Dato: 29. juni 2011
Lejr / dag: Lejr 64 / Dag 86
Sverige Lejr 1 / Dag 1
Pos (google):  58 55 03.3 / 11 09 25.3 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  47,9 km (i alt 2795,4 km)
Distance Sverige roet: 28,4 km (i alt 28,4 km)
Rotid: 9t40m (06.00 til 09.30 og 10.50 til 16.30 og 17.30 til 18.00)
Vejr: 4/8 høje tynde til 2/8, masse sol. Vindstille til 8 m/s, v til ø og s til sv. 18-22 grader
Bølger, havblik til 70 cm bølger.
(forklaring til ovenstående data felt kan ses her

REGNEFEJL eller FEJL 40, jeg er blevet gjort opmærksom på at det er 86 dage og ikke 85 dage. Har rettet det i dette indlæg, men bliver nok først når jeg kommer hjem jeg finder fejlen og får rette mange indlæg tilbage, ak.

Blev en noget anderledes aften, så lidt underholdning, men så blev jeg dårlig, helt ør i hovedet. Har nok fået for meget sol og varme, så lage mig og sov fra 18.30 til 20 så stod jeg op for at gå rigtigt i seng. Godt nok noget ramt, fik godt med vand. Op kl. 04.30 til helt stille vejr og havblik, så ville bare af sted, men tog lidt tid, da jeg ikke havde gjort så meget klar da jeg var ramt i går men kunne ro ud kl. 6. Der er virkelig stille og solen varmer allerede, det er godt nok blevet sommer. Så roede jeg mod Svinesund, kom lidt vind fra v let brise, ved Svinesund drejede vind til at komme fra ø. Det glæder mig meget at jeg er ved at være færdig med Norge men har det noget mærkelig med jeg skal ind i Svinesund, for at starte officielt på det ”Blå bånd” den Svenske kyst i kajak. Meget mærkeligt pludselig at skulle ind i en fjord, men jeg vil gerne deltage i det ”Blå bånd” så det var bare der ind. Da jeg roede ind i fjorden, var der udadgående strøm, har læst meldinger om folk der har kæmpet noget med strømmen, så frygtede det værste, den var meget kraftig, men jeg kunne ro helt op af klipperne og udnytte den modsatte gående strøm i strømlinerne kunne gå fra 7 til 2 km/t når jeg kom ind og ud af den. Kom til den lille Norske by kaldt Sponvika på vejen ind, der var planen at handle og sende mit overskydende tøj hjem, men nej her var ingen butik. Roede videre til den gamle Svinesund bro, søger for at holde mig på den Norske side hele vejen ind og krydsede over under broen, vupti så var Norges kyst i kajak, over. Lige der midt i strømmen ringede telefonen, måtte lige i land før jeg kunne snakke det var NRK (Norsk radio og tv) der ville komme. Det gjorder jeg måtte vente en time. Tak for alle sms’erne og kommentaren på Facebook, om Norge var klaret.

Da Henrik fra NRK kom var der ingen kamera ledige, så det blev radio i stedet. Vi fik lavet en masse godt, håber jeg, ganske hyggeligt. Klokken 10.50 kunne jeg forlade Svinesund broen samt melde ind på det ”Blå bånd”.

Der skal lyde et STORT TAK til Norge for en fantastisk tur. Tak til alle jer der har hjulpet mig på min vej, tak til jer der har roet med mig, taget mig ind, kørt mig, osv. Tak til alle jer der har fuldt mig, skrevet kommentar osv. Samt en kæmpe tak til min samarbejdspartner for at gøre denne tur mulig (eller næsten mulig med total økonomisk ruin i privaten) Men uden jer havde jeg ikke så meget godt grej og jeg var ikke kommet af sted.

Håber ingen føler sig glemt, fordi alle har bidraget.

Det blev til 86 dage i Norge, 2767,0 km (noget mindre end forvente) det giver et gennemsnit på 32,2 km per dag. Det blev til 63 lejrpladser da jeg havde to på en dag, er det 63 ro dage(med i dag) det er 43,9 km i gennemsnit på  ro dage. Men det har ingen ting at sige, det er alle dage der tæller. Jeg har haft 22 pause dage, det er faktisk 2 mere end planlagt, men jeg har roet hurtigere havde sat 90 dage af til Norge. Så alt i alt perfekt. Håber alt det ovenstående giver mening, hi, hi.

Hej Sverige blev det så, nu kunne jeg ro ud af. Heldigvis var strømmen forsat udad gående, herligt men hvad var det, nu var vinden fra vest og kraftig da jeg kom ud af fjorden blev jeg mødt af 6-8 m/s, modvind og modbølger igen. Hastighed faldt helt ned, elsker modvind og modbølger ikke noget som plast og susen så jeg ingen ting kan høre. Da jeg drejede mere mod syd, rejste søen sig mere omkring kap, her var bølgerne 50-70 cm, ellers var de 30 cm. Begyndt at overveje om jeg skulle stoppe og stå op i nat, var meget i tvivl. Kom pludselig til en campingplads, men et hav af solbadende mennesker, eller retter sagt 90% kvinder og børn. Roede ind i kaosset fordi her må være en kiosk men nej, den mest lukket campingplads jeg har set, det er en medlems plads, kunne godt slå telt her, men giver ingen mening, fordi jeg vil ikke få sovet og kan ikke handle. På den igen, det var held i uheld fordi da jeg drejede med mod syd og sydøst, faldt søen og modstrømmen forsvandt så kunne pludselig ro 5-6 km/t det ok. Kom til næste by Kebal, så skal der handles, men nej ingen butik så skulle jeg gå 2,5 km. Videre  til Strømstad, her i det åbne var der lidt mere vind igen og et hav af både på kryds og tværs, især ind mod byen. Men kom ind i havnen og kunne ligge helt ind i starten af en pontonbro, her kunne jeg lade kajakken ligge i vandet godt sikret. Så skulle der handles, kan godt se jeg er kommet til Sverige på en del af priserne. Endte faktisk med at købe gulerødder og bananer igen (måske også cola og kage). Købt et Svensk taletidskort, samt endt på havnen med en burgermenu, herligt.

Efter en time, var jeg klar igen, proviant og vand var sikret. Kom sikkert ud af havnen igen, lå en kæmpe motorbåde, virkelig stor med et stort Dannebrogsflag var tæt på at ro hen og råbe hej. Men jeg ville videre og fine en lejerplads. Jeg roede syd på vil holde mig inden skærs, efter 30 min kom jeg til en del hytte, jeg er helt nede på strøm så skal prøve at finde strøm, så da jeg så en lille fin plads hvor der lå hytter en 150 meter der fra, gik jeg i land og gik direkte op mod hytterne, fandt en på den anden siden af nogle klipper, bankede på og spurgt om jeg måtte lade mit batteri her, det måtte jeg. Så tilbage og hente alle mine ledninger, osv. op med det før der skulle slås lejer. Fik en god snak, så endt med at blive inviteret på aftensmad. Så var det bare om at få slået telt og skiftet tøj. Så aften gik med herlig aftensmad og the, samt hyggelig snak med Bertil og Kerstin. Mange tak for en hyggelig aften.

Var tilbage ved 21 tiden, så aften er gået med at gøre klar til Sverige, div. jeg har skiftet telefon nummer bemærk det under kontakt. De Norske nummer vil ikke blive af lytte eller set mere.

Nu jeg pænt træt og skal tidligt op. Håber jeg får en dag der glider lidt mere i morgen, jeg synes virkelig jeg har haft mange stop de sidste dag.

Klokken er mange og jeg har mange ting at gør endnu, så søvn bliver der ikke meget af. Har nok glemt en masse vigtigt, men det er det gode ved jeg også skal skrive en bog.