Dato: 3. juli 2011
Lejr / dag: Lejr 68 / Dag 90
Sverige Lejr 5 / Dag 5
Pos (google):  57 11 1.1 / 12 09 26.3 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  61,6 km (i alt 3022,6 km)
Distance roet i Sverige: 256,6  km (i alt)
Rotid: 10t25m (05.25 til 15.50)
Vejr: 8/8 lave til 4/8 mellem, en del sol. 4-7 m/s fra nv. 20-24 grader.
Bølger, 10-50 cm, enkelt dønninger op til 70 cm

Da madpakke og alt var ordnet, gik jeg ned og satte min computer til opladning, hvor mine batterier stop. Så var det godnat til Johan så skulle der soves. Vågede efter en time, i et meget varmt telt, var blevet noget lummert, så måtte åbne telte og kun have myggenet, men det var stadig varmt, så det var svært at sove. Men det lykkes og jeg kunne sove helt til kl. 4 op og direkte ned og hente mine ting der var til opladning, kun for øvrigt se på den flotte maj stang der stadig står her. Så blev der gjort klar. Johan havde besluttet at stå op også, for at ro med. Så jeg følte jeg havde lidt travlt da jeg havde sagt jeg roede kl. 05.30 men allerede kl. 05.10 var jeg klar, men kunne se lidt kort osv. Kl. 05.25 tog vi to af sted. Vi tog en skrå kurs ind mod fastlandet. Der var en del små øer at ro i mellem, det blæste en 7 m/s fra nv men her mellem øerne var der kun små bølger. Vi ramte fastlandet ved Bildal og fulgte land syd over uden at gå ind i vige, osv. Johan havde tænkte på at stoppe til middag, men besluttede at forsætte. Nu var vinden i rygge og medbølger, samt strømmen var også sydgående, så det gik pænt derned af. I kunne runde et sydligt kap og ro ud på et nyt kryds, via en ø og til Atomkræftværket Ringhals kärnkraftverk. Her var bølgerne lidt mere fra side og dønningerne kom skrå bagfra. Vind skiftede meget mellem 4 til 7 m/s men det fint over.

Hele dagen har vi fulgt en fin klippe kyst men den er meget ens, så der har ikke været de store variationer.  Men snakken er gået, vi holdt pauser hver time, som jeg også altid gør og blev på vandet hele dagen. Efter Atomanlægget, gik det sydover forbi Bua og til Ärnäshalvon, her fandt vi en rimelig lejrplads, vi skulle dog lige bære kajakkerne op, det var pænt tungt, men så kunne vi også slå lejr på græs omkring et lille vandhul.

Det var og har været lummert hele dagen, selv om solen ikke har været så meget fremme. Selv om det er weekend, har vi ikke set ret mange både eller mennesker ved vandet som normalt. Dog er der forsat folk rundt omkring. Vi slog hver vores lejr op, jeg fik lavet mad og kom i gang med at ordne min ting, skal godt nok have handlet i morgen, er helt ned på det meste og har ikke cola i aften.

Har set lidt blandet fugle i dag, en hel del sæler rundt omkring, støtte på to større flokke der tog sol.

Ellers kom jeg forbi de 3000 km i dag og ramte de 90 dage, på min tur i havkajak, så tiden går, det er halvdelen af min tid der er gået.

Nu må jeg op efter mere vand, ordne de sidste ting, før der skal soves. Kender ikke planen for i morgen, eller om vi tager en dag mere sammen det finder vi ud af. Jeg skal handle i morgen og ellers 10-11 timer syd over.