Dato: 7. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 121  / Dag 156
Finland Lejr  11 / Dag 12
Pos (google):  63 06 23.9 / 21 34 47.8 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 28,8 km (i alt 5436,7 km)
Distance roet i Finland: 453,7 km (i alt)
Rotid: 5t50m (07.15 til 13.05)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 6/8 mellem til 8/8 lave, til aften regn. 6-8 m/s fra syd. 12-16 grader
Bølger 20 til 50 cm fra syd.

Dagen endt kl. 22.10 da jeg lage mig død træt efter kampen med naturen. Op som altid kl. 6. Fik gjort klar og begyndte at pakke, kom til at træde på en bardun, knæk sagde det. Ak men blev helt glad da jeg fik den ud og så det var en stang der var knækket og ikke et samleled, det kun den 3 stang på hele turen.

Mens jeg bande over ekstra arbejdet, kom solen frem og en havørne strøg tæt forbi men to krager efter sig. Så det hele pludselig meget bedre, dog blæser det forsat godt.

Roede ud 07.15 efter jeg havde ordnet min teltstang. Lage ud med at skulle uden om en tange, så roede nordvest. Det gjorder jeg næsten fik ryg vind og med bølger, så den første time var der god fart på. Natur er forsat flot og anderledes. Her ligger der kæmpe sten spredt rundt over alt i vandet og lagt ud. Virker helt malplaceret. Så snart jeg var rundt tangen roede jeg syd på lå forsat lidt i læg af land, derfor var der virkelig mange fugle i dag, en kæmpe flot skav, mange ænder, måger og som altid når der er mange små øerne vrimler det med krager. Så oven i købet 3 havørne mere, der ned af og en enkelt fiskehejre, herligt. Men snart var det slut med læg og jeg fik sydlig vind lige i hovedet. Vinden lå på 6-8 m/s heldigvis var bølgerne ikke så høje, jeg kørte på i højtempo og kunne holde en god hastighed. Jeg passerede en flot bro der gå ud til Replotlandet, hvor jeg kunne passere en lille bro i en dæmning. Herfra og til Vasa blev den en hård kamp mod vejret der hev og sled i mig. Jeg holdt på i ben hårdt tempo fordi jeg skulle til Vaasa i dag. Men ikke noget jeg kunne holde til en hele dag. Kan endnu mere tydeligt se jeg nærmere mig en stor by, så de vildeste villaer i dag, især en men den størst båd i baghaven. Så at se som jeg nærmede mig Vaasa så kom der også gammel industri områder der var forladt og se hærdet ud, store kontraster.

Jeg har bemærket en del andre ting, har aldrig set så mange forskellige flag vimpler, der er i alle mulige farver, som den Finsk flag, grøn / rød, rigtig mange Gule/røde dem er der fleste af, og mange flere. Samt en hver hytte med respekt for sig selv har en gyng bænk i haven, Finder må kunne lide at gynge!

Det lykkes mig at holde på og nå Vaasa, jeg stoppe lidt før en forventet, fordi pludselig var der en ok lejrplads, har lært ikke at passere dem, på et gammelt værft ligner det, var det nemt og godt at gå i land og slå lejr. Tog lidt ekstra tid fordi jeg ringede og skrev mail i mens, skulle have en aftale men den Danske konsulen her i byen, men måtte lige over Ambassadøren i Finland, så lykkes det. Så tak til Jens-Otto og Kaj for det lykkes. Jeg fik en aftale om at kunne stemme en time senere, så jeg fik pakket ud og hængt ting til tørre, så gik jeg op i byen, var noget længere end jeg forventet. Vaasa er en stor by, en del universiteter og uddannelses steder. En by men helt nybyggeri og så steder der er meget gamle og forladte, mange sider. Kom ned i centrum og fandt Konsulatet. Her kom Kaj og jeg fik stemt som en god borger, kan kun anbefale folk at huske at stemme, så har man også ret til at brokke sig. Jeg har ikke noget parti jeg er 100% enig i, jeg har bare en side i folketinget jeg ikke ønsker skal have magten. Så det var min stemme. Super dejligt at få ordnet.

Så gik jagten i gang i byen, jeg ville meget gerne have nye neoprensko, vandtættet sokker, pandebånd, mad, osv. Som altid ender jeg med at gå mange km, jeg var rundt i et hav af sportsbutikker uden held, blev henvist til en stor sportsbutik uden for byen, så der gik 30 min med at gå der ud. De havde lige frem kajakker, men stort set ingen tøj, de have neopren sko, men ikke  i min størrelse, dog var de meget behjælpelige, lykkes at få et par vandtætte sokker, så jeg ikke får fugtige tær, af de små huller jeg har i tørbukserne. Så turen var ikke helt spildt, så kunne jeg traske hele vejen tilbage. I centrum købte jeg nogle såler til mine neopren sko for at få lidt beskyttelse i bunden, samt et pandebånd, så jeg kan lukkende vinde bedre af når jeg høre podcasts. Mit vinter pandebånd er for varmt. Jeg fik handlet en del mad, til 4 fulde dage og lidt mere, over 1.000 kr. av men manglede mange ting. Så trængte jeg til at side ned og få noget mad, først så jeg på kinesisk mad, men der var ingen mennesker, så gik hjemad, fordi havde set et stort åbent Pizzeria her endte jeg kl. 18.45 og frem til nu snart 21. Men mad og div. opgaver på computeren.

Nu det snart tid til at gå tilbage, det regner en del håber det når at holde op.

Så skal jeg ellers tilbage og tørre tøj og orden alt det jeg har købt, vejret ser bedre ud de næste dage.