Dato: 30. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 113  / Dag 148
Finland Lejr 3/ Dag 4
Pos (google):  64 53 20.8 / 24 48 40.5 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  49,6 km (i alt 5118,7 km)
Distance roet i Finland: 148,7 km (i alt)
Rotid: 10t30m (07.17 til 17.45)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 8/8 lave til 2/8 mellem og sol. 6 m/s fra syd til vindstille. 14-18 grader
Bølger, 50 cm til havblik fra syd

Eftermiddag og aften udviklet sig noget anderledes end forventet. Vi sad begge i vores telte og arbejde. Da der pludselig var en mand. Han skulle lige høre hvem vi var, han havde fået af vide vi var der, igennem nogle andre i området. Han havde hytte 100 meter væk igennem skoven. Han hed Kalle og snakkede svensk så det var let at forstå. Hen inviterede os i Badstue kl. 21. flinkt af ham. Kort efter stod der to mænd, ved vores telt. Den en ejede en hytte lidt borte, han var i familie med de ældre vi snakkede med, hans nevø havde også set os og ringet. De skulle også lige se os an. Håber ikke de kun var kørt fra Oulu for at se efter os. Resten af dagen gik med at læse, osv. Kl. 21 gik vi på besøg ved Kalle og hans hustru var der også. Badestuen var varm og der var varmet vand. Det har jeg aldrig prøvet før, så Peter og jeg, sad og svedte igennem i den lille hytte og kunne vakse os det varme vand efterfølgende. Kalle og hans kone, havde efterfølgende lavet salat, lavet grillpølser, brød og pålæg, samt en kop the. Så vi snakkede i deres lille hyggelige hytte. Kalles kone kunne norsk, så det gik, selv om jeg måtte have Peter til at oversætte nogle ting, selv om jeg synes jeg taller meget Svensk. Klokken 22.20 sagde vi mange tak for noget af en aften og vente tilbage til teltene. Det blæste forsat men det skulle blive bedre. Så kom først i seng kl. 22.45. Kl. 6 var det op, vinden havde lagt sig men var stadig vind og bølger, men ok at ro, så vi gjorder klar og gik på vandet kl. 07.15, de første par timer lå skyerne tæt og det blæste lidt op og ned fra 3-5 km/t fra syd med bølger på en 50 cm. Men de faldt stille og roligt. Vi tog den igen fra kap til kap og efter nogle timer, krydsede vi ud ad mod nogle små øer, for at undgå bugten ind til Oulu.

Vejret var blevet meget bedre, bølgerne var næsten væk og vinden var faldet meget. Pludselig kom en båd farende, og gik rundt om os og stoppede. En meget glad mand hilste på os. Det var Helmut fra Schweiz som bor her i Finland med hans Finske kone. Han ville bare hilse på en mægtig flink mand, der tilbød at bruge hans hytte og det hele, men var lidt for tidligt. Helmut roer også kajak og det sjov var at han ofte lytter til Simon Willis SEAKAYAKPODCASTS.com og han havde længe haft lidt afsnit liggende at skulle høre, for et par dage siden da han lave tag, hørt han podcasts og pludselig høre han om min tur DK rundt om vinter og mine planer om Skandinavien rundt og tænke så må han være her i området. Så han undersøgte det og derfor skulle han lige hilse på, sjov lille historie. Du kan høre Podcasts om min tur her.

Vi roede videre ud i det åbne mod den store ø Hailuoto uden for Oulu. Her tog vi den direkte over til hovedlandet igen. Det var sidst på dagen og aftale var at stoppe når vi kom over. Her lå en lille badestrand, en lille havn. Så vi slog lejr efter 10t30m og 49,9 km fint, da vi har haft en del modstrøm hele dagen fra gårdagens uvejr.

Ellers har dagen ikke budt på mange både i vandet, til gengæld har det igen været meget lavvandet, derfor mødte vi også lidt flere fugle end de sidste mange dage. Så en del ænder på lang afstand, samt en kæmpe folk svaner. Endt med at blive en flot dag med mange minder.

Har helt glemt at fortælle at de sidste dage vi har roet, når det er helt havblik, så har jeg to gange set edderkopper der kommer løbende på vandet, helt utroligt at de løber der for at  nå fra ø til ø og at de kan det. Må koste nogle stykker livet.

Aften går som altid med at gøre klar, da der er strøm, prøver jeg igen at lægge flere billeder op, går uendelig langsomt.