Dato: 30. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 42 / Dag 56 Bud Camping
Pos (google):  62 54 12.8 / 06 55 32.0 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet: 0 km (i alt 1783,8 km)
Rotid: 0
Vejr: 2/8 høje til 4/8 lave og regn byer, mest sol. 8-12 m/s s.
Bølger Ser pæne ud her fra.

Selv om der var meget at lave og jeg først lage mig til at sove kl. 22.40 vågende jeg alligevel kl. 04.30, sov videre men jeg vågende hver halv time. Så stod op kl. 7 og gik i gang, morgenmad, se på internet stadig intet, øv. Så gå alle ting igennem for at se om det tørre som det skal. Nu da det lim jeg fik fra Nicus Nature var så godt, gik jeg ud og ordnede alle de små hakker der er, selv om de er små tænkte jeg at jeg  lige så godt kunne være god ved min kajak. Tiden går og kl. 9 gik jeg op og betalte og spurgt til net, hun prøvede at genstartet det, men det lykkes aldrig mig at komme på, har en del videoer jeg gerne vil have lagt op, hente nye podcasts men det må jeg gøre nede ved min kammerat eller i Bergen. Ved 10.30 gik jeg ind til byen rundt og se havn, mange gamle flotte huse, op og se det fort der lå ved kappet fra Anden Verdenskrig står stadig en kanon og bunker, m.v. men museet åbner først den 1. juni. Var inde og handle alt det sædvanlige ting og igen på jagt efter renbenzin endt med at købe lidt gas for at være sikker.

Tilbage igen, lave pizza både til middag og aften. Pakke grej, skrive mail, osv. Desværre er min VHF radio helt død, så min kæreste skal have en ny med op, igen var VHF Skolen lyn hurtige til at hjælpe.

Jeg kan se hvor meget grej der bliver slidt af langtur, pakposer får små huller, elektronik går i stykker, osv. Derfor bruger jeg altid meget tid på at gå mit grej igennem, tørre det op, vedligeholde det. Desværre bruger jeg altid meget tid på mærkelig computer ting, især mit musik hvor iTunes driller meget. Men jeg hygger meget, får cola, en masse mad. Det er så fedt at være på lang tur, det en helt speciel stemning jeg kommer i.

Fik også talt med en af mine gode venner og guide.

I morgen tidlige får jeg selskab af en journalist i et par timer, hvor han roer med. Håber at nå ned mod Ålesund, onsdag håber jeg på at møde en forhandler af Arrowkayaks og måske andre kajakfolk. Torsdag håber jeg kan runde Stad, men vejrudsigterne svinger meget.

Fik desværre af vide, der har været ualmindeligt meget vind her i maj og forholde ved Stad ikke har været gode. Men jeg skal også bare have et hul.

Nu har jeg fået en fuglebog på min iPhone, så kan jeg lidt nemmere beskrive de fugle jeg ser.

For tiden ser det ca. sådan ud. Langs med kysten ligger der mange Edderfugle i par og små folk 4-6 stk. Enkelt steder op til 30 men de er meget spredt ud. Sammen med dem er der ofte Strandskader i par som vogter deres territorium, nogen gang jagter de hinanden andre gange kan der godt stå 2-3 par sammen. Der er også nogle helt små fugle i stil med Strandskade jeg ved ikke helt hvad det er (mit bud er Sandløber). Der er enkelte fugle der er noget større end Strandskade men også en strand fulg (mit bud er Stor regnspove).

Ellers er der mange gæs for tiden, så et stort kul gæslinger den anden dag på land, eller retter sagt tror der var 3 kul sammen fordi der var 3 voksne der prøvede at få dem op i tempo og væk. De er meget ude på øerne både på land og i vand, i par op til flokke på en 20 stk. Tror det er grågæs og sædgås

Der har også været en del Traner i periode og enkelte Fiskehejre, de er ofte når øerne er meget tætte og lukket. Så der mange krager på de små øer.

Af andre andenfugle ser jeg enkelte havlit med det er et stykke tid siden nu. Tejst meget få, lomvie og lunder ser jeg ikke mere. Til gengælder er der kommet en del Toppet Skallesluger som ligge i par rundt omkring, de er noget mere sky end edderfugle. Så der masser af Fiskeørne mellem 2 og 10 om dage ofte alene, men den sidste tid flere gang 2 og 3 sammen.

Så der måger der er så mange slags jeg ikke kan se hvilke, kæmpe stor og små.

Der have været havterner men også nogle der har vinger i sammen form men er helt hvide.

Som I kan læse er jeg ikke helt skarp i fugle endnu, men det vil jeg gerne lære, så hvis du ved nogle af dem jeg beskriver høre jeg det gerne.

Det er faktisk utroligt fedt at følge alle fuglene hele dagen

P.S. har lavet en video til jer her fra håber det vil lykke mig at få den lagt op.