Ø med fyr og fyrbolig, Norge under "Skandinavien rundt i kajak" med Erik B. Jørgensen

Dato: 23. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 38 / Dag 49
Pos (google):  64 02 37.6 / 10 00 29.9 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  72,9 km (i alt 1555,2 km)
Rotid: 14t25m (06.55 til 15.30 og 16.30 til 22.20)
Vejr:  Morgen og aften 8/8 høje, dag 4/8 lave til skyfrit, en masse sol. Vindstille i små periode, lange perioder 6-8 m/s. 10-16 grader.
Bølger, havblik til 1 meter bølger, få steder gamle dønninger 1 meter.

Blev som altid en hektisk aften, blev en rigtig sommer aften tror det var omkring 20 grader ud og noget mere i telt sad kun i underbukser og svedte. Men ville læse lidt, blev færdig med ”Det uperfekte menneske” af Jørgen Leth. Jeg har aldrig fået læst noget af ham, men meget positiv overrasket, en levende livs beskrivelse, så hudløs ærlig, at man kommer helt tæt på. Det førte også til lidt af en storm der hjemme kan jeg huske. I seng kl. 21.50.

Måtte sove halvdel af natten i min lagenpose oven på min sovepose, før det blev køligt nok til at kravle helt ned. Op kl. 05.30, gik fint med at gøre klar, herlig morgen, havblik og helt stille. Kunne forlade denne dejlige lejrplads kl. 06.50, helt fantastik start nød den totale stilhed både fra haven og i lyde. Kun min Grønlands pagaj sagte plasken kunne jeg høre. Tempoet var højt og verden var et dejligt sted. Sådan gik de første 3 timer ud mellem småøerne og til Seter fyr. Først her ved fyret kom der vind, kom pludseligt ca. 6 m/s fra s og 50 til 70 cm bølger da det er meget lavvandet. Men kom fint forbi dette utrolige flotte fyr i sol og med selskabet af en del små både med turister der fisker. Det var varslet til en del meget hårdere timer. Fra Seter fyr gik det indad igen mellem nogle øer, men her er noget mere åben og vinde stod lige ind fra sv igennem de store åbninger, søen lage sig til 30-50 cm bølger, men det var modvind meget af vejen, så det skulle roes til for at holde de 4 km/t men fremad ville jeg. Så dårligt er det helle ikke. Så heldigvis et par havørne, altid jagte af måger, strand skader, som vil jage den væk. Der er forsat mange edderfugle og gæs, lidt tejst igen men ellers ikke det store.

Modvinden gjorder pauserne lidt svære det var ind i små vige helt op i tagen for at ligge stille, blev også til læg bag et forsyningsskib til havbrugene, osv. Men selv om hastigheden var faldet kom jeg frem til Besskar kl,. 15.30 der var en købmand, så jeg roede ind i haven og gik i land. Jeg ville gerne handle lidt og vigtigst se vejrudsigten fremad. Sikke en aktiv lille by, en masse udlejnings hytter og små både. Var også en del tyske biler, nok også dem jeg ser på vandet har set omkring 10 både i dag. Fik handlet, tanket vand og tjekket vejr. Vinde skulle ligge sig nu og til i aften og så ser det ikke så godt ud, men ændre sig meget for tiden. Men jeg ville lidt videre og se om vinden nu lage sig. Jeg var tilbage på vandet kl. 16.30 vinden var allerede meget aftaget og jeg havde en god start ud til den første fjorder, sol skinnede, bølgerne var blevet mere bløde, så jeg roede videre, der kom nogle gamle dønninger ind på en meter, men det kun hyggeligt. Mødte en del store skib og hurtigtruten, var i vældig humør igen. Dog kunne jeg godt mærke at jeg passede de 10 timer i kajakken, så der kom Podcasts på igen, Ib Potter, der laver fede og velproduceret podcasts om web. Blev også til lidt ”Formiddagen” fra P3. Så var jeg pludselig forbi de åbne stykker, fik vind fra nord  m/s helt forkert ifølge alle meldinger, men gav rygvind og medbølger så gik der ud af. Kom ind i en lille fjorden og pludselig kom vind i mod mig igen, men jeg kom ind til Stoksund, hvor Niels havde været så flinke at sende en pos og tlf nummer på en kro og vejrudsigt der var noget dårlig. Men jeg blev helt slået ud af hvor mange huse der var over alt, kl. var 22, så orkede ikke at ringe til en kro, osv. Jeg bliver ofte så ubeslutsom når jeg skal til at slå lejer, så vil jeg gerne i telt og se vejr mig selv. Selv om jeg 100% ved at Niels har ret. Vil ro ud på ydersiden af byen med blev møde af en 10-15 m/s så trak snuden til mig med det samme og roede til land, fandt en plads god, men noget blandet huse, overholder de 150 meter, og ingen kan se mig. Så ringe hjem, så telt i dagens anledning. Overrasket over hvor frisk jeg har været de sidste 4 timer. Det kan mærkes men ikke sådan jeg er helt væk. Ind varme på, lave mad og købt cola så livet er herligt igen. Vejret ser ud af h… til de næste dag, som Niels sagde. Så måske jeg skulle have ringet til kroen, nu skal der soves. Så håber jeg vejrudsigten ændre sig lidt. Ellers ligger jeg ikke langt fra en Coop, så må jeg se hvad jeg gør hvis jeg må blive her. Men blev til en ordentlig omgang i dag.

P.S. Fik de bedste havørne billeder indtil videre i dag. Da der sad en på en fare afmærkning og jeg kunne kom ca. 20 meter ind på den før den lettede.