Bog forside og portræt af forfatteren, Et Slædeliv af Simon Flening [Boganmeldelse]

Det er snart mange år siden der er kommet en ny bog om Slædepatruljen Sirius. Derfor var det med stor glæde at jeg så Simon Flening, havde skrevet en bog om hans tjeneste ved Slædepatruljen Sirius (2016-2018), historien, landet og selvfølgelig også et lille afsnit om hver hund. Der er ingen tvivl om at Slædepatruljen Sirius og tjeneste kravler ind under huden på en og især samarbejdet med hunden. Så hylsten til den enkelte slædehund, der er i bogen, rammer ånden rigtig godt, synes jeg.

Jeg er selvfølgelig præget af jeg selv har gjort tjeneste i Slædepatruljen Sirius (1999-2001) og været tilbage mange gange. Men selv for mig er det spændende at læse om Simons oplevelser og betragtninger, fordi det giver så mange minder. Samt de små detaljer, hvorfor gør de sådan, det er smart, det er mærkeligt, der er ikke noget som at være gammel klog. Selv om det er utroligt så lidt der er sket og ændret fra 1950 hvor Slædepatruljen Sirius blev oprettet igen og til i dag.

Bogen er let læst, den kommer rigtig godt omkring tjeneste og livet ved Slædepatruljen Sirius, både på station, depotudlægning og det vigtigst slæderejserne, med samarbejdet og kammeratskabet mellem ens makker og hundene.

Er du til bøger om Grønland eller har du en drøm om at søge til Slædepatruljen Sirius, så er det en bog du skal læse.

Kender du intet til Grønland eller Slædepatruljen Sirius, så vil jeg også opfordre til at læse Simons bog, for at få et indblik i denne lille specialenhed der opererer i det store, øde og vidunderlige Nordøstgrønland.

Data om Et slædeliv af Simon Flening

Bagside tekst

På den lille station, Daneborg, i Nordøstgrønland befinder der sig en lille unik del af Forsvaret. Det er her Slædepatruljen Sirius, en af Forsvarets specialenheder, har hjemsted. Siden 1950 har seks slædehold patruljeret den nord- og nordøstgrønlandske kystlinje med hundeslæde for at sikre Rigsfællesskabets suverænitetshåndhævelse i området. Ønsker du at komme med ud på disse eventyrlige slæderejser, får du nu muligheden i form af “Et slædeliv”, hvor Simon Flening fortæller sin personlige skildring af tiden som patruljefører ved Slædepatruljen Sirius. Læs bogen, og forstå, hvorfor det er den nemmeste beslutning i verden at rive 26 måneder ud af sin kalender til fordel for et slædeliv i Nordøstgrønland.

Side eksempel fra ;Et Slædeliv af Simon Flening [Boganmeldelse], af Erik B. Jørgensen

Forfatteren, Simon Flening

Simon Flening født 1993.