Det var en morgen som alle de andre, lidt skyer og små køligt. Det var svært at vurdere om det ville give regn eller sol.

Vi var på vandet kl. 09.30 og padlede ned af floden, der flød dovent der ned af. Mange steder er floden bred her, det gjorde, at jeg skulle holde mig mod nord siden, for at være i læ for vinden.

Der sket ikke så meget, det er super flot med en blanding af birke og grantræer, der ligger der ud af i forskellige højder, alt efter terrænet. Igen kom der en del hytter, men stort set ingen mennesker, vi har ikke mødt en båd i vandet siden de store søer i starten, utroligt nok. Det eneste selskab er de mange ænder, der forsat er her.

Karen gad til en afveksling ikke at padle og ævlede om pause, og hun ville have rugbrød i første pause. Det var ok, så padlede jeg bare noget længere før vi holdt pause ;-)

Efter en god gang rugbrød, kunne vi padle videre. Det hjalp på Karens humør, så var humøret højt, hun legede med sit sommerfuglenet, fiskede græs stumper op, hun havde plukket siv i pausen, som hun hyggede sig med at dele i 2-3 stykker. Pludselig ville hun i skole, så vi regnede og snakkede igen om slavehandel, det går hun meget op i.

Efter godt stykke tid kom der lidt foss, der er godt gang i vandet. I morges var vandstand ca. 10-15 cm højre igen, efter vi slog lejr dagen før. Kan se vandet står højt alle steder, da der nu er græs og små træer der står nede i vandet.

Fossen gik fint, med nogle gode bølger, herligt at padlede dem, fordi Karen hygger sig og er med til at kikke efter sten.

Vi kom ud til det sted, hvor Kaitumälven løber sammen med Kalixälven, som vi kommer af. Nu kommer der dobbelt så meget vand.

Vi havde en lille gulerod idag, i form af vi skulle under hovedevejen E10, her havde jeg set på min GPS at der stod Turiststaion. Så vi lage os ind ved broen og her lå et samisk hotel, restaurant og rasteplads. Vi kom af med en sæk affald, fik købt is, cola og en lille bamse, ikke et øje var tørt.

Vi ville lige padle kort videre til en lille ø og slå lejr. Jeg kunne dog se at ø, lå mit i en foss. Karen var frisk på at tage den før vi slog lejr. Vi drønede der ned af, der er tempo på vandet, men ingen sten i overfalden, når vandet er så højt. Gik super godt. Kunne se at kort efter kommer der endnu en fos. Jeg kikkede og kikkede på den, så godt nok ud til at gå stærkt men jeg kunne stå af halvvejs så det ud til. Vi drønede der ned af igen, kunne se vi skulle stå af. Tog ind mod nordsiden af floden og lag til, strømmen var stærk, så vi bakkede der ned af helt ind i kanten. I noget stille vand fik jeg vendt kanoen. En kæmpe foss spærrede vejen længere nede. Jeg ville gerne tæt op før vi bar over, så vi padlede forsat helt inde i kanten der ned af, her løb vandet stadig stærkt men ingen ting i forhold til midten. Pludselig tog vi fart, jeg sprang ud af kanoen for at trække den ind, gik fint kort, så kom et hul og jeg røg helt i bølgen blå. Jeg svømmede ind ad og råbte til Karen smid snoren til mig. Det var lige før jeg fik et chok fordi med det samme kom en snor flyvende til mig fra Karen, så kunne hun høre efter. I vandkanten kunne jeg trække og holde kanoen ned af, fik Karen og Dino ud de sidste meter. Lige før de kæmpe fos, trak jeg kanoen op. (Jeg har lommer med sikkerhedssnor i hver ende af kanoen og på midten. Så jeg altid hurtigt kan holde kanoen og få den i land)

Var gået super godt, dog have jeg ikke regnet med at jeg skulle under vand, var helt gennemblødt. Hellere det end tag chancen.

Nu var det tæt på jeg fik et hjerte stop, fordi Karen kom og sagde, hvad skal jeg hjælpe med? Jeg vil gerne hjælpe når det er forbi sådan nogen her. Vi slog lejr ud for fossen. Sol brød frem og det blev det skønneste vejr, var utroligt skønt her. Da teltet stod, kunne jeg hænge og lægge alt vores udstyr til tørre, det trænger det til efter mange dages regn. Jeg kunne også komme i tørt tøj.

Det aller vigtigste var solcellerne kunne arbejde rigtigt godt, det trænger vi også til.

Karen løb rundt og legede og byggede en hule. Dino den skøre hund, stod og gøede af vandet, der slog op på klipperne.

Det blev den skønneste eftermiddag på turen, vi alle hyggede os, vi lavede bål, så jeg kunne få varmt vand, lave gedden fra den anden dag og vi lavede en god portion popcorn. Blev også til en fælles hule, Karen og jeg byggede. Selv Dino kom og angreb mig og ville lege, så vi tog en ordentlig tur.

Alt vores grej blev tørt og solen bare bagte på vores solcellerne. Hvad mere kan jeg forlange.

Først 18.30 gik vi i teltet, efter en gang vask.

Nu sidder vi og hygger i teltet, til den øredøvende støt fra fossen. Er vildt smuk, ser ud til vi kan starte her fra i morgen, selv om det kommer til at gå stærkt der ned af.

Dag/Lejr: 18/17
Dato: 26. juni
Km (grov luftlinie): 19,3 km (Ialt 107,7 km)(vandret ialt 58,4 km)
Padle tid (med pauser) padlet: 09.30-14.15
Højde: 365
Pos: 67 29 040 / 21 10 355
Vejr: 6-20 grader. Morgen overskyet, senere masser af sol. Let til friskvind fra Nordvest.