Dato: 22. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 37 / Dag 48
Pos (google): 64 30 20.0 / 10 45 20.1 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  52,7 km (i alt 1482,3 km)
Rotid: 10t (07.25 til 17.25)
Vejr: 8/8 høje tynde, til 3/8 mellem, masse sol. Vindstille til 5 m/s, korte perioder 6-8 m/s. 8-16 grader.
Bølger, havblik til 1,5 meter. Dønninger mange steder 1-1,5 meter, et sted 2-4 meter.

Jeg sidder her i telt og er lidt selv fed i dag, jeg synes faktisk det er gået super godt i dag, med de udfordringer der har været og undskyld til min kajak, mere om det senere.

Aften gik ikke helt som planlagt, nettet forsvandt i lange perioder, så kunne ikke få lagt de billeder op jeg gerne ville, samt hente flere podcasts. Var dog nede i byen og sende iPhone retur til Knut som havde været så vild og låne mig hans den gamle, indtil jeg fik min erstatning. Samt købte en super god pizza på vejen hjem jeg nød i teltet. Fik ryddet lidt op og kom i seng kl. 21.20 sover super godt, selv om jeg drømmer mærkelige drømme i øjeblikket. Op kl. 05.30 koge saft. Spise, ordne alt, tager altid lidt længere efter en ”vejrfast” fordi mange flere ting er pakket ud. Utroligt hvor meget affald jeg får lavet på sådan to dage.

Kunne padle ud kl. 07.25 strømmen er udad gående så godt tempo på i starten, men var en del fjorder ud som gav en del strøm i andre retninger  som tog lidt af hastigheden.

Herligt men alle de små øer ned mod Folda fjorden, rigtig på tur rundt i mellem dem, for at undgå de 6 m/s der kommer fra v-sv, heldigvis kun en 20 cm bølger. Sjovt at ro igennem ved Abelvær, så smal en sejlrende, og der var en gammel fabrik og et kæmpe slæbe sted til skibe, det størst jeg har set på turen, måske der har været en værft en gang?. Jeg var glad, da jeg kunne mærke kroppen begyndte at blive spændt og gøre klar til krydset over Folda, dejligt at det ikke er blevet rutine, så jeg ikke bliver sløset. Var lidt spændt havde fået en kommenatar der sagde jeg skulle passe på her. Var ok en del vind og 50 cm bølger fra s, så krydsede over ca. 6 km. Jeg krydser ofte direkte over det første stykke for at se på forholdene, efter 30 min og næsten halv vejs, synes jeg forholde var finde, en masse krapbølger men ikke noget særligt, så ændre kurs mere direkte den vej jeg skal. Kom forbi endnu en bi fjorde, der gav en del vind og strøm, men da jeg kom til Aglen så skal jeg love for der kom gang i den, jeg havde kunne se skumsprøjte når bølgerne ramt lang på 6 km afstand, der var en masse skær langt ude, samt som om bølgerne svinger ind, så dønningerne er ekstra store her. Over Folda var dønningerne 1-1,5 meter, men her voksede de til 2-4 meter. Følte mig helt tilbage til Nordnorge, rå klipper, en masse støj fra bølgerne når de ramte klipperne. Kunne ro mellem skærende op og ned de gik i bølgerne og dønninger, så land forsvandt i mellem. Bølgerne kom for alle retninger refleks bølger, vind bølger, osv.  Så der var noget at lave et par timer, hvilket også gjorder jeg ikke kunne kom til at tisse men som om kroppe ved det og har ikke samme behov som normalt. Kom fri af det hele og nærmede mig en masse små øer jeg kunne kom i læg af igen og dønningerne holdt op. Så skulle jeg tisse, 5 timer siden sidst. Så kunne kroppe ikke vente mere. I læg og kæmpe med at få en ny pose frem fordi tisposen var væk, jeg gled ind mod klipperne ganske langsomt, tænkt jeg kan godt lade spidse ramme, DUNK sagde det  ups mere fart på en forvent, en god flig røg af kajakken, undskyld min kære ven. Måtte bakke kajakken med en anden ven hængende ud af bukserne. Så fik jeg  ellers 3 timer i næsten vindstille og havblik, rundt blandt øerne. Var en del små både ud og fiske, må være turister, fordi bådene ligner udlejnings både. Gav den en skalle til slut, kom ind i et frodigt område men nogle store ejendomme og mange får rundt omkring, jeg fandt en lille strand med perlesten, og græs 10 meter oppe, super lejr plads. Super glad for 52,7 km på 10timer. Synes jeg har godt kontrol over forholdene i min elskede Empower. Der sker bare et eller andet når der er bølger og dønninger, så går vi super der ud af.

Fik teltet slået op, blev godt varmt her i læg, så kunne have mit kajaktøj ude og tørre. Har fået nogle retter i Coop til 40 kr, som er super, i dag Thai mad, har to med fordi det er fryse vare, så kan ikke holde sig længe, men noget billigere og bedre end tørmad.

Har ikke set så mange fugle i dag, en havørn, lidt skav, mange edderfugle og måger, mens ingen lomvie, tejst, lunder, osv.

Vejr udsigten er noget dårlig for tirsdag håber den ændre sig så jeg ikke skal være vejrfast igen. Men rykker det jeg kan i morgen.