske eller sæl.
Men pludselig i dag, dukkede over ti sæler op ad vandet ca. 40 meter fra os. De fleste svømmede på ryggen, kun med snuden oppe, de kom hurtigt på linje og svømme videre i overfladen lige forbi os, på ca. 20 meter afstand. Sådan svømmede de ca. 80 meter, så dykkede de alle igen.
Virkede som om de på en eller andet måde fiske og presse fisk sammen, tænker jeg? (Hvis nogen kender præcist hav der sker, så skriv). En virkelig fin oplevelse.
Lidt over klokken 12 kom vinden, men ikke inden fra fjorden med ude fra havet. Der kom hurtigt lidt bølger, men det var ok.
Problemet idag, var vi aldrig har været på en strækning med så få landgangsmuligheder, så da der endelig dukkede en lille stenstrand op i en smal klippekløft, så tog vi den. Det var også tid med de fem timer på vandet. Så har jeg en datter der har fået mere end nok.
Den var en fin lille kløft. Dog skulle vi ca. 12 højde meter op  for at slå lejr. Det kunne mærkes i lår og arme, da det var pænt stejlt.
Vi fik en dejlig lejr her oppe. Vi har hygget og igen været på søpindsvin jagt, da der er så mange skaller fra dem her, når mågerne har spist dem.
Der var sørme også lidt virkelighed idag, så jeg måtte arbejde lidt og snakke en del i telefon. Men sikke en udsigt på kontoret, da jeg stod ude og så ind i dem storslået fjord.
Der skal vi indad de næste dage. Det bliver flot, men nok også hårdt, da det vil følelse meget langsomt, i disse store omgivelser.
Jeg begynder også at være slidt nu. Trænger til en pause med alle de padledage jeg har haft her og Danmark rundt inden. Men det er nok fordi min hjerne snart ved det er slut.
Turdata:
Afgang: 07.25
Ankomst: 12.33
——
Vejr: Sol hele dagen. Vekslede skydække, med lidt dis og høje tynde skyer. Vindstille ti en frisk vind fra sydvest. 6-14 grader. Men som altid en kold vind.