Regnen faldt tungt hele natten. Det plejer at holde op først på morgen, men det gjorde det ikke i dag. Det små dryppede forsat da jeg pakkede sammen og store sort skyer varselede om mere regn.

Her er en særlig agressiv måge, hver gang jeg var ude af telt i går, lavede den skind angreb meget tæt på. I dag optrappede den konflikten da den sked på mit telt. Underligt nok holdt den sig væk der efter.

Jeg plaskede af sted i mit regntøj, klar på en våd dag. Jeg gik lidt i mine egne tanker på en dyreveksel. Da dyrevekslen pludselig bevægede sig. Det var en rype hun, der tog vingerne ud og hvæste, den gik direkte mod mig. Jeg skulle lige fatte hvad der skete, da der pludselig sagde pip, pip og en af stenene på dyrevekslen blev til 7 små kyllinger der løb i alle retninger. Jeg beklagede ulejligheden, var lige før jeg lettede på cap’en. Jeg kom uden om, skarpt forfulgt af rype mor. De har også skulle finde et tørt sted.

Jeg fulgte floden op ad, lidt i selve deltaget, lidt på sidderne og lidt på nogle isstykker. Overordnet fint terræn i dag. Det hele var lidt vådt, så behøvede jeg heller ikke og tænke på tørre strømper, da de var våde efter første time.
Isstykkerne var virkelig ubehagelige, fordi regnen har gjort overfladen vildt glat, så skulle passe på ikke at vælte der.

Fra time et til fire oplevede jeg ikke så meget, fordi der satte sig en muskel fast lige under højre skuldreblad. Hjernen fortalte mig, at det ville aldrig blive bedre igen, det ville blive smerte helvede resten af turen. Det var tæt på jeg gav hjernen ret, jeg kunne ikke tænke på meget andet, jeg hoppede rundt med rygsækken, gik for overbøjet, tog pauser og gav mig selv massage og udstrækning. Kastede mig også over rygsækken og justerede løs som aldrig før. Lykkedes at justere og strække mig ud af det. Skulle lige klare egoet, da skuldre afstanden på rygsækken skulle ind fra medium til small. Stille og roligt begyndt hjerne at sige, det går nu nok. Nu var der sørme flot natur igen, indhyllet i flot regn tunge skyer. Der stod små blomster med de fineste regndråber i midten. Nu var jeg bare normalt træt og tog de pauser der skal til.

Jeg går normalt 50-60 min før jeg holder spise pause. Efter to omgange begynder der også at komme 1-2 små pauser i mellem, hvor jeg sidder med rygsækken på kort. Efter 4 omgange går jeg ofte ned på 40-45 min mellem spisepauserne, og jeg kan komme af med rygsæk. Dog tager sidde pauser også til, så jeg har 2-3 imellem. Sådan går dagen stille og roligt,

Terrænet blev mere snævret efterhåndende som jeg kom op ad, var meget kraftige dyreveksler fra rener. Kunne også se der havde været en Sortbjørn i mod mig, for ikke ret længe siden, da sporene stod knivskarpe. Så for første gang var der menneske spor, to personer er gået samme vej som mig. De er svære at se hvor gamle de er, men vil mene de er fra i år. Kom igen en lille flyver over mig, de får fløjet noget her op, tror heller ikke de så mig.

Sidst på dagen var jeg stort set oppe af den dal jeg har fulgt hele dagen, pludselig drejede dyrevekslerne til venstre og stejlt op over et lille pas. De ved nok bedst, så dagen sluttede med en ordentlig stigning og god puls, men det var også det hele værd, sikke en udsigt og en kæmpe sø, det var den vi gik uden om. Ligger endnu en sø frem i den dal jeg skal over i, imorgen.

Så snart der var en rimelig lejrplads var det nok for idag. Nu stod det også ned i stænger igen.

Jeg bliver altid så glad når jeg kravler ind i mit telt. Utroligt så meget varme, komfort og livskrafts det givet at kravle ind under de to tynde stykker stof. Vel vidende at snart er der tørt tøj, the og varmt mad.

Lykkes mig også i dag, at komme i gang med noget der ligner et yoga program og ikke bare udstrækning. Super fedt, er overbevist om min krop har godt af det, ryg og skuldre fik lige lidt mere opmærksomhed i dag.

Der var også lige bonus hilsner i dag. Først en lille hilsen fra kæresten, på en seddel på en plade chokolade. Så en hilsen fra en af mine venner, Bjørn Harvig, som også er på vej ud og vandre igen, denne gang i Bosnien.
Kan meget varmt anbefale hans bøger, de er super godt skrevet og meget levende. Bjørn er en modsætningen til mig, fordi han rejser for at møde mennesker, møder de vildeste mennesker. Første bog hedder “Igor’s Æblehave” om en cykel tur fra København til Iran. Anden bog hedder “Kaukasus og kildevand” (ca. kan ikke stave og huske det helt) om en vandreture i det område.

Igen kom jeg godt fremad, nu vil jeg nyde resten af aften og lytte til regnen. Håber på sol i morgen, så kan tørre tøj og få lavet noget strøm.

Niels (Stegmann):
Beklager jeg ikke kan læse, du spurgt til Vade støvler og ikke vandrestøvler.
Min Vade støvler er fra NEOS Overshoe, jeg modellen der hedder “Trekker Superlite” med i XL. Dem har jeg været meget glade for indtil videre.
Jeg har brugt deres snescooter overtræksstøvler på vinterfjeldet i mange år, de er geniale. Søg evt på “Snescooter støvler” her på bloggen, har skrevet om dem tidligere.

Dag / Lejr: 13/10
Pos: 68 52 107 / 144 08 026
Km / Km i alt: 19,1 / 151,9 km fra grænsen (+ 54,5 km ud til start). Alt i grove luftliner, går praktisk lidt mere. Højde: ligger i 1140 meter. Gået op fra 775 i dag.
Tid gået: 08.25-15.45
Vejr: 10 grader, store tung skyer. Regn hele natten. Dag små dryp og regn igen fra sidste på eftermiddag. Næsten vindstille.