Dato: 14-15. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 33 / Dag 34-41
Pos (google):  65 54 58.5 / 12 07 29.3 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet: 79,5 km (i alt 1288,2 km)
Rotid: 15t50m (17.50-04.00, 05.00-06.40 og 12.00 til 16.00)
Vejr: Alt nat 8/8 høje og 6/8 lave mørke skyer, dag Skyfrit – 1/8 høje. Nat 4 til 12 m/s dag 2-6 m/s. 4 til 16 grader.
Bølger havblik til lokalt 50 cm.

Sikke et døgn, der er sket så meget, så jeg håber jeg får alt med.

Jeg fik pakket sammen og spist lidt til klingen fra fårenes bjælder. Efter vejrudsigten skulle det være afgang kl. 18 for at passe videre frem. Kom på vandet kl. 17.50 synes det er lidt mørkt og lidt vind. Der var 8/8 høje skyer og 6/8 mellem mørke skyer der truer med regn, samt en 4 til 6 m/s s-sø. Men kom lige så stille i gang, Spændt på hvordan det bliver længere fremme. Hver gang jeg tager min kajakvest på og det sidste udstyr, sker der noget mentalt med mig, der er ingen forskelle fra den gang jeg tog en skudsikkervest og mine våben på ved Jægerkorpset. Der sker noget mentalt jeg gør mig klar til at ”kæmpe” bliver mere rolig og fokuseret.  Jeg kan ikke sige hvad det er en tilstand, jeg føler mig som en kriger.

Fik rimeligt ud mod det første kryds, lidt meget strøm og vind kan kun holde mellem 4 og 5 km/t. Krydset er 5 km og ser fornuftigt ud, den første del er den dybeste her er bølgerne 50 cm. Jeg ved ikke hvad det er med når der er dybt og sø, så kan jeg ro hurtigere 6 km/t 1/3 over bliver det mere stille og bedre men min hastighed falder? Kom fint over men vel over kom der noget mere vind og kraftige vindstød, regner med når jeg komme om på siden af Tomma bliver det roligt. Dum og naiv er jeg efter en pause i læg ved fyret ro jeg om på siden og får sådan en på goddagen, det blæser kraftigt 8 til 16 m/s i kort stød, går laaaangsomt ind mod land, bliver helt nedtrykt det bliver en kort dag. Kommer ind over land, her er bål på stranden og nogen der fisker fra en båd, må være udlænding der bare skal fiske, heldigvis er søen blæst helt flad. Hastighed er dræbende langsom, beslutter at jeg skal ned i sydenden af øen før jeg må beslutte om jeg må stoppe. Jeg kommer der ned ved at ro helt inde under land. I Sydenden er der en del øer, pludselig døder vinden til 4 m/s hvad var det, forventer hele tiden den tager til igen. Så kan jeg godt forsætte ud og se om næste kryds er ok. Det er ”kun” 4,8 km, beslutter at forsætte selv om vinden er 6-8 m/s men det langsomste jeg har padlet er 3 km/t så det i værste fald 2 timer over, det har jeg rigeligt kræfter til. Går strygende over, hårdt men kommer over på en god time.

Utroligt det ikke giver vand så mørke skyerne er, utrolig en forskelle det er fra i gård, i dag blæser vinden konstant der er ikke mange pauser og det er meget mørkere. Humøret er oppe igen når jeg får langt km bag mig og det dårlige vejr. Ned langs Løkta er det noget mørkt og blæsende men går. Så skal jeg beslutte om jeg går mod Sandnessjøen, selv om vinden er kraftig til tider, har jeg ingen problemer det er bare hårdt arbejde, så forsætter i to kryds over mod Sandnessjøen, pludselig lysner det op, præcist kl. 01.30 kan jeg se solen får mere og mere magt igen, dejligt, giver en helt anden stemning. Nu ser det ud til jeg når mit mål. Kom til Sandnessjøen godt brugt lige som Hurtigruten ankommer, ro ind i haven og binder kajakken til en bådbro og skynder mig op til hurtigtruten for at prøve at få mine pakker nu i stedet fro kl. 12.30. Flinke mennesker der gerne hjælper mig. Så blev kl. 04.30 tænker en lørdag aften så må der være en kiosk åben med pizza, osv. næ nej byen er helt stille møder to mennesker? Går tilbage til kajakken og pakker de to pakker om, lidt små ting og chokolade, juhu. Beslutter at padle ud af byen og sove lidt. Jeg vil videre fordi vejret bliver bedre og bedre og vil gerne have en stille hviledag ved Havnomaden. Første roer jeg lidt tilbage men her er ingen mulighed for at ligge mig, ro syd på, et godt stykke nede finder jeg en lille plads hvor jeg får pakket kajakke og noget at spise fra 7 til 8. Så det tid til at sove lidt. Lægger soveposen ud på jorden tager kajaktøjet af og lægger det på klipperne for at tørre i solen. Får ringet lidt rundt og tjekket mail , samt prøver at få kontakt til en journalist jeg skal møde. Sætter vækkeuret til kl. 09.30 vil ro igen kl. 10 hvis jeg ikke høre noget. Kl. 09.45 for jeg kontakt til journalisten som kan komme om en times tid, så sover / blunder lidt mere i solen, mit uldtøj er næsten tørret igen kroppen har tørret det. Får snakket men en flink journalist, får taget lidt billeder og prøver at få sagt alt det jeg skal. Så kl. 12 vælger jeg at forsætte, har lagt omkring 54 km bag mig, med vil lidt videre. Næsten skyfrit og solen skinner og lidt lokal vind. Dejligt på nær har glemt jeg roede om natten og har en ekstra trøje på end jeg plejer om dagen, så bliver en varm tur, gider selvfølgelig ikke gå i land og ordne det. Få faktisk for første gang, ligge stille to gange og lade en færge passere som jeg ikke helt stoller vil vige for mig. Bliver en ok flot tur, men kroppen føler det som arbejde, kom ud til Husvær, hvor Havnomaden holder til. Hjerne er ikke helt klar, ved hvor det ligger men tænker ikke og ro ned mellem de første øer, 2 km for tidligt så tog lige en rundtur rundt mellem øerne. Smukt men ved ikke om min krop kunne lide de 3-5 km ekstra. Kom frem til Havnomaden  sikke et sted, vildt flot! Ingen hjem gik lidt rundt, så kom to selvbygger kajakker ind ude fra vandet, det var ejerne Bent og Inge, snakke gik med det samme og jeg blev vist rundt i disse fantastiske omgivelser, det er lavet så gennemført jeg ikke har set noget liggende, der er 7 værelser, køkken, bad, osv. Så der bar og cafe, samt et andet sted men kajakopbevaring og koncert sted, udstyrsrum, tørre rum, værksted, osv. Alt gennemført. Vi snakkede løs, fik lidt og drikke. Så var der 1,5 time til mad, så jeg fik pakket ud og slæbt op, bad og begyndte at skrive dette. Så kl. 20 var der mad, en super hyggelig aften med en masse kajak snak, så en masse billeder fra det fantastiske område, der er for alle niveauer i kajak. Nu er klokken mange og beklager den sene opdatering vor jer der har ventet spændt.

En super god sejr at nå her til i dag. Set i tusinde vis af gæs i dag i kæmpe flokke kom ind i dag, i går så jeg 4 rener igen og to ryper første gang på turen, alle de normale fugle og 2 havørne. I dag Marsvin igen (Nise)

Men prøve at se her på “Havnomaden” hvor fantastik et sted det er, samt han laver nogle meget flotte og speciel pagajer.

Holder en rigtig hviledag i morgen.

P.S. øverste billeder til højre er Donna fjeldet der ligner en mand der ligger ned, set fra nord.