Dato: 12. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 126  / Dag 161
Finland Lejr 16 / Dag 17
Pos (google):  61 08 06.5 / 21 28 19.4 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  50,6 km (i alt 5693,3 km)
Distance roet i Finland: 710,3 km (i alt)
Rotid: 11t35m (09.15 til 20.50)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 8/8 lave til 8/8 mellem, kraftig dags regn. Vindstille til 10 m/s fra syd. 12-14 grader.
Bølger havblik til 100 cm fra sydøst til sydvest

Jeg tror snart ikke jeg behøver at skrive at min aften forsvandt på computeren, havde en del at lave og det er ikke den hurtigst. Jeg havde også behov for at slappe lidt af med nogle podcasts og udstrækning. Så klokken var 22.30 før verden forsvandt. Op i totalt mørke kl. 6 vinden var taget til i nat. Stod og så på det, havde svært ved at vurdere bølgerne, samt jeg vejrudsigten sagde det skulle falde over dagen. Så jeg gik faktisk i seng igen, nu når jeg er ved at brøde regler. Jeg sov til kl. 8 op igen. Blæser en 10 m/s fra sydøst men bølgerne ser ikke så store ud. Så afgang, ind og få noget i maven og få stoppet alt ned i kajakken, minus laver, snegle, edderkopper, osv. som altid er over alt.

Klokken 09.15 satte jeg i søen og gik syd over, lige ind i vinden, bølgerne var ikke højre end 50 cm, men vinden var kraftig så hastigheden lå på en 3 km/t fint nok i forhold til omstændighederne. Efter en time lå jeg i læg af første kap. Havde allerede set en flok svaner på omkring 50 der sagde i læg af en lille ø, et hav af bange ænder i vandet og to havørne der legede i vinden over en lille ø. Men ellers var der ikke meget at se på da skyerne hang tungt over det hele. Men det næste stykke skulle blive spændende, der er 7,4 km til næste kap, men to små øer efter et par km. Så vil være dages mest åbne stykke. Jeg kastede mig ud i det og blev ramt af en mur af vind, da der kom store tung regnvejrs skyer ind og regnen begyndt at falde tungt, så på med hætte, luffer, osv. Hastighed faldt til 2 km/t og bølgerne gik til 70-100 cm lige i hovedet, juhu. Efter en god time kom jeg til de to små øer, havde regnet men pause her, men kunne ikke få mig selv til at ro i læg, da der var fyldt med svaner, ænderne var taget af sammen med skaven. Så jeg roede forbi. De 7,4 km i regn tog 2,5 time før jeg igen var i læg. Nu kom jeg mere ind blandt en del små øer, bølgerne faldt til under 30 cm og hastighed steg. Jeg nærmede mig det sted jeg troede jeg ville nå til i dag, men var kun gået 6 timer, så videre det går. Var blev kold af alt det regn, skulle måske have haft en trøje mere på, men det har jeg ikke haft siden Norge, samt de dage solen er fremme, er det meget varmt. Så nemt er det ikke, så endte med at tage min uldhue på under min cap og hætte, det hjælp. Regne forsat med at fald i store tunge dråber. Men pludselig forsvandt vinden, på ganske kort tid faldt vinden til nul og det blev havblik? Det har ikke meget med 7 m/s ifølge vejrudsigten. En gang imellem når der kom nu regnvejrs skyer ind fra der lidt vind på op til 5 m/s foran og bag ved. Men ellers var det utroligt stille. Så det fremad, fuld fart på. Pludselig lå jeg på mellem 6-8 km/t kroppen kørte løs, det skulle udnyttes og varmen skulle tilbage. Regne forsvandt, der kom sol langt ude i horisont, det blev lige frem lyst. Vandet blev varmt? Hvad var nu det, som jeg kom rundt et kap, gik det op for mig hvorfor der lå det der ligner et atomkraftværk, vandet var virkelig varmt, så der var dis på vandet og fyldt med fugle og fisk. Der var gået 9 timer, jeg kunne nu se en mulighed for at nå Rauma, det havde jeg slet ikke regnet med. Holdt på, holdt tempoet, skub skub, hold farten. Lysen forsvandt mere og mere, pandelampe blev taget på hvis der skulle kom en båd kunne jeg tænde den. I det alle sidste lys kom jeg ind til Rauma, gik efter en badestrand hvor der skulle lige en camping, men de plejer ikke at være til at finde, fuldt land tæt for at se efter lejrpladser. Var en masse lys der hvor campingpladsen skulle lige, roede der hen, sørme der lå et telt med lys i helt ned vandet, der var campingvogne, roede i land og steg ud. Nu var det helt mørkt og klokken var 20.50 tænk sig jeg nåede 50,6 km godt nok på 11t35m men virkelig en god dag, når vejrudsigten var så dårlig.

Gik rundt på den mørke plads kunne ikke finde nogle  i reception snakkede med en tysk der sagde der kom en mand i løbet af dagen, så jeg begyndt at slå lejr. Skulle på toilet, så måtte afbryde og jeg gik ned til toilet bygningen her stod en mand ved en bil, viste sig at være ejeren Tommy. Vældig flink mand, jeg fik et nøgle kort, jeg skulle ikke betale, her var lukket men der var en 10 stk. og jeg havde roet så langt, jeg skulle bare blive så længe jeg ville, fik vist vaskemaskine, bad, toilet, osv. Var helt paf, virkelig flint. Sagde mange tak og gik tilbage og gik videre med at ordne lejren, Pludselig kom Tommy i bilen igen, med lidt papir servietter og 1,5 liter cola, jeg skulle tror han kendt mig. Jeg kom i telt og fik mit fugtige tøj af, min jakke er ikke helt tæt mere. Samt min fødder i tørbukserne. Fik lavet mad, ringet rundt. Så skulle jeg i bad og vaske tøj. Da jeg stod og vaskede tøj kom Tommy igen, med affaldsposer, håndklæde, en skål til mikrooven, igen stod jeg paf tilbage. Nu skulle han hjem i seng. Jeg tog et dejligt bad, sidst det sket var ved SKIM. Hvis du vil se hvor jeg er, kan du se det her RAUMAN POROHOLMA, der er en lille video, nu der bare ingen mennesker.

Så skulle der ses mail, skrives blog, ses på vejr. Ser dårlig ud fra i morgen middag, især onsdag og torsdag. Men 20 km her fra kan jeg komme mere ind i læg, skal bare uden om et kap først. Siger på til 15 m/s. Men det ændre sig hele tiden, overvejer kraftig en hviledag i morgen, men jeg får se, der skal soves, handles, så må jeg se. Klokken er rigtig mange. Nu skal der ses til vaske tøj, sattes ting til opladning, osv.