I dag stod den på ren vandring. Som altid var jeg oppe og hyggelig lidt, før Karen skulle op.
I dag havde jeg dog lovet brunch. Så jeg lavede røræg (frysetørret) samt pandekager.
Selv Karen ikke kunne lide røræggen. Så var der ikke et øje tørt. Mens vi spiste holdt regnen op, som havde trommet på teltdugen hele natten, dejligt.
Vi kom i tøjet = regntøj. Jeg havde rygsækken med lidt varmt tøj, mad og drikke, samt mit kamera og vandrestave.

Vi vandrede ind i dalen. Først forbi “havnen” så via vejen dybere ind. Der kom en stor sø, og her lå et større område med markere. Der er faktisk det største sammenhængene stykke af marker vi har set.
Vi kom op til fårefarmen, men den virkede forladt, senere så vi også to grave, en barnegrav og en voksen der var død i slutningen af 2020, 77 år gammel.
Desværre virker det som om gården er død med den person og alt står forladt. Sådan virker det.
Det roder og er mange gamle ting, som de andre steder. Men det virker som om det engang virkelig har været fint.
Hus har fine stengære omkring sig og en fin have. Der var også en gammel træbygning, som lignede det havde været slagteri.
Området var virkeligt idyllisk og virkede dejligt. Så underligt hvis det ikke er attraktivt for andre.
Måske fordi lige bag gården ligger et kæmpe vandfald, her er bygget et vandkraftværk der sender strøm helt til Qaqortoq. Det løber højspændingsmaster og ledninger her fra og hele vejen til Qaqortoq. Vi har set ledninger tildligere, da de faktisk krydser den fjord vi var i tidligere. Her hænger ledninger over fjorden, 2,5 km. Ledninger var også ved den fine gamle kirke ved Hvalsey. Dog havde de været så kloge at lægge strømme i kabel og væk, en kilometer på hver siden af de gamle ruiner. Klogt og godt gjort.
Vi se kraftværket, ikke meget at se en blå bygning. Så gik det opad mod dem bagliggende sø og dæmning. Der var en smal og dårlig grusvej der op. Måtte smide lidt sf tøjet under regntøjet, da det var overraskende lunt, selv om der faldt støvregn.
Vi så dæmningen og det imponerende vandfald. Min plan og drøm. Var at gå halvvejs rundtom søen og se to gamle nordboruiner. Så. I gik afsted.
Jan og Dothe havde fortalt om stedet. De nævnte også det var stejlt her. Det skal jeg love for. De må have hævet vandstanden i søen, da de lavede dæmningen. Fordi de lave kanter der normalt er omkring en sø, findes ikke her.
Det gjorder vi måtte gå stejlt op for at komme op og ind på bjerget. Fordi siderne ved søen var for stejle. Vi svedt begge som svin, mens regn faldt. Selv om der var regn, var der virkelig mange små fluer, der var så irreterende.
Vi kom op og gik lidt på et lidt flader sted. Vi var stort set ikke kommet nærmere. Nu var det store spørgsmål, var jeg en fornuftig far, eller eventyr her?
Eventyr ville videre, jeg skulle se de ruiner, men der var nok tre timer eller mere ud og så hjem igen.
Den fornuftige far, huske at vi allerede nu glad rundt på klipperne og buskene, fordi det var så vådt. Samt Karen havde fået nok, men var heldigvis forsat i ok humør.
Det var bare noget lort i det her vejr. Da der så igen kom dis/lave skyer ind, så vi ikke kunne se ret langt, så vandt den fornuftige far og vi vendte om.
De ruiner må jeg have til gode.
Nedturen var lidt lettere, dog forsat glat. Vejen hjem var let og lige til.
Nede ved havnen var det også gamle nordbo ruiner (er mit gæt), men i dårlig stand, så lidt fik jeg da set.
Vi var hjemme efter 9,5 km og lige under 3,5 time. Både våde af vand og sved.
Så vi fik os vasket med fugtservietter og noget andet tøj på. Så var det tid til frokost.
Her begyndte regnen igen at falde tunge på teltet og forsatte resten af dagen om and off. Nok meget godt vi vendte om.
Ellers har vi set afsnit og film, skrevet dagbøger og snittet lidt.
Siger også til regn i morgen, håber ikke det holder. Men hvis det er muligt, begynder vi at padle ud af fjorden imorgen.

Turdata:
Afgang: 09.15
Ankomst: 12.26
——
Vejr: Rigtige byge vejr. Overskyet, masser af regnbyger. Gav dis/lave skyer. 8-12 grader. Vindstille til frisk vind fra sydøst. Om eftermiddagen mere massiv regn.