Da vækkedeuret ringede klokken 6 var det så dejligt at kunne se en klar himmel og stille vejr. Vi glædede os til at se hvad næste etape kunne byde på.
Vi nød det helt stille vejr, da vi padlede af sted. Vi padlede tæt på en stor ø, hvor solen stod ind på kanten og de små træer. Langt forude lå der nogle flotte bjerge, uden træer på toppen. Der blev ikke sagt så meget, vi tog bare indtryk til os.

Efter et par timer kom vi til en fiskelejr, der lige frem var på kortet ”Truckers Fish Camp”, vi lagde ind for at tage vand fra et godt vandløb, og vi havde hørt der skulle være en god udsigt her fra. Her var 5 voksende og et barn. Vi var velkommen til at komme ind. Vi fik set lejren og den enes fars grav, ham der havde bygget hytten. Vi hørte om elge og gåse jagten, der også var i gang. De havde fået en gås der lå pillet og bare var lagt ude på trappen, se billede. De var også meget interesseret i, hvilke dyr vi havde set og var noget imponeret af, hvor tæt vi havde været på elge.

Vi tog også lige en kort gå tur op ad bjerget for at få et sjældent blik af Yukon oppefra, se billede.
Ved fishcamp’en var også lavet 3 platforme til telte, de fortalte, at det til fiskeriinspektion, de kommer i juni måned og sætter sonar ud, da Yukon River er meget smal her og kun i et løb. Så registrer de hvor mange laks der går op. Det samme som de gør i byen Eagle længere oppe og ved fisketrappen i Whitehorse.
Vi sagde tak for vi måtte komme ind og padlede videre, nu med 20 liter frisk dejligt rent vand. Vi fulgte kanten de næste 3 timer, uden der skete så meget, andet end det som altid er flot.

Ved 15 tiden ankom vi til den mindre by Russian Mission, vi lagde til for at få et overblik, om vi ville sove her eller bare tage et kik. Vi besluttede med det samme, at vi bare gik en tur på skift.
Tine gik først, og jeg gjorde klar til at slappe af ved kajakken. I stedet blev jeg invaderet af 5 glade og nysgerrige børn, der skulle høre, hvad alt var på kajakken. De endte med sprayskirt og flydevest på, og ned at sidde i kajakken. Ud over de lige skulle spørge om alt muligt. Ind i mellem kom der lidt voksne forbi og talt kort, alle var flinke og søde.
Tine kom tilbage og kunne berette at Robert var ankommet i aftes, og var på vej ud og fiske. Han ville fortsætte i morgen, og vi sås nok længere nede ad floden.

Jeg gik en tur i byen og havde det meste at tiden selskab af en lille knægt og hans vildt søde hundehvalp. Han var oprindeligt var Pilot Station længere nede ad floden, men han havde været her et år, med sin familie. Han kunne ikke lide at være her, så det var lidt trist.
Jeg fik set byen også den gamle kirke, der var helt faldet sammen. Jeg var også i butikken og købe lidt mere morgenmad og lidt små ting.

Lige som vi skulle af sted kom kanoen ind med englænderen Adam og en svensk pige. Vi talte kort med Adam, som er her for at samle information til en bog om laksene i Yukon River. Adam var startet i Eagle, her i Alaska, og den svenske pige stødte til ved broen/Dalton Highway et stykke længere ned. Dejligt lige at hilse på, nu når vi har hørt om dem nogle gange. De havde også hørt om os.
Det er lidt pudsigt, at alle 3 hold var samme sted, da vi er så relativt få, der padler her. Nogle af de lokale spurgt om der var et løb ned ad Yukon River, nu når vi var 3 hold her

Vi padlede videre jagtet af en masse meget sorte skyer. Efter en times tid, fandt vi en rigtig god lejrplads og vi vandt, fordi da lejren stod og alt udendørs var færdigt, fik vi en ordentlig regnbyge. Dejligt at være helt tør efter en dag på vandet.
Tine: Ja, lejrpladsen som sted er rigtig god, men vi nåede kun få meter op på land, da en fæl sødlig stanke mødte os. De mindede lidt om rådden fisk. Vi scannede lige omgivelserne, og hurtigt fandt jeg stinke-kilden. Ingen rådne fisk, men der lå et gammelt elg kadaver lidt længere tilbage. Jeg skulle hurtigt overveje situationen. Klokken var mange, jeg var træt, der var meget sorte skyer på vej ind, og dette her var den første fornuftige lejrplads i en time.
Så her er vi altså, endnu en gang med dyr i campen, dog ikke helt så charmerende som dyrerne de senere dage. Vi forsøgte at lægge os lidt på afstand af kadaveret, men samtidig i tilpas afstand fra den lave sandbanke. Og så sidder der en stor ørn et stykke længere henne, den sidder på et strandet driv-træ. Den har siddet der siden vi kom i lejr, lidt for langt væk til det gode billede, men vi vil ikke gå tættere på og forstyrre den. Hyggeligt at gå ud at kigge på i kikkert.

Nu kan vi nyde en stille, smuk aften, her i vores hjem, vores dejlige telt. (Tine: Det har så netop trukket op til uvejr igen, og sorte skyer nærmere sig og blæsten på forkanten er begyndt at hive lidt i teltet)

Russian Mission

Russian Mission opstod i 1837 da pelsfirmaet ”Russian-American Company” anlagde en handelsstation.

Grunden til at byen opstod her var, at der var rigtig god jagt i terrænet omkring. Så det var let at købe pels fra de lokale jægere. I 1857 opstod den første Russisk Ortodokse mission og kirke, da præsten Jacob Netzuetov kom til byen.

Navnet hentyder til salget af Alaska til USA, da man omdøbte byen til ”Russian Mission” efter salget/købet i 9. april 1867. Andre siger det var fordi den Russiske mission var her. Eskimoerne har altid kaldet stedet for ”Iqurmiut”, der betyder noget hen af ”folket på pynten”.

I dag er ”Russian Mission” en lille by med ca. 290 indbygger og 70 huse/hytter, med en fordeling på 94% eskimoer.

Byen har alkohol forbud.

Kilde link

Dag/lejr: 69/59
Km/km ialt: 61,6/2891,7 km padlet (vandret af Chilkoot Trail 64,7 km)
Højde vi ligger i: 18 meter
Vejr: 15-22 grader. Flot morgen. En del skyer og skysystemer der kom ind. I mellem en del sol, med tiltagende varme. Sidste på eftermiddagen en ordentlig torden byger. Havde været byger omkring os i dag. Svag til frisk vind.
Pos: Se under ”GPS-kort” for at følge vores rute.