Jeg var lige ved at død af chok da Karen, bad om at komme i seng igår, og jeg ikke skulle sige der var sengtid.

Jeg sad som altid lidt oppe, det gav mig oplevelsen af en elgtyr, der gik over vandet, 100 meter fra os og samme sted kom en rentyr og græssede senere (hvor vi så elgkoen med kalve). Sikke en lejrplads.

Jeg havde lovet Karen, at hun måtte sove lidt længere. Jeg stod op sædvanlig tid, spiste og gik igang med at pakke. Det tager altid lidt længere tid, når vi nu skulle skifte aktivet og alt var nyt. Efter en time, vækkede jeg Karen. Det tog forsat lidt tid at pakke. Imens gik rentyren forsat og græssede og elgkoen kom også der ud.

Klokken 10.25 kunne vi så gå i den tungt lastet kano og padlede af sted, vejret var dejligt og det var gudesmukt, med lav sol på bjergene med hvide toppe. Vandet stod spejlblankt og gav det hele det ekstra løft.

Selv Karen padlede, mens vi tog der ud af. Kort tid efter blæste det op og vi lagde os tæt på land og fik jakker på. Desværre blev vinden ved med at tage til, selv om vejrudsigten sagde fint vejr. Der kom en front af mørkeskyer ind, som havde en hel del vind foran sig. Det gav vind på 5-8 m/s mod de 1-3 m/s som jeg forventede. Da det er en stor sø vi er på, kom der hurtigt små træls bølger.

Efter 1,5 time, kom vi til en lille ø, hvor jeg havde lovet Karen pause og frokost. Da vi sad der i læ og spiste. Kunne jeg se det næste åbne stykke, der var mange små bølger, efter lidt overvejelse, kom jeg frem til, at det gad vi ikke første dag, og når vi har god tid. Øen var fremragende, så vi blev og slog lejr.

Det er første nat i vores andet telt, et Akka Endurance 3, fra Fjällräven, nøjagtig det samme som på vores sidste lang tur. Et telt med mange minder. Dejligt solidt og godt.

Karen var helt betaget af, at der lå en stor snedrive på øen, så hun legede løs i sneen med øsen fra kanoen. Jeg fik styr på vores lejr og udstyr. Karen var lige kort i telt også kom hun ud. Mit hjerte næsten brast da hun kom og spurgte “far, hvor er vores pose til affald?”. Der skulle ryddes op på øen. Vi har mange gange snakket om, at det er noget svineri, at folk smider alt muligt, og vi har taget lidt med hjem hvergang, vi har været på tur, nu kommer hun selv, perfekt. Blev til noget plastisk og to øldåser.

Kort efter kom Karen igen og spurgte om hun måtte bade, vi havde lige snakket om hvor koldt vandet var. Men på læ siden af den lille ø, var der lunt og godt. Så selvfølgelig fik Karen sin badedragt og sandaler på, det blev ikke til meget mere end lidt sopperig og lige ned og side kort i vandet, til ære for kameraet, med sne i baggrunden. I mens havde jeg bål i min Kelly Kettle og fik lavet en masse varmt vand også til bad. Så Karen kunne blive vasket rigtig bagefter og mig selv.

Ellers har Karen leget ude helt vildt, dog vil hun gerne have mig med i alt, men jeg trækker mig, dog har vi fisket lidt sammen. Karen har leget med sit sommerfuglenet, pumpet vand med vandpumpen, bagt kager af sne, vand, jord og hvad der ellers kan komme i en gryde og røres sammen med en ske.

Jeg har fået vasket undertøj, rendt frem og tilbage for at høre hvad Karen råber, stået på hænder. Jeg har tilladt mig den luksus at have en tynd plade med på 90×45 cm, som jeg kan lægge og bruge til at øve min håndstand på, selv om det var noget blødt.

Karen ville også på skovtur, så vi gik de 20 meter til den anden ende af øen og fik en kiks før vi gik tilbage igen.

Vinden lagde sig kort sidst på eftermiddagen, men tog til igen. Lidt underligt vejr med store tunge skyer der kom ind, heldigvis er vi gået forbi og har haft dejlig sol og varme så længe vi holdt os i læ.

Selv om det blev en meget kort kanodag og Karen kede sig efter 30 min i kanoen, så har vi haft en herlig dag.

Det var så sjovt at se Dino (hunden) i morges og i dag. Han springer op i kanoen, og er ikke til at drive ud igen. Virker som om han virkelig kan huske vores sidste tur, har allerede fundet sin plads bag mig i kanoen igen, ingen slåskampe om mit sæde denne gang.

Livet er herligt og vi stor hygger. Godt valg der hjemme, har brevstemt før jeg drog af sted.

Dag/Lejr: 10/10
Dato: 18. juni
Km (grov luftlinie) padlet: 4,6 km (Ialt 4,6 km)(vandret ialt 58,4 km)
Padle tid (med pauser): 10.25-11.50
Højde: 530 meter
Pos: 67 51 335 / 19 08 649
Vejr: 4-20 grader. En del sol. Mange lave skyer. Start let vind, senere Friske vind fra sydvest.