Solopgang i Norsk skærgård, bådbro og båd, af Erik B. Jørgensen under "Skandinavien rundt i kajak"

Dato: 25. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 38 / Dag 51
Pos (google):  64 02 37.6 / 10 00 29.9 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  0 km (i alt 1555,2 km)
Rotid: 0
Vejr: 6/8 til 8/8 lave en masse byger, lidt sol. Små periode med vindstille til 4 m/s mest 6-10 m/s. 10-16 grader
Bølger, ?

Jeg fik læst godt i går aftes, før jeg lage mig lidt over 22. Vågende frisk og udhvilet kl. 7. Lå og hyggede lidt i posen, kroppen kan mærkes efter den lange dag og alt det liggen ned de dage her. Har blæst rigtig godt i nat, begyndte at børste tænder, knæk sagde det, ak. Ud i regnvejr med alverdens rep. ting, fik lagt teltet ned og stangen ud, hvor blev jeg glad da det var en stang der var flækket og ikke et samleled, fordi stænger har jeg rigeligt i reserve af, så vupti så var det lavet. Dejligt at komme ind i teltet igen og få lidt morgen mad og nogle timers læsning, fik lavet lidt små videoklip men nettet er ikke kraftigt nok til jeg kan opload dem, som jeg ikke kan hente podcasts og store mails jeg har fået sendt. Igen fik jeg ryddet op. Har fået noget lim fra Nicus Nature som er virkeligt godt, virkelig positiv over resultatet af reparation på fronten, så jeg lavede lidt på bunden i dag, det er virkelig små hak, men når det nu er så nemt at lægge på, hvorfor så ikke lave det og få det teste hvordan det holder.  Er ellers helt opslugt i min bog ”Svinehunde” en super krimi.

Fik en sjov opringning i går fra Leif at det var her ham og hans kone Annie var på Grønlænder kajak træf i 2009, har set masser af billeder, men viste ikke det var her, da jeg kom hertil noget uventet den anden nat.

Pludselig er dagen væk og jeg gik ned og handle lidt, samt ville finde en stikkontakt, spurgt købmanden om renset benzin, nu når han har alt. Men desværre, men vi fik en god snak og brænder, fjeld, osv. før han hørte hvad jeg lavede, pludselig kom en kunde og købmanden sagde ham skal du hilse på, han har padlet Norges kyst, i etaper. Så gik snakken og jeg blev inviteret hjem til, bad, tøjvask og aftensmad, herligt.

Tilbage i teltet fik jeg pakket lidt og lavet madpakke til i morgen osv. Lidt over 17 gik jeg på besøg ved Sturla og hans datter. Jeg fik et dejligt bad, vaske lidt tøj. Da hans kone Live kom hjem spiste vi og snakke gik om alt især kajak da de pakke padler. Efter en dejlig gang med kørte vi en tur på øen så jeg kunne se den. Så får man et helt andet billede, vi var oppe og se Strandhotellet hvor der var kajaktræf i 2009 og igen i år. Det ligger en meget fin restaurant, verdens berømt aritekt tegnede hytter, osv.

Sturla driver udlejning af både, kajakker, cykler, osv. hvis man kommer på disse kanter. Der er ved at blive bygget en bro til naboøen, så et område der sker noget mere i end jeg troede.

Efter en meget hyggelig aften, gik Sturla med tilbage og så min kajak og udstyr, altid super at dele erfaringer.

Vel tilbage i telt blev der pakket lidt og nu skal der soves.

Vejret ser godt ud for i morgen og rimeligt de næste dage, så der er lys forude igen.

For lige at følge op på en kommentar fra i går.

Men hensyn til vejr bruger jeg Yr.no app, som er genial. Hvis jeg giver udtryk for vejret skifter meget er det inden for normal fornuft og forventning i løbet af dagen. Det er mere end 2 dage frem at den er meget usikker.

Så jeg er faktisk meget tilfreds. Jeg gør det at jeg kikker det sted jeg er, den finder den selv. Smat 4 steder fremad, så sammenligner jeg dem, fordi hvis alle siger dårligt vejr, er det rigtigt, hvis kun en siger det roer jeg normalt.  Det fede ved app er at jeg kan søge på små øer, sunde, fjorden fremad, og når jeg drejer telefonen kommer vejret time for time, så jeg kan se hvornår vinden skulle lægge sig. Desværre mangler der en stor ting, det er vejret nu, aktuelt vejr, så man kunne tjekke om prognosen passer. Men der har Dag fortalt mig om en app jeg bruger der hedder AeroWeather, som viser alle de nærmeste lufthavnes vejr,  nu her og prognose, så kan jeg nemt sammenligne. Tidevand tager jeg på en app der hedder Tidevann, der kan være langt mellem stationerne, men ofte ved jeg rimelig præcist hvornår det vender, jeg kan kikke ud af teltet, men der er store lokale ændringer. Strømmen tjekker jeg stort set aldrig, det meste kan jeg regne ud, samt jeg skal fremad, så jeg bliver nød til at ro, det er kun meget snæver steder, jeg tilpasser min roning efter strømmen.

Det er faktisk her jeg ofte tjekker vejr, samt mine utallige meldinger fra Niels i Danmark, som også forsyner mig med vejr, osv. når jeg er på vandet, hvis der kommer ændring eller jeg bør forsætte en lang dag.

Ellers er jeg meget til at kikke ud og ro på forholdene, det hjælper mig ikke så meget at vide at vise passager ofte er meget dårlige, fordi jeg er kun steder en gang og det er ofte når forholdene er til det. Så ingen grund til jeg tænker på det fremad. Meget siger også sig selv ved at se på kortet, åbne strækninger, som den næste er mere udsat end andre, osv.