08A3B452 65F9 4768 ACDF 5C52FD4BAC7F - Transport dag! 1

Transport dag!

Det bliver nok ikke af de dage vi mindes efterfølgende. Det var mest en transport dag, med et enkelt stop.
Dagen startede godt. Det var lunt, høje skyer og næsten vindstille. Vandet lå spejlblankt end og vi kunne begynde vores rejse mod enden af fjorden.
Vi padlede først ind mod fårestedet, Qallimiut. Her gik vi land. Desværre mens en af de store regnbyger var over os.
Vi fandt to nordbo ruiner, men i dårlig stand. De lå ved alle de gamle både og efterladenskaber fra fårefarmene.
Vi gik op og så de gamle bygninger fra fåreavlermes start her i 1930’erne. (Du kan læse Mikkel historietime længere nede).
Vi gik ikke helt hen til kirke, det føles altid som om vi går ind på folks ejendom, selv om vi godt må være her.
Da vi skulle afsted igen, var vinden taget noget til og der var nu bølger i hele fjorden.
Jeg kunne heldigvis trække kajakken over til nogle klipper og ind i noget bobbeltang, så vi kunne komme i kajakken uden at blive ramt af bølgerne.
Jeg var lidt spændt på om vinden ville tag mere til og skabe endnu større bølger, fordi så kunne vi ikke forsætte.
Vi skulle lidt på tværs over til den sidste fjordarm, Amitsuarsuk. En smal fjord, med stejle klipper på begge sider, her skulle helst ikke være meget vind.
Heldigvis lagde vind sig des længere vi kom over, og de stejle klipper gav læ, så vi kunne forsætte.
Vi fik efter lidt tid også lidt medvind og havde forsat medstrøm, så det sidste stykke gik hurtigt.
Det var virkelige flot og storslået her i dag. Vi så også mange lave skyer blive dannet af regnen. I de perioder med ophold i regnen, var det sjovt at se de nydannede skyer kravle op ad bjergene. For igen at blive presset ned, ved næste regnfront.
Til slut blev Karen igen kold, det er første gang siden, vi opgradere med underlag, fårepels og ekstra uld.
Vi fandt en god lejr, men dejlige forhold for at gå i land, ved en lille bæk. Det var også højvand og derved ekstra let.
Først var det op med teltet, så Karen kunne komme i tørrevejr. Så hentede jeg et læs ad gangen, så tingene blev så lidt våde som muligt.
Karen fik hurtigt varmen og hjalp med at pakke ud i teltet.
Da jeg endelig kunne kravle i tørrevejr, var det skønt med en gang frokost.
Vejret har ikke indbudt til gåtur eller andre udendørs ting. Så vi hygger i teltet, med udstrækning, dagbog, og se afsnit/film.

Planen er at vandre imorgen, vejr siger forsat til regn og en frisk vind. Håber ikke den passer, lige som vejret indtil middag i dag. Så kom den lovede regn og vind.

Vi har kun set måger, ravne, småfugle og får idag. En meget stille dag.

 

Qallimiut

Efter nordboerne forlod deres gårde ca. 1450 gik der næsten 500 år før man forsøgte sig med fåreavl og bygning af nye gårde. Den første gentagelse af fåreavl skete i Qaasiarsuk i 1924 og i Qallimiut i 1930’erne. Centrum for fåreavlen i Sydgrønland blev dog Qassiarsuk og Igaliku. Der er flere fredningsværdige bygninger i Qallimiut, bl.a. den tidligere fåreholder Frederik Nielsens hus fra 1934 samt skolekapellet. Der er også to stuehuse fra hhv. 1936 og 1943.

Skrevet af Mikkel Ring Jørgensen.
Vi kender hinanden privat fra Grønland af, og fra fælles interesser. Mikkel har bl.a. været medforfatter til en officiel historiebog udgivet af Grønlands Selvstyre, og har skrevet mange andre materialer beregnet til undervisning og formidling generelt. Mikkel brugte den første del af sit voksne liv med at rejse til Grønland på et personligt eventyr der varede flere år, hvor han oplevede mange sider af samfundet og naturen. Han var derudover den eneste dansker der studerede bl.a. inuitkultur, arktisk arkæologi og det grønlandske sprog på Grønlands Universitet. Mikkel er i dag uddannet på både universitetet, seminariet og konservatoriet i Danmark med forskellige uddannelser, og arbejder i Jylland med uddannelse og udvikling.

Turdata:
Dato: 18. juli
Dag: 27
Lejr: 22
——
Kajak
Km, kajak: 20,1 km
Km, kajak, ialt: 314,5 km
Afgang: 09.30
Ankomst: 14.03
——
Vejr: Groft sagt lorte vejr. Lun morgen og overskyet. Senere mere og mere vind fra sydøst. Samt kraftige byger ind i mellem.

 

C32D5B80 01F5 44A0 9DBA 98840251E78B - Transport dag! 3
252DFF99 76AC 485E 9746 560A9CC5B0CB - Transport dag! 5
10535626 FEA7 4717 B2BC E44313A36C60 - Transport dag! 7
C5561720 ABD8 47F7 8BD5 3F5671A70249 - Transport dag! 9
3F1D3094 161D 49FC 9F21 DEAFC8E5B695 - Transport dag! 11
F05612DA 1D69 42C3 B9A7 BDE5A56EDF07 - Transport dag! 13
BFD85F15 135F 4B97 A31D D8781C6A9145 - Transport dag! 15
CF745FBE 265C 40A3 A55B 3C2FFE311F34 - Transport dag! 17
51B1B525 A50D 43FC A849 BB85C6D3C5E7 - Transport dag! 19
FC903D10 601D 419F A0C8 D7D4487C03E4 - Transport dag! 21
Qallimiut
08A3B452 65F9 4768 ACDF 5C52FD4BAC7F - Transport dag! 23
Qallimiut
FE24F559 70BF 4886 8361 41B4B410D5D7 - Transport dag! 25
4359837A 8F0D 464C 89DE 28FF0055BE50 - Transport dag! 27
E1427C28 B08A 4701 9EB2 6E7274116D77 - Transport dag! 29
68E2BEBE 5AFD 4DDF ABFF CC8CA5B329A0 - Transport dag! 31

Indlægget er opdateret: 31. maj 2025

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 Comments