Carmacks

image

Dagens mål var Carmacks og Coal Mine Campground, som vi har hørt meget godt om. Vi valgte at holde rytmen og stå tidligt op, og komme afsted.

Tine: Klokkeslæt og tid er en spøjs faktor ude i vildmarken. Hvad klokken egentlig er, har ingen betydning når vi er ude på floden i længere tid uden anden menneskelig kontakt. Her i Canada rammer vi på civilisation ca. med 7-10 dages mellemrum, der kan blive længere tid i mellem, når vi kommer til Alaska.

Uret bliver kun brugt til at få lidt struktur på dagen i kajakken, så vi bruger måleenheden “tid” til at få holdt pauser med nogenlunde fast interval, så vi er sikre på at få snacks og drikke jævnligt, og så holder vi kort pause på land hver anden time. Hvornår på døgnet, vi har timerne i kajakken er helt op til os selv. Vi har ingen planlagte aftaler med andre mennesker, og skal heller ikke noget bestemt på bestemte tidspunktet af døgnet, og det er lyst 24 timer i døgnet.

I øjeblikket er vi oppe klokken 05, og har valgt at være vågne i normale dagstimer, hvilket kan være en fordel, når vi kommer til de her små byer, hvis vi vil handle og spise. Og så har det været en fordel at sove/være i telt på de lidt køligere tidspunkter af døgnet. Måske vi forskyder med nogle timer eller vender det rundt lidt senere.

Selve floden her er mere ensformig, med lidt skrænter ned til floden og tæt bevoksning på begge sider, bag ved igen ligger der bjerge i mange former, med og uden træer. Der er masser at se på og nyde, men om vi var 5 sving bagude eller 5 sving længere fremme, kan man ikke se på naturen.

Vi holdt et godt tempo, da strømmen var god og meget jævn. Vi fik besøg af et par ørne, men de store dyr er ikke lette at se her.
Efter 4,5 time lagde vi til ved Coal Mine Campground. Vi havde aftalt at blive og nyde et bad, noget junkfood og lidt internet. Jeg var dog klar til at padle videre, da der var en masse telte og mennesker.

Tine: En masse mennesker er ca. 12 personer på pladsen her, og så stoppede forbipasserende i bil tidligere på dagen for at for at få en is eller en bid mad. Erik klarer det rigtig godt og har faktisk hilst på et par stykker af alle de mange 12 mennesker her på pladsen. Og han var også glad for at få burger og cola, og jeg nød at få lidt frugt og et bad.

Vi fik slået telt og så stod den på burger i cafeen. Der var også tid til lidt afslapning og internet tid, vi har altid nogle ting vi er blevet nysgerrig på.

Sidst på eftermiddagen lånte vi cykler fra campingpladsen og cyklede de ca. 2-2,5 km ned til Carmacks By/landsby. Vi var lige ved at falde i fælden med at ligge og slappe af i teltet.

Det var dejligt at se området og byen. Der sker stort set ingen ting, men vi havde i Whitehorse taget en lille folder om Carmacks’ historiske steder, vi brugte som guide. Så vi så rester fra de kulminer, der har været her samt flere hytter fra starten af 1900 tallet. Det var hytter som telegrafkontor, guldgravernes hyttet, ”Roadhouse” gamle rastepladser hvor man kunne bo, få mad og friske heste til passagerervognene.
Vi sluttede i det lille supermarked og tankstation, vi skulle lige se hvad, det var. Vi blev helt blæst bag over da vi kom ind. Det var den fineste butik, super rent og alt stod helt lige. I kælderen, var der isenkræmmer-, jagt og fiskeri-, kontor- og trælastafdeling. På øverste etage var det normale supermarked med alt. Vi skulle stort set ikke have noget, men jeg var imponeret over, man stort se kunne købe alt her, til en tur eller nyt proviant, selv benzin til brænderen. Stor ros til ejerne af huset.

Aftenen her er gået med et bad og afslapning. Vi er klar til endnu en etape i vildmarken.

Carmacks

Carmacks er en lille by ned til Yukon River. Indianerne har brugt stedet til årlige samlinger, når det skulle fiskes og udveksles historier. Selve byen opstod da der blev fundet store mængder kul her.

Det var George Washington Carmack der fandt kullet i 1891 og derved hans navn, der navngav byen. Før George kunne begynde at bryde kul, startede han en handelsstation, så han kunne forsyne de få guldgraver der kom og købe skind af indianerne.
Fra 1897 begyndte han at bryde kul og har bl.a. forsynet Dawson med kul. Der var et par minier her og de skiftede ejer igennem årene. Kulminerne kørte godt frem til 1920’erne, så var der et par års drift stop og så kørte de igen frem til 1970’erne, hvor de endeligt er lukket ned.

Da området rigtig blev udbygget i 1898 og frem, grundet ”Gold Rush”, blev det stille og roligt en vej fra Whitehorse til Dawson. Så da jernbanen kom til Dawson i 1900, kunne man køre videre med slæder trukket af heste om vinteren på vejen/sporet, om sommeren tog man dampskibene.
Når man rejste via vejen, var der ca. hver 50 km et ”Roadhouse”, hvor man kunne få noget mad og sove, og vigtigst man kunne få skiftet heste. Mange af stederne var privatdrevet.
Op i 1920’erne skiftede man hestene ud og begyndt at bruge små bæltetraktor til at slæbe passagerer og fragt.

Her var også en telegrafstation, hvor der gik forskellige linier ud til andre byer og minier.

Carmacks som by har overlevet og i dag er der godt 500 person i byen.

Erik

Kilde link
• https://en.wikipedia.org/wiki/Carmacks,_Yukon
• http://www.carmacks.ca/
• Yukon River, Marsh Lake to Dawson City, by Mike Rourke

Dag/lejr: 20/19
Km/km ialt: 50,1/602,6 km padlet (vandret af Chilkoot Trail 64,7 km)
Højde vi ligger i: 525
Vejr: 12-25 grader. Overskyet formiddag, masser af sol resten af dagen. Let til hård vind fra nord.
Pos: Se under ”GPS-kort”, for at følge vores rute.

Eagle Bluff, Yukon River, Carmacks image image

image image

Samarbejdspartnere under "Yukon River, Eventyrlige Yukon"

One Comment on “Carmacks”

  1. Hej Tine og Erik.

    Det er så hyggeligt at læse om jeres tur om aftenen, når Storm er i seng og jeg kan sidde alene med mor. Historien med bjørnen på skråningen og prusten lige ved jeres telt, den var altså lidt farlig, så jeg måtte holde mig for ørerne… Men så sagde mor, at det helt sikkert var gået godt, fordi ellers kunne I jo ikke skrive om det.

    Jeg skal have ny seng om to dage, vi købte den i går… Jeg glæder mig og synes det er spændende. Storm får sin nye seng i morgen. Jeg skal på naturlejr hver dag med fritidshjemmet fra i morgen, og helt ind til jeg skal på ferie! Vi var på Teknisk Museum i går, og jeg prøvede at køre på nogle mini el biler, og var oppe at sidde i jagerflyet tre gange, og var også inde i to store flyvere og et gammelt damplokomotiv… Det var mega sejt!

    Jeg gider ikke skrive mere for i dag, for nu er jeg træt, godnat fra Falk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *