Dato: 28. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 112  / Dag 146
Finland Lejr 2 / Dag 2
Pos (google):  65 16 04.4 / 25 16 45.2 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  48,0km (i alt 5069,1 km)
Distance roet i Finland: 99,1 km (i alt)
Rotid: 10t30m (07.20 til 17.50)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 8/8 – 4/8 lave til mellem. Sol. 4-6 m/s til vindstille, fra syd. 15-21 grader
Bølger havblik til 30 cm syd

Aftenen endte noget lunde stille, nåede en dag at se en TED udsendelse fra KBH, om Mount København og at bygge det bjerg som der er beskrevet i den e-bog jeg læste som tidligere fortalt. Et sjovt og stort projet hvis der nogen siden er nogle der vil bygge et 3,5 km højt bjerg i DK, sjov tanke.

Lage mig kl. 22 op som altid kl. 6, fordi det er jo klokken 5 i DK og Sverige. Vi presser hinanden så vi er hurtigt klar. Kl. 07.20 kunne vi ro ud til en rød morgen sol, bag lidt skyer og en del vind, fra syd, 3-6 m/s. Derfor valgte vi hurtigt at holde os inde ved land i læg af alle små øerne. Det skulle vise sig at være en god ide, fordi her var virkelig flot, der kom en masse sø græs, træerne gik helt ud i vandet. Der kommer et stort fold delta ud her, så ligner tundra, et helt andet landskab. Over alt ligge små hytter og små bidte både. Som at komme et helt nyt sted hen. Det varede ved 1,5 time, så kom vi ud. Vi havde frygte store bølger med den vind, men som vi nærmede os det størst kap på dagen, hvor vi ville kom ud af læg, faldt vinden stille og roligt og bølgerne blev aldrig højere end 30 cm. Så da vi runde kap med store vindmøller, var vi begge helt forundret. Snart var det stort set havblik så vi holdt os ud, vi skal lige som ind i en kæmpe bugt, så vi tog den i det åbne til en ø og knækkede ned til et kap for at undgå at skulle helt ind i bunden af bugten og ud igen.

Skyerne hang lavt og dækkede hele himlen og truede med regn, men efter hånd blev skyerne højre og tynd, så sol kunne næsten brænde igennem, men det gjorder at alt blev helt stille, der var ikke en vind, en bølge, osv. Så det blev pænt varmt, så vi fik jakkerne af og kunne nyde over 20 grader.

Det var en overraskede stille dag. Vi lå godt ud og tog den fra kap til kap, men selv i det åbne kunne der være helt lavvandet og store sten. Hver gang der kom en stor flod ud kom der lavvande. Der lå forsat mange hytter ved vandet når vi kom til land, men alt sammen gemt væk i lav birke og granskov, men siv og græs helt ud i vandet, meget frodigt og tilgroet over alt. Det blev igen en lang da skulle gerne over de 10 timer og det kom vi også, hastighed har ikke været så høj i dag, har været lidt strøm, eller vi har været trætte? Men holdt os omkring de 5 km/t og i morges 4-4,5 km/t. Da det var tid til at slå lejr, var der igen hytter alle de steder det var muligt at komme i land, tog en 30 min at finde et bare noget lunde sted, ligger en 200 meter fra nogle hytter, men ikke i skjule. Men det går nok. Vi har mødt mange helt små både i dag, på vej ud og fiske og til hytter. Samt folk elsker at have bål ved deres hytter, det kunne vi se både i dag og i går.

Vi fik slået lejer i et gammelt siv område der var blevet slået, men det blev helt fint. Så skulle der skiftes tøj, spise, arbejdes på computer, osv.

Har også ringet lidt ekstra hjem i dag, da datteren har fødselsdag hele 3 år, hun er bare ikke så meget for at snakke i telefon. Det er hårdt for faren at mor har sendt ham væk på eventyr. Ellers havde jeg naturligvis været hjemme. Men jeg må indordne mig. Det hårdt, hi.

En flot, oplevelse rig, hård og land dag er over i det Finske, en ny venter i morgen, desværre nok med en del vind, vi må se.