Dato: 9. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 95 / Dag 127
Sverige Lejr 32 / Dag 42
Pos (google): 61 32 58.6 / 17 21 53.5 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 41,4 km (i alt 4353,3 km)
Distance roet i Sverige:1573,3 km (i alt)
Rotid: 8t25m (08.40 til 17.05)
Vejr: Skyfrit til 8/8 lave. 2-5 m/s fra nordøst gående mod øst. 15-19 grader
Bølger, 10 til 70 cm

Aften gik med at få styr på så meget som muligt på min computer, men igen var der dårligt net, så ting tager tid. Jeg hyggede mig med lidt at spise og drikke. Aftensmaden lå tungt i maven en grill tallerken, med kylling, grillspyd og spareribs, god mad her på campingen.
Var meget i tvivl om jeg skulle tag en hviledag eller holde på, endte med at beslutte at tage af sted, vejret ser ud til at være for godt, men jeg ville sove længe. Lage mig vel tilrette kl. 22.15 og sov helt til 06.45 eller det gjorder jeg ikke var vågen mange gange fra 04.45. Men dejligt at sove lidt, samt der er underligt stille på en campingplads, alle sover, men alligevel er der lyde fra mennesker hele tiden. Så ville heller ikke støje rundt og pakke sammen alt for tidligt.

Jeg gik op og afleveret mit nummer, på toilet, aflevere det sidste affald mens jeg børstede tænder. Så var det mad tid og pakken sammen, der var ved at komme liv i pladsen så jeg generede ingen, tror jeg. Desværre var der den lange vej til vandet igen, 3 tunge læs, skulle der til før jeg havde alt ned og kunne pakke. Der lå to dragebåde ved min side og solen stod lavt over vandet fra en skyfri himmel.

En flot start. Kom på vandet kl. 08.40 kunne ro med solen i øjnene men det var meget flot, solen glimtede i vandet som en hel disco kulde. Der var kun en let vind så livet var herligt.
Men der var meget lavvandet her, så skulle undgå dvs sandbanker her i starten, næsten som vadehavet. Så snart jeg kom ud i det åbne, var freden forbi, vinde kom fra nordvest og blev en 5 m/s lige i hovedet, her var meget lavvandet, så bølgerne var tætte selv om de kun var en 50 cm, så plaskede de igen.

Kunne hurtigt mærke det blev koldt, så måtte igen i læg af en ø og få min kortærmet jakke på. Så var der lidt små kryds, her var bølgerne endnu større op til 70 cm. Men gik som altid der ud af, bølgerne var lige ind i fronten så det gik nemt, men hastigheden var ikke så stor. Jeg passerede nogle mindre øer, igen var der sandstrande, shelters, bålpladser, osv. har virkelig set mange, kunne have været meget godt at have dem på mit kort, men jeg har nu ikke haft de store problemer med at finde pladser. På den anden siden blev bølgerne noget anderledes, pludselig var der længere imellem dem mere som dønninger, herligt. Mens jeg nød det, kom der en lille jolle ud inde fra land, som lage sig og fiskede, jeg passerede tæt forbi et ægtepar i deres bedste alder. De spurgte på Engelsk hvor jeg kom fra, kom hurtigt over på Svensk og Dansk. Vi fik os en hyggelig sluder om min tur, de nærliggende øer, osv. Ganske hyggeligt sjældent jeg taler med nogen. De kunne også berette at her og frem efter var der dybt, derfor var bølgerne mere bløde, godt at vide. Sagde pænt farvel og tog kurs ud i det åben.

I horisont kom der bjerge frem, blev virkelig glad, det er så meget smukkere når der står bjerge op bage de træbeklædte kyster. Det hele var meget flot også da der var kommet lave mørke skyer ind, der gav det hele lidt dramatisk udsendende. Jeg havde lavet en del mindre kryds i dag, men her tilslut var det tid til 15 km over til Agön, men heldigvis efter de mørke skyer var kommet ind over mig, faldt vinden lidt igen, og bølgerne blev mindre, så havde en flot tur over, især på grund af bjergene.

Igen i dag har jeg ikke set ret mange fugle, kun omkring øerne, igen var der 2 havørne, de altid til stedværende skav, ænder, lappedykker, osv.
Igen efter en 6 timer, begyndte det at gøre ondt på min venstre fod, den som jeg havde fået ”skarvesår” på den anden dag. Men under min behandling af dem, har jeg underet mig over det ligner mere brandsår. Havde også et nyt sted i går. Derfor havde jeg spulet min neopren sko i badet i går, men igen i dag fik jeg et nyt sted med udslet / brandsår. Kommer altid efter en 6-8 timer, kun på venstre fod, har en stærk mistanke om der er noget i min sko, noget af en brandmand, eller andet, men kan bare ikke finde det. Må tag en sok på under i morgen. Virkelig underlig, og det brænder en helt det her om aften i teltet.

Da jeg kom til Agön var tiden gået og heldigvis lå der en fin sandstrand, med shelters og det hele. Dog er stranden beboet af røde mygere i stort tal, har hele 3 kollonier inden for 20 meter og de tog i mod mig allerede på stranden. Fandt et sted hvor de ikke havde deres veje at slå telt. Var i land kl. 17.05 efter 41,4 km på omkring 8,5 time.

Fik hurtigt slået telt og tingene ind, før de ville blive invaderes af mygere. Så fik jeg taget en masse billeder. Så skulle jeg også have tørt tøj på, da det ikke er så varmt og forsat skyet.
Nu køre aften rutinerne, igen er der desværre ikke for godt net, men det går.