Dato: 12. juli 2011
Lejr / dag: Lejr 75 / Dag 99
Sverige Lejr 12 / Dag 13
Pos (google): 55 37 28.1 / 14 16 53.6 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 60,0 km (i alt 3381,6 km)
Distance roet i Sverige:603,6 km (i alt)
Rotid: 10t40m (06.50 til 17.30)
Vejr: Skyfrit til 3/8 lave, sol. 4-8 m/s v til nv. 14-18 grader
Bølger, skvulp til 30 cm. Perioder med 50 cm og enkelt op til 100 cm

Så sket det for først gang på turen, sov jeg over mig, mit vækkeur ringede ikke, så sov 20 min over mig, så først op 05.20, tog det nu meget roligt og fik gjort klar. Da kajakken var pakket var der kun en lille udfording det var at der er utroligt meget gammelt og råddent tang her, jeg skulle ud igennem, gik ud igennem det og trak kajakken, tungt at gå og tække i. Så måtte jeg op i kajakken og ro ud til rent vand med fødderne ud over siderne, her kunne jeg få skyllet mine sko og ben, så jeg ikke fik en masse lort med ind i kajakken. Men klokken 06.50 kunne jeg ro ud, havde en del små stop i starten, så drillede min afspiller og den ene høretelefon virkede ikke, osv. Men kom lige så stille i gang, jeg havde en let vind i ryggen og kun få skvulp så det gik super forbi Ystad, uden at komme i kontakt med færgerne.

Gik direkte i gang med krydset mod Kåseberga og selvfølgelig blæste det hurtigt op til 6-8 m/s fra v, lige i ryggen, men fordi det er en bugt kom der bølger fra to retninger både nv og sv, gik fint men når de kom samtidigt overskylde de mig og tog farten af, men ellers kunne jeg udnytte dem til en god fart, de 19 km over klar jeg på 3 timer, så det var fint. Rundt Kåseberga var der stejle skrænter med græs og kort stranden mest med sten, lidt sandstranden, men flot var det. Hele vejen langs Sverige har jeg undret mig over hvor mange bunkers der er, langs kysten, ligger tæt langs hele kysten, gad godt vide hvornår de er bygget? Da Sverige var neutrale under Anden Verdenskrig. Rundt Sandhammaren var der fine sandstrande og en masse folk ude og bade og tag sol også nudisterne rundt i klitterne, var overraskende mange. Ikke fordi jeg kan se noget langt ud på vandet, men jeg kan godt se om folk har tøj på, især mændene ;-)

Selv om stranden er flotte, så bliver det meget ens. Jeg var kommet mere i læg og bølgerne var små igen, så tempoet var godt, men stadig meget vind, så var køligt, derfor roede jeg i land kort og tog min kortærmet jakke på, havde allerede ekstra ærmer på. Nemmere at tage på, på land end slås med det i små bølgerne og når det er sandstrand, det er nemt og hurtigt at komme ind og ud. Sådan sled jeg mig af sted, hver gang jeg kom ud i en lille vig, kom der mere vind og bølger, men stadig med mig. Var ikke mange fugle og alle bådene lå længere ude. Da jeg rundede Simrishamn, gik jeg var side vind til stik modvind og modbølger, så hastighed faldt dramatisk, så jeg sled mig nord over og prøvede at være så tæt på land som muligt. Kan virkelig godt fornemme det er ferie tid, fordi der ligger folk over alt langs vandet.

Efter 10t40m, var det nok, gik i land på en strand med en masse små rullesten og stejle skråninger, nemt at komme i land og ingen sand i alt. Meget sjovt det var 60 km rent, kikker aldrig hvor langt jeg har roet før jeg er kommet i land. Hurtigt op med teltet så skånsomt som muligt, her ligt ingen skader, lynede telt op, knæk et samleled knækkede igen igen, P… og L…. brugte lige 20 min og mit sidste nødled til reparation. Det var det 16 samleled, der knækkede. Virkelig træt af de stænger, fordi selve teltet og indretningen er super.

Så kunne jeg rygge ind i teltet, skrænterne gør der ikke var meget sol. Så kunne bruge brænderen uden at sved helt vildt, fik lavet mad. Johan ringede for at høre hvor jeg var, han ligger en 40 km nord for mig. Der kommer dårligt vejr ind fra i morgen, så skulle høre om jeg blev liggende, men jeg havde ikke fået tjekket vejr endnu.

Da jeg fik set på vejret, ser det nu ud til jeg godt kan ro i morgen, måske ikke hele dagen, men så ser det også dårligt ud torsdag og fredag. Så håber jeg kan rykke i morgen og komme til at ligge et sted med butik, strøm og evt. bad. Men vejret ændre sig hele tiden, så må se hvad der er muligt.

I går lage jeg nye artikler under Scrapbogen, den 4 juni og radio programmet fra NRK Radio indslag, lyt det her

P.S. Beklager min GPS tracker går ud for tiden prøver at løse det