Dato: 18. maj 2011
Lejr / dag: Lejr 34 / Dag 44
Pos (google): 65 08 39.0 / 11 55 27.8 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet: 55,5km (i alt 1381,3 km)
Rotid: 11t5m (07.10 til 18.15
Vejr: Fra 8/8 lave med regn til skyfrit. Vindstille til 8 m/s. 8 til 16 grader
Bølger, havblik til 70 cm bølger

Blev tid til at læse lidt og smøremadpakke, osv. som altid før jeg skulle sove kl. 21.45. Lidt tidligere op 05.30. Det gjorder jeg kunne komme på vandet kl. 07.10, lidt trist vejr, overskyet og småregner, er lidt små køligt. Går direkte i gang med at krydse over mod Brønnøysund, har kikket på strømmen i går aftes har kun set den gå mod nord, alle skibende krydser tæt på lejrpladsen, tyder på jeg hurtigt vil være fri af evt. skibe. Går ok over med 5 km/t er lidt vind på 4-6 m/s fra syd. Kommer over på en god time og rammer de første små øer, her er meget strøm, på et tidspunkt hvor jeg ligger stille og spiser kan jeg se jeg går 2,5 til 3 km/t mod nord. Her skal jeg ikke ligge, videre igen, men inde ved øerne finder jeg strøm der går den rigtige vejr. Kan heller ikke forstå jeg ikke kan få det til at passe bare lidt de dage her, kikker hele tiden. Vejret er også noget anderledes skulle kun blæse 3-4 m/s fra v, men er ofte 6-8 m/s sv-v. Samt noget overskyet. Men jeg får mig kæmpet ned mod Brønnøysund, jeg har ikke noget at gør ved byen, så jeg kan lige så godt stikke syd på så snart mulighed er der, kan se der skal være et hul før jeg tager ind af, som at komme ind i en flod, men huse på begge sider, her meget frodigt, græs, store træer, køer på græs, ser godt ud men meget anderledes end hvad jeg ellers har set. Kom fri af øen og ud mod Torghatten, har forsat modstrøm, men da jeg kommer fri, står der en kraftig vind lige i hovedet og der er modbølger på 50-70 cm, noget af en vejrudsigt, men det er jo dejligt at have god tid til at se på landskabet mens jeg kæmper mig fremad med 4 km/t. Bander noget, pludselig siger det ”pust” lige ved siden af mig og hval på en 3-4 meter går op 5 meter fra mig, på de få sekunder tænker jeg, det må være en springer, men har de hvide striber på ryggen? Den vender om og kommer ret forbi mig, ”pust” siger et 5-10 meter fra mig den moder spækhugger kommer op. Pulsen hammer allerede, jeg skulle have billeder, jeg kæmpe med video og kamera, den ”lille” kom op igen 10 meter fra mig og svømmede direkte mod mig mens den kikkede på mig, på 5 meters afstand dykker den og går under mig. ”Pust” igen moder kom op 15 meter bag mig, prøver at få billeder, endnu en spækhugger kommer op, 3 stk. i alt, ser også ud til at være en unge, men er meget usikker for den får jeg ikke set tydeligt, men mor og unge kommer ofte op helt tæt sammen, mens de forsætter nord på. Prøver desperat at få nogle billeder. Så det overstået, på under 30 sek. Sikke en oplevelse, desværre ingen billeder af dem. Stod en Nordmand inde på land 300 nord på og tog billeder også, vi kikkede på hinanden, så forsatte jeg. Den oplevelse levede jeg højt på længe i dag. Kom til Torghatten, som er en kæmpeklippe med et hul igennem, der er et savn om den (har dårligt net her, så kan ikke finde det til jer).
Kom til en campingplads hvor jeg kunne ligge lidt i læg mens jeg spiste så kunne jeg igen se på det bizar syn af campingvognen med hytter på. Krydsede over sejlrende, i bølger med nu lidt skråt på så gik lidt hurtigere kom over i blandet en masse små øer, så det gav lidt læg. Lige pludselig lage vinden sig det blev havblik og strømmen var med mig, så jeg ikke helt tosset. Så gik det syd på mellem øerne med en 7 km/t så det dejligt. Holdt på det bedste jeg kunne. Ved 17 tiden lå jeg ved en ny fjorden, strømmen var udadgående og sørme om vinde også var det fra nv, tingene skifter hurtigt, besluttede at tag krydset med det samme, mens forholdene er som de er, selv om der var 50 cm bølger, men kunne ro et godt tempo over, selv om det er de forhold der er sværest at holde retning, fordi bølger ind fra siden skubber på bagende når finnen er nede, men finnen bliver jeg nøde til at havde nede fordi vinde skubber på bagende, så to under mod hinanden, men det er nu ikke meget det gør, Empower gør det godt og jeg kommer over på en god time godt 7 km. Det er nogle meget runde klipper der møder mig, men kan godt gå i land, det går rimelig bræt op, så må slå telt på en noget skrå klippe, så ligger lidt skævt i teltet. Vejrmeldinger ser ikke godt ud fra i morgen middag og 2 dage frem, 10 op til 16 m/s fra sø, ligger syd på op til 24 m/s. Så jeg skal tidligt i seng og tidligt op for at se om jeg kan nå Rørvik, eller i hver tilfald en by, hvis jeg skal til at ligge over. Blev i dag til over 11 timer i kajakken og 55 km, ikke hurtigt men kommer fremad og sikke en oplevelse rig dag.