Dato: 19. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 35 / Dag 45
Pos (google):  65 05 14.6 / 11 43 13.3 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  14,9 km (i alt 1396,2 km)
Rotid: 4t (04.40 til 08.00)
Vejr: 8/8 lave og regn til skyfrit og sol. Vindstille til 8m/s stød op til 10 m/s. 6 til 20 grader
Bølger, havblik ind til 50-70 cm bølger det meste af tiden.

Blev en kort og hektisk aften. Var godt brugt og det gør ikke altid tingene mere effektive, fandt ekstra vand lige bag ved var en sø oppe over mig. Sidder godt nok noget skrå i teltet, så må have tøj poser under underlaget. Får ordnet alt og kan lægge mig kl. 22 præcis. Jeg sov af h… til drømt, min arme sove, osv. så var ikke videre frisk da det sagde ”bib, bib, bib” kl. 03.00. Ud og tisse humøret steg, har godt nok været en del vind fra øst i nat, men jeg kan ro i læg og vandet er næsten havblik, super disponering og stå op nu. Fik gjort klar og kunne ruste det sidste stykke i vandet på de runde klipper kl. 04.40 endelig i noget mere betænkeligt humør. Fordi på den kort tid jeg pakkede kajakken, blæste det op, nu var sv? Havet var pisket op til 30-50 cm bølger, ak. Så direkte på en masse små krapbølger, gav ingen problemer blev bare vasket en del gange og jeg have igen god tid til at se på landskabet da hastighed var lav. Jeg ville videre, jeg vil meget gerne ligge ved en butik når jeg skal iigge over, helst til Rørvik men det ser umuligt ud fra starten. Men det går ok, holder dog ikke 3,5 km/t det begynder at regne. Jeg har svært ved at holde varmen i dag men hjælper når jeg har hue, pandebånd, cap og hætte på. Kommer frem til en lille bebyggelse efter 2,5 time hvor færgen fra Leka kommer til, min kæreste prøve at finde ud af om der var butik der jeg tvivle, var noget i tvivl om hvor længe jeg ville forsætte i det her, kunne godt nogle timer endnu, men fra kl. 12 skulle det blive 10 m/s, men vil helst ligge ved en by når det ser ud til en vejrfast i morgen. Tog en fornuft beslutning om at ro til Leka og stoppe, godt nok lige med et kryds på 4 km, men jeg synes nu ikke det var særligt vildt, bage langsomt, trist og hårdt. Ved Leka kom solen frem og vinden tog af da jeg kom i læg. Roede noget rundt for at finde en lejerplads, byen ligger ikke ned til vandet, men inde i landet, helt nyt. Fandt en plads nær en lille mark, men var meget lavvandet så måtte bære tingene 100 meter ind. Jeg er godt brugt i dag. Igen må jeg beskrive mit ”had” til at sætte telt op i sol og vindstille, når jeg stopper på grund af dårligt vejr. Tænker hele tiden, er det blevet bedre der ude? Men får hele lejer op og klædt om stile og roligt, så går jeg op for at finde en købmand, det er rigtig landbrugs land, godt nok små marker, men det ikke by, men mange mindre ejendomme spredt med en købmand i et kryds. De har et godt udvalg, men det er nu meget standard jeg går efter, æg, sodavand, kage, brød, yoghurt, osv. På vejen der op og hjem tager jeg en masse billeder. Vel tilbage tjekker jeg vejr, osv. Ak ny vejrudsigt siger kun 6-7 m/s frem til i aften og ikke 10 mere, men så går det løs med op til 15 m/s forsat fra sv ind til fredag aften. Tog en lur på 1,5 time vågede til en klassiker, totalt dehydreret i et solbeskinnet telt. Så nu skal der læses og ordnes en masse ting. Ser ud til det var spildt jeg tog tidligt at sted, vejr har været flotter her inden fra helle dagen. Nu står jeg endnu en gang om tænk gade vide om jeg kunne være nået til Rørvik hvis jeg var forsat, selv om jeg inderste inde ved det var jeg ikke. Typisk mig, ligge fået en sms at jeg ligger 1,5 km fra en camping, som ikke er på mit kort. Heldigvis kommer der lidt mere vind og lidt regn byger ind nu, til at lette samvittigheden.

Så 3 havørne i dag, i går så jeg havterner for første gang. Her på land, har jeg set en hare, masser af krager, vandefugle der styre stranden, de angriber alle der kommer nær, gæs på vandet og en kajak der brude ro mod syd. Jeg tænker konstant på to kloge mænd, Ravn Hamberg der engang sagde til mig, husk hvis du kan lig over på de semi dårlig dage, så kan du ro længer og mere til på de gode dage. Samt Dag, som sagde april er vejret godt, omkring 17. maj blæser det altid. Det skal jeg da love for det gør. Vi prøve med lidt blomster og harmoni så bliver det hele godt igen.