Dato: 26. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 39 / Dag 52
Pos (google): 63 34 43.4 / 09 29 48.3 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  64,0 km (i alt 1619,2 km)
Rotid: 10t (05.35 til 15.35)
Vejr: Ind til kl. 13. 4/8 mellem tynde og 2/8 lave. Vindstille kort eller 3-5 m/s n. 10-16 grader.
Efter kl. 13 6/8 mellem tynde 3/8 lave. 6-9 m/s n. 16 grader.
Bølger, første to timer havblik, så 20-40 cm bølger fra n-nv. Til slut 50-100 cm fra nv.

Efter den hyggelige aften ved Sturla og Live. Var det bare at få ordnet de sidste ting op i seng kl. 22. Blev en kort nat op kl. 4 og i gang. Gik fint med at komme af sted, selv om jeg har ligget stille, kunne tage af sted i den flotteste mulig scene med solen der bryder igennem skyerne kl. 05.35 i havblik og ingen særlig strøm, juhu der gik der ud af, igen helt stille den første time, indtil der blev trykket på play og der kom underholdning på.

Holdt på i dag, prøvede at holde en god rytme hele tiden, i et højt tempo, valgt faktisk at blive på min Avannaq pagaj i dag i stedet for at gå på min wing pagaj, selv om jeg lå på de 8 km/t. Gik super.

Sådan gik det de første par timer, så kom der lidt vind bag fra, som lovet, det gav nogle små medbølger så det var fint, da de var nemme at følge. Her var meget flot noget anderledes igen, klipperne er meget runde med nu er der små træer over alt, så det er meget grønt, kan stort set ikke se sne nogen steder eller på nogle toppe.

Jeg var faktisk lidt forundret over hvor hurtigt de små bølger kom da det blæste op bag fra, det gik virkelig stærkt. Jeg nærmede mig Kjungskjær, hvor der er et stort fyr, her drejer kysten og det er meget åbent, så det var jeg lidt spændt på, min med bølger blev også større men ellers var der ikke de store problemer, det var mere efter, her blev utroligt lavvandet, jeg skulle virkelig passe på fordi der var mange store sten under overfalde. Lykkes også at ro op på en, heldigvis var den så dybt og der kom en bølge samtidigt så jeg ikke ramte den med blev sat direkte oven på den. Det var rund så ingen skade sket, det øge lige opmærksomhed endnu mere, har ikke set et område der er så lavt og med så mange store sten før på turen. Vinde tog til på kort tid til en 8 m/s så valgte at dreje ind i det lave og gå under en lille bro for at komme i læg. Her skulle jeg krydse fjorden ind til Trondheim. Hurtigruten var på vej ud, det passede perfekt ikke andre skibe i sigt. Krydse over, midt ud kom en meget hurtig gående speedbåd, så ud som om den havde set mig altid spændende, så kom en katamaran færge, fart på, men det så mig også. For det ikke skulle være løgn kom der 3 små gamle sejlbåde, hyggeligt at se på. Men så kom der også en stor en, jeg roede løs for at komme over men det blev ved med at dreje ind mod mig. Var noget spændt på om de havde set mig, da den var helt tæt på kunne jeg se de kikkede på mig. Så enten ville de se hvem jeg var, eller var det for at krydse bedre op i vinden. Men jeg var noget usikker på dem i 10 min. Vinde tog til igen og bølgerne blev større omkring 1 meter skråt bagfra. Så gik godt derud af men lidt slænger, desværre kom jeg mere ud i det åbne efter krydset, det gjorder bølgerne blev tætte og meget træls blev konstant overskyllet.

Det var gået så godt i dag og planen var at holde på til kl. 17, fordi vejrudsigten sagde det ville blæse op omkring kl. 18 men det var nu. De sidste 1,5 km om i læg, var rigtig træt med bølgerne. Men det gik, så gad ikke at skulle krydse mere over til en kyst der så meget stejl ud. Så ville finde en lejrplads, roede ind ved nogle hytter og kikkede, så kom der en lille færge jeg fulgt ind til en lille by, men så ikke ud til at være ret meget. Så roede tilbage til hytterne og gik i land, helt tilfældig efter 10 timer på vandet og 64 km, herligt det højst gennemsnit jeg har haft som jeg kan huske og var klar til de 1,5 timer mere jeg havde håbet at få. Men det blev telt i stedet. Nu hænger mit tøj til tørre, har en del vådt tøj, fordi jeg fik vasket en del i går, men fik det ikke helt tørt.

Ellers har jeg set lidt at alle fugle, en stor flok skav ca. 30 stk. Samt en sæl det er ved at være en uge siden sidst.

Vinden skulle lægge sig i morgen tillige igen, så det videre der ud af.

P.S. Husk der er Gårdsalg i Odense i weekend ved Friluftslageret, ud ved Stjernegruppen med stor teltudstilling og mange gode tilbud. Men det vigtigste, der vil være Skype interview, på stor skærm, med mig kl. 13 lørdag og søndag, så har du lyst til at stille nogle spørgsmål direkte og høre lidt, så der muligt der.