Dato: 5. juni 2011
Lejr / dag:  Lejr 46 / Dag 61
Pos (google):  61 48 34.2 / 05 12 21.2 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  65,4 km (i alt km)
Rotid: 11t25m (06.20 til 17.45)
Vejr: 4/8 høje tynde til 2/8 lave en masse sol. Vindstille til 4-6 m/s fra nord. 8-14 grader
Bølger 0-30 cm. Dønninger omkring Stad 1-4 meter.

Der blev arbejdet igennem i går, så jeg kunne ligge mig kl. 22.20. Op igen kl. 5 gøre klar. Da jeg pakkede sammen galt det om igen at undgå at få alt for meget sand med. Jeg synes altid pakningen tager en evighed og meget forskelligt hvor meget det fylder. Men jeg blev da færdig og kunne ro ud kl. 06.20 synes der var sand over alt. Lige her var det vindstille og næsten havblik, var en sæl med det samme. Kort tid efter kom jeg til en vig hvor der var en 30-40 sæler, de var meget rolige de holdt alle øje med mig, så flere gange var vandet fyldt med hoveder. De lod mig komme meget tæt på så jeg roede lige så stille så jeg ikke skræmte dem væk. En sjov oplevelse. Så kom jeg lidt mere fri mod Stad og dønningerne tog til ca. 1 meter. Turen var lejere til starten ved Stad var 10 km. Efter en time tog dønningerne til og blev 1-2 meter høje. Var spændt på hvordan Stad ville blive? Da jeg kom til den Nordlige ende af Stad blev dønninger 1-3 meter og der var en masse krapsø selv pænt ude, virker som om der er bølger fra alle sider, dog meste var v og n. De næste to timer var der nok at lave. Ikke at det var vildt og uforsvarligt, men der skulle holdes øje med bølger. Var faktisk en del både, 4 stk. der fiskede.

Midt på Stad blev dønningerne helt op til omkring 4 meter, store dønninger der kom ind fra vest, men der var forsat pæn krapsø, samt rundt omkring var nogle skær, hvor der kom mere krapsø omkring.

Stad er et imponerende sted, selv her under næsten optimal vind, er det stort og voldsomt. Begyndt efter hånden at glæde mig til at få lidt roligere vand, men det var først efter en 4 timer i alt at det roligere lidt af. Men hele vejen ind mod Måløy er der 1-2 meter dønninger, først ind i selve sundet, bliver det mere fladt. Flere gang i dag har det blæst 4-6 m/s fra nord i perioder. Men ikke noget der gør så meget.

Var heldig at møde en del suler, ved Stad, kæmpe fugle.

Samt der var et fuglefjeld på en lille ø, desværre lidt urolig sø, så fik ikke de bedste billeder.

Ved Måløy blæste det en del, samt var en del både jeg skulle holde øje med, forsatte bare ud af byen, det er søndag så der er nok ikke noget der er åben. Så blev det smalt farvand, forsatte med at komme store skibe, men nemt at holde sig ude af sejlrende. Da det blev tid til at stoppe i mit hoved omkring kl. 16.20 kunne jeg se jeg havde meget medstrøm, så ville forsætte mens det stod på. Kom forbi de flotteste store stejle klippe sider, med mange små vandfald, ikke mange landgangs steder her. Så måtte forsætte lidt mere endnu. Kom et redningsskib på fuld drøn, den tog farten af og lå bag mig et stykke tid, tænkt hvad vil de, men viste sig at de bare tog farten af for ikke at lave for store bølger, fordi så snart hækbølgen var forbi mig, gav de gas igen, den laver godt nok store bølger, en pæn båd, måtte holde lige på og tage farten af da den blev ramt.

Jeg kom over til en lille ø kaldt Hennøya, så var det bare at finde en lejrplads, tog lidt tid, men det lykkes, er godt nok lidt ujævnt, men fint, skal ikke bære ret langt. Op med telt og ind med udstyr. Der er godt nok meget sand over alt, selv om jeg passede på i går. Jeg var helt svimmel og det gynger forsat, det er første gang på turen det gynger når jeg er kommet i telt. Havde drukket alt i dag, samt var godt brand af solen, kan være jeg skal til at huske at bruge solcreme nu her.

Dejligt at få Stad bag sig, har været en flot dag, men er godt træt nu, var ikke mening at jeg skulle over 11 timer i dag. I morgen siger den til regn, men jeg må se.