Dato: 27. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 40 / Dag 53
Pos (google): 63 21 34.8 / 08 30 05.3 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  58,6 km (i alt 1677,8 km)
Rotid: 10t50m (05.55 til 16.45)
Vejr: 8/8 mellem og 4/8 lave tunge skyer, ingen sol. Vindstille til mest 3-5 m/s s-v. 8 grader
Bølger, havblik til 30 cm bølger skiftede retninger. Et enkelt sted dønninger 60 cm.

Selv om jeg var godt træt, så skulle jeg lige læse lidt. Blev færdig med e-bogen fra Gyldendal, der hed ”Svinehunde” af Lotte og Søren Hammer. Super spændende krimi. Samt jeg tillod mig at gå op til hytterne og finde et udendørs stik, så jeg kunne lade mine batterier.

I seng kl. 21.15 nok lidt for sent. Især da vækket uret ringede kl. 4, op med det samme og hente mine fuldt ladte batterier. Fik gjort klart stille og roligt. Men alligevel var jeg på vandet kl. 05.55 i havblik og vindstille med en vejrudsigt der sagde 0-1 m/s hele formiddagen. Var noget mørkt i dag med alle de tunge regnvejrs skyer der hang rundt omkring. Det gjorder at temperaturen ikke var ret høj noget køligt i dag. Kort efter jeg var taget af sted kom der en 10-30 cm modbølger fordi regnvejrs skyerne danne en del lokal vind på mellem 3-5 m/s fra s. Der kom også en del krapbølger og strøm i forskellige retninger. Især i område der var åbent hele vejen nord på. Jeg viste at højvande vil være ca. 08.20 så skulle passe fint. Men de første timer måtte jeg slide, for at holde de 5 km/t og det var noget trist og koldt, heller ikke meget at se på. Men det hjalp lidt da jeg kom mere ind i læg i Trondheimsleia. Men der var mere modstrøm end forvente, jeg var også mellem 30-60 min forsinket til Hitratunnelen, hvor jeg havde regnet med at være ved højvande. Men da det lykkes mig at komme frem fik jeg også mere med og side strøm, bølgerne lage sig lidt og det hele blev lidt nemmere. Var utroligt mange brandmænd i vandet i dag, første gang jeg ser dem på turen. Det blev lidt mere klart og lummert i en periode. Igen er der to racer jeg ser ufatteligt mange af. Laks i store havbrug og tysker i små joller, helt utroligt så mange der sejler rundt 2-4 i store kedeldraget og fisker. Har været mange på hele turen.
Igen i dag synes jeg det har været en af de dag hvor det går fra kap til kap. Strøm var utrolig lokal, så kom den fra siden, med og modstrøm, en del let modvind, en masse krapsø, ikke stort. Alt det gjorder at jeg ikke havde nogen god rytme i dag vekslede rundt mellem 4-7 km/t. Men det gik fremad, ikke en af de mest spændende dag, men de sidste timer med Podcasts og tanker der fløj gjorder at tiden alligevel gik. Den sidste strækning var nogle rundeklipper meget åbent, var fuglereservat, så roede forbi før jeg stoppede og i et fald og åbent landskab dog uden for reservatet. Det blev til næsten 11 timer i kajakken og 58,6 km.

Op med telt og gang i brænderen med det samme, har været så råkoldt hele dagen, samt min tøj er godt fugtig af sved alligevel.  Måske dumt jeg fik vasket tøj den anden dag, fordi har ikke været varmt siden, så har lidt svært ved at få det tørt.

Kom forbi et stort olieanlæg i dag. Ikke set ret mange fugle med lidt af det hele. Har som altid en masse salt op mig og vaske finger efter en lang dag på havet.

Du skal der forberedes til i morgen og jeg vil forsøge at komme tidligt i seng.

P.S. Har desværre så dårligt net for tiden, men har flere videoer klar til at lægge op. Har faktisk være det dårligt periode på hele turen ikke med telefon men data.