Dag 41
Lejr 34
11,5 km (bud, har ikke kort) 0850 – 1240
Blev en urolig nat, da det var varmt og fugtigt. Så ikke let at sove. Samt både jeg og Karen skulle ud og tisse. Jeg sov fra 23 til 0715 og ganske kort efter vågnede Karen glad. Vi spiste og pakkede sammen var allerede bagene varmt igen, men tog forsat langeunderbukser og tørbukser på. Er en god sikkerhed. Pakkede kanoen 3 meter neden for telt. Da der var en skrænt ned. Kunne godt mærke min knæ og muskler var ømme fra igår. Kl 0850 kunne vi padle ud. Det faldt let. Men der er tryk på strømmen,
Så vi fik en hjælpende hånd. Landskabet er forsat meget tæt, hvilke gjorder det var helt stille. Vi nød begge den stille formiddag. Jeg sad hele tiden og forventede en ny overbæring. Men kom et par enkelt små fos. Igen i dag så vi mange fisk i vandet. Så to mellem store laks under kanoen. Efter et godt stykke tid mødte vi en ældre fisker som var sejlet ud i en mindre motorbåd. Vi udvekslede hilsner og lidt om fiskeriet. Første til slut på eleven kom vi til en slags havn, fordi der lå både trukket op på begge sider. Men ingen folk. Kom ned ad en mindre fos. Til et sving med fos. Padlede i land for at sikre mig den ikke endte i et vandfald. Men kunne intet se. Så vi padlede over til den anden side. Her kunne jeg se det var muligt. Så vi padlede der nedad. Vi krydsede bro over med vejen til Kirkenes og kom kort efter ud i sammen smeltningen mellem elven og havet. Vi padlede i land og gik en tur op på bro, men var ellers ikke det store og se. Fyldte også min 10 liters vandbeholder med ferskvand. Videre i det strålende solskins vejr, heldigvis med lidt vind. Mødte to fisker mere vi bare hilste på. Så kom vi ud i habet og fjorden. Der kom fjelde, færre træ og mere højfjelds agtigt. Dejligt at være ned. Samt få de lange syn frem, her ude på havet. Vi hyggede padlede udad, holdt os på nordsiden væk fra vejen og husene. Så rigtig mange og stor flokke af fugle. Endda en havørn og der kom sæler op. Sikke en velkomst. Havde Modstrøm udad men kom fint afsted. Men ingen grund til at kæmpe og Karen ville gerne slå lejr. Så kl 1240 gik vi i land så en flot grå ren i det vi padlede ind. Slog stille og roligt lejr. Er altid nok at lave. Karen løb rundt på stranden og samlede fjer, strandskaller og sine elskede sneglehusse. Det havde hun savnet, kunne jeg se. Kom hurtigt sf tørbukserne da ulideligt varmt. Fik madder og ordnet alt. Men Karen ville havde kartoffelmos. Så gik tidligt igang med at lave varmt vand. Vi legede lidt. Jeg sad og kikkede på tidevandet og vejr. Ser desværre ud til at kun de to næste dage er padle vejr. De to sidste dage ser der ud til at komme mege vind. Overvejer kraftigt forsat at holde på Kirkenes der er 31 km herfra. Så må vi være vejrfast der omkring de sidste dage og gå nogle ture. Karen er begyndt at sige vi skal have pomfritter og mælk. Tidevandet passer perfekt udad i morgen tidlig. I morgen skulle der komme lidt skyer og sol på onsdag.
Jeg var noget mærket af varmen og arbejdet de sidste dage. Tror ikke jeg har fået nok at drikke fordi er træt. Så drikker lystigt. Sidst på eftermiddagen gik vi en tur. Fandt en kæmpe havørn fjer og sågar et jortrun bær. Virkelig hyggeligt her, et
Glædeligt gensyn. Selv om jeg ikke helt kommer der ud jeg bar sidste år.
Nu igen hygger vi i telt, tegner, leger og læser