Dato: 18. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 103  / Dag 136
Sverige Lejr 40 / Dag 51
Pos (google):  63 52 28.4 / 20 46 19.1 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 58,9 km (i alt 4676,4 km)
Distance roet i Sverige:1888,4 km (i alt)
Rotid: 10t55m (06.40 til 17.35)
Vejr: 8/8 dække med skyer i alle højder. 2-4 m/s nord. 11-16 grader
Bølger, havblik til 30 cm fra nord, enkelt steder 40 cm bløde dønninger

Aften forløb som altid, dog rimeligt stille. Før jeg lage mig kl. 21.20. Op kl. 5 gøre klar og afgang kl. 06.40.

Vandet var rimelig stille med en let vind fra nord, så det gav en let modstrøm. Min kajak gled af sted og jeg skulle lige i gang, det bruger jeg altid den første time til. Der er virkelig stille i dag, fordi der ligge et lav skydække, med skyer i alle højder, men de dækker himmel totalt, men som om det hele har en lille smule lilla skær. Vinden går lidt op og ned alt efter om jeg krydser. Den første 2/3 af dagen var næsten ikke andet kryds, så kom der efter hånden flere og flere øer og der med mere og mere dyreliv, med alt hvad hjerte kan begær, havørne igen og en da to sæler. Noget nyt var jeg så flokke med over 100 skarv i åbent vand, samt det jeg så sæler, tror jeg at der er mange fisk her, virker som om skarven har travlt med at dykke og er ikke helt så sky som normalt.

Noget sjovt jeg oplevede i dag var at jeg fik både mod og medstrøm flere gang, fordi det var norden vind og jeg roede mest 30 til 90 grader. Så alle de bugte jeg krydsede gjorder at vinden gik ud af. Så når jeg nærmede mig en ny bugt, fik jeg modstrøm, når jeg kom ud i bugten fik jeg side strøm og når jeg var 4/5 over begyndte jeg at får medstrøm. Ellers var det virkelig en stille dag på kontoret, der sket ikke meget, det hele var lidt specielt på grund af skyerne. Så en dag hvor kroppen bare arbejdede. De første 4 timer fik tankerne bare lov til at svæve rundt til dejlig musik, jeg får næsten hverdag tænkt hele mit liv igennem og får så mange ideer. Herefter stod den på Podcasts fra P1 der er godt nok mange gode, utroligt jeg aldrig har hørt det før, tænkte det var for ældre mennesker, i dag hørte jeg ”Orientering” nyheder, så ”Harddisken” it nyheder, så 2 afsnit af ”Sommergæsten” fedt men interview af spændende mennesker.

Den sidste time begyndte jeg at blive træt men var også gået godt i dag, her sidst på dagen blev det endnu mere stille og det regnede ganske let med store spredt dråber. Da jeg kom til Norrfjärden kikkede jeg efter en lejrplads men kunne ikke finde nogen, her er utrolig mange store runde sten langs kysten. Så endte med at måtte ro en 30 min mere end planlagt, forsatte bare indtil der dukkede en lille bidte åbne op i stenene hvor der var en bålplads, her kom jeg i land og fik slået lejr. Var glad for at komme i telt. En journalist havde prøvet at ringe i dag. Og ganske typisk første gang min telefon ringer på vandet i Sverige går den tør for strøm, er ikke for god mere. Så måtte vente til jeg var i land, til at finde ud af hvem det var. Må se om det bliver til en aftale.

Fik varmet Kylling ret og kunne begynde på aftens arbejde. Som næsten altid har jeg mega dårlig netforbindelsen.

Tak for alle mails og kommentar, ikke med ond villige hvis jeg ikke får svart alle. Skriv igen hvis jeg har glemt et svar til dig, smutter nogle af og til.