Dato: 4. juni 2011
Lejr / dag:  Lejr 45 / Dag 60
Pos (google):  62 13 21.1 / 05 22 56.2 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  21,0 km (i alt 1863,8 km)
Rotid: 3t45m (16.15 til 20.00)
Vejr:  4/8 høje tynde, 2/8 lave en masse sol. Vindstille til 6 m/s. 14-16 grader.
Bølger, havblik til 20 cm små bløde. Dønninger 1-2 meter enkelt sted 2-3 meter.

Som I kan fornemme var der gang i den på computer i går. Fik ordnet det mest. Vi endt alle med at se en film ”Sandheden om mænd” fantastik film, super god og meget kreativ lavet. Aften endt med at jeg forsat på computer, vi så fed klip på Youtube samt jeg lavede foredrag. I seng kl. 01.00 alt for sent. Op kl. 7 pakke alle mine ting, seng trak så tog en lur fra 08.15 til 08.35 så var der morgenmad, jeg fik lavet foredrag helt færdig og kontrolleret det. Så var klokken 10 det var tid til at vi skulle køre. Jesper ville køre mig hele turen, vi tog de to drenge med på 1 og 5 år. Så jeg måtte sige mange tak for denne gang til Joanna, super dage her i deres selskab.

Vi kørte lidt over 10, vi skulle med to færger, igen verdens dybeste tunnel går godt nok nedad. Før vi var fremme i Fosnavåg ved  YST UTE Padlesport. Hvor min kajak var, her var vi kl. 13. Foredraget var kl. 14 så jeg tog kajakken ned og ville pakke så meget jeg kunne, først så vi butikken som næsten er færdig, virkelig flot, samt Tor havde lavet et brød til mig.

Jesper og børnene var med nede og pakke, mens vi alle spiste madpakke. Så var det tid til at sige farvel til min kammerat, sikke nogle dage, herligt at få slappet af i godt selskab, samt få drøfte en masse ting.

Tor og jeg kørte op hvor der skulle holdes foredrag i et konference center. Var der i god tid 10 min før, men alt virkede bare, så var klar til tiden. Der kom ikke mange men det er som altid fuldstændig lige meget, fordi dem der er skal have en oplevelse. Fik ikke talt var en 12 stykker. Fortalte om Danmark rundt i kajak under isvinter 2009-10, i kort udgave samt om min tur indtil nu.  Det tog 1time og 20 min. Så tog næsten alle med ned til butikken for at se min kajak, samt 6 af dem ville med ud og ro en tur.

Flere var kommet for at prøve Arrowkayaks kajakker, samt få en tur ud af det. Herligt at få mødt Susan der var kommet fra Ålesund sammen med en anden, nu når det ikke lykkes at mødes ved Ålesund.

Vi roede stille og roligt af sted kl. 16.15 fik ikke snakket med alle men med nogle, jeg roede faktisk det meste af turen med Arrowkayaks nye kulfiber Grønlandspagaj Nordic II en smal pagaj var virkelig overrasket over  hvor god og effektiv den var selv om den er meget smal. Tror jeg fik et nyt behov der ;-) Efter en time var vi fremme ved Tor’s fars sommerhus et gammelt hus ude på nogle øer, hvor folk gik i land der skulle laves grød. Jeg sagde tak og roede videre. Tak for et godt arrangement og ro til de fremmødte. Her fra kom jeg ud i det åbne, og dønninger kom lyn hurtigt i 1-2 meters højde, men blød og behagelige, ikke meget vind, men kunne se en masse lange tynde vindskyer ude ved Stad. Besluttede mig at gå til at gå neden om nogle små øer. Det viste sig at være en god beslutning tror jeg for på vej derhen var der et par km med 2-3 meter dønninger. Blev fladt vand syd om øen, men på vej her til lejren, kunne jeg se hvis jeg var gået nord om øen, så var jeg kommet ud i store dønninger. Vind var lidt kraftigere her om 4-6 m/s men kom hurtigt lidt i læg og da jeg så en stor fin sandstrand, var det nok for i dag, kan heller ikke kom meget nærmere Stad. Fik slået lejrer, mens jeg forsøgt at undgå at få det fine sand med ind i teltet. Aftensmaden blev det fantastiske brød Tor havde bagt, hurra var sørme cola i kajakken.

Aften går hurtigt og jeg skal bare så hurtigt i seng som muligt så jeg kan komme op i rimelig tid, så håber jeg dønningerne lægger sig over natten, skulle få godt vejr i morgen. Til at forhåbentlig runde Stad.

P.S. i dag er der gået 1/3 af den afsatte tid.