Det var en god nat, men selv om jeg sover godt, vågner jeg en del gange. Så jeg ved at det blæste op 02.30 og begyndte at regne klokken 4. Så jeg var glad for at se det både var tørvejr og næsten vindstille da jeg stod op klokken 7.
Vi burde nok have været taget afsted ved seks tiden, da vejrudsigten sagde jeg mere og mere vind i løbet af dagen og dagsregn.
Jeg hygge mig igen, med the, mad og snitte. Jeg vækkede Karen klokken 8. Så fik vi ellers pakket, oven i købet i kortvarig sol, og med en havørn over lejren.
Vi kunne forlade det herlige Hvalsey klokken 09.15, vejret var godt, dog var der en let vind fra vest.
Vi fulgte land mod vest. Jeg har det godt ved at være tæt ved land, når jeg har Karen med og under disse forhold.
Det var ikke længe vi beholdt det gode vejr. Der kom lave skyer ind, med en tiltagende vind fra nordvest og medfølgende bølger, det tog noget fart af. Vores medstrøm mærkede vi heller ikke noget til, den vej vi tog.
Det blev en god arbejdsdag. Senere kom vi mere i læ af land, men så kom der regnbyger. Desværre gik Karen kold igen og kunne slet ikke holde varmen. Men hun ville holde på. Da vi kom på højde med Qortoq, valgte vi at slå lejr.
Det var igen telt op som det første at få Karen i soveposen.
Jeg tømte kajakken lidt mere end normalt. Da det var lavvandet og kajakken skulle højt op. Først over klipper med masser af tang, så op på de bare klipper.
Regnen tog for alvor ved og de næste timer var der massiv regn.
Jeg fik alt på plads i teltet og vi kunne hygge med mad og tørt tøj.
I morgen skal vi rundt og se Qaqortoq, og hygge med det og hilse på lidt forskellige folk. Det glæder vi os til. Vi kan vandre her fra og til byen.
Vejret lover ikke godt, da det siger masser af vind, så vi kunne alligevel ikke padle. Heldigvis ligger vi på læ siden!
I dag blev det til tre havørne. Et fuglefjeld med masser af måger, fedt at se. Samt vi så mange brandmænd i vandet. Som altid der selvfølgelig også masser af flot natur, men vejret tog lidt af fornøjelse væk i dag.

Her er lidt mere historieinformatiom fra Mikkel.

Nordboerne var sælfangere
Vidste du at nordboerne spiste uanede mængder sælkød? Nordboerne brugte det meste af foråret på at fange sæler i net eller med køller og lanser. Modsat andre indvandrere i Grønlands historie flænsede nordboerne ikke direkte efter fangsten, men tog hele sæler med hjem på gården. Det galdt også når gården var placeret langt inde i dalene. Til gengæld brugte de også sælens spæk til lamper ligesom alle andre mennesker gjorde både i fortiden og i eftertiden. Sælskind var også en attraktiv handelsvare for norske købmænd, og derfor blev skindene gemt til senere handel. Sommeren blev bl.a. brugt på større fangstture med skib til Nordgrønland (og måske Canada) hvor især hvalros og dertil små hvaler og isbjørne var vigtige fangstdyr. De fangede samtidig rensdyr inde i landet. I starten af perioden for de nordiske bosættelser bestod 40-50% af deres fangst af sæler, men i løbet af 200 år blev sælfangst den vigtigste fødekilde for dem, og sæler endte med at fylde 80% af deres samlede fangst. De fik faktisk mere mad i takt med af klimaændringerne gjorde vejret koldere og mere ustabilt. Smør, ost, mælk og skyr var bittesmå dele af deres kost, og der er heller ikke fundet spor efter ølbrygning i de nordiske gårde i Grønland. Hvis føden har bestået af andet end sælkød, har det været forbeholdt de mest magtfulde mennesker.

Skrevet af Mikkel Ring Jørgensen.
Vi kender hinanden privat fra Grønland af, og fra fælles interesser. Mikkel har bl.a. været medforfatter til en officiel historiebog udgivet af Grønlands Selvstyre, og har skrevet mange andre materialer beregnet til undervisning og formidling generelt. Mikkel brugte den første del af sit voksne liv med at rejse til Grønland på et personligt eventyr der varede flere år, hvor han oplevede mange sider af samfundet og naturen. Han var derudover den eneste dansker der studerede bl.a. inuitkultur, arktisk arkæologi og det grønlandske sprog på Grønlands Universitet. Mikkel er i dag uddannet på både universitetet, seminariet og konservatoriet i Danmark med forskellige uddannelser, og arbejder i Jylland med uddannelse og udvikling.

Turdata:
Afgang: 09.15
Ankomst: 13.40
——
Vejr: Overskyet og let vind fra formiddag. Tiltagende vind fra nordvest. Lavere og lavere skyer, tung regn over middag.

Det store fuglefjeld med måger.