Dato: 18. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 129  / Dag 166
Finland Lejr 19 / Dag 22
Pos (google):  60 02 38.7 / 22 22 01.7 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 60,1 km (i alt 5855,3 km)
Distance roet i Finland: 872,3 km (i alt)
Rotid: 10t40m (08.00 til 18.40)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 2/8 lave til 8/8 lave, en del som og byger. 2-7 m/s fra nordvest. 12-15 grader.
Bølger, 10 til 30 cm. Enkelt steder 50 til 70 cm

Nåede igen at strække ud, før jeg kunne lægge mig til at sove oven på to store sten, men lykkes at komme til at ligge rimeligt. 22.10 opgav jeg at tænke mere på dem. Op kl. 06.30 og i gang med dages rutiner. Lige før jeg skulle i kajakken, fortrød jeg at have en ekstra trøje på det har jeg haft de sidste dag på grund af regnen, men solen er allerede fremme nu og det skulle blive en flot dag. Så af med jakke, osv. af med trøje, så kunne jeg komme i gang. Klokken 08.00 gled kajakken af sted i næsten vindstille her i læg, med lidt tykke skyer, men solen ligger lavt og skinner. Det betød desværre også at de første 45 min, var med den lave efterårssol lige i øjnene, virkelig svært at se, selv med cap og solbriller. I dag gik det sydøst over i mellem i hav af øer. Siden i går er landskabet begyndt at ændre sig lidt, der er kommet flere klipper og knap så mange sten, ligner mere den Svenske skærgård igen, hvor store bløde klipper går helt ud i vandet, dog er der forsat mange siv, græs og træer der går helt ud i vandet. Det var nok at se på, fordi det er jo weekend, det betyder livlig trafik, af joller, motorbåde og mange sejlbåde i dag, der sejler på kryds og tværs. Mange hytter er der også mennesker i og jeg kan lugte når de fyre op i deres kakkelovne, højst sandsynligt til Sauna. Når der er så mange øer, er det rat med søkortene på GPS’en på den måde spare jeg en del km, i vej valg mellem alle øerne og jeg kan se om jeg kan gå imellem, osv. Der var ikke så mange fugle i dag, men lidt af det hele, men i dag så jeg ingen havørne, det er meget længe siden det er sket. Til gengæld så jeg edderfugle og mange vandmænd.

Faktisk først gang på turen jeg følte jeg var ved at blive sejlet ned i dag. I helt åbent vand. Kom to motorbåde ud på fuld hammer, der gik hver sin vej, den en direkte mod mig. Holdt øje med den, tænkte at de ville hilse på. Men jeg synes nu farten var høj på 200 meter afstand, kunne se hvis jeg forsat med at ro ville vi ramme sammen, så stoppede med at ro og gjorder klar til at rykke, alt efter hvad der skete. 100 meter før, drejede den lidt og passede 20 meter foran mig. Virkelig i tvivl om de havde set mig før de passede mig. Har nok været i gang med at skænke kaffe, eller noget andet. Passede også flere færge overgange i dag. Så der har været nok at se på. Vinden kunne forsat være kraftig på til 7 m/s men det var kun i det åbne og det var rygvind, så det gjorder at bølger og strømmen gik min vej. Så tempoet har været fint. Fik nogle kraftige byger, selv om vejrudsigten kun sagde sol. Der var masse af øer at holde pauser bag. En god dag, hvor kroppen bare har kørt og ikke har brokket sig. Kl. 18.40 kom jeg til en lille ø, her var en lampe til et skilt håbede at jeg kunne tage strøm, så lejr det blev. Fik teltet slået op men måtte konstatere at strøm kunne jeg ikke få, har også nok til en til to dage endnu, men kan lige så godt fylde når muligheden er der.

Vejret skulle være godt i morgen med, så skulle der kom hård østlig vind, ikke den bedste retning. Håber det bliver væk, men det gør det nok ikke.

Tak for alle kommentarerne, de er læst kan desværre ikke svare alle.