Dato: 8. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 26 / Dag 34
Pos (google): 68 00 01.1 / 15 06 59.8 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  61,0 km (i alt 981,7 km)
Rotid: 9t40m (07.25 til 17.05)
Vejr: Formiddag 4/8 mellem og sol. Eftermiddag 6/8 høje og 4/8 lave, lidt sol. Regn slut på dagen. 2-5 m/s fra nø. 5-7 grader
Bølger. 20-30 cm til tider 50-70 cm mest bag fra og fra siden

Jeg fik slappet rigtig godt af resten af eftermiddagen, samt gjort så meget som muligt klar til afgang, madpakke, saft, det der kunne pakkes, osv. Samt drak en masse sodavand. Kl. 19.50 blev jeg  hente af en lokal nordmand. Aften gik med besøg ved dette hyggelige lærerpar (en pensionist). Vi fik the, omelette, friskbagte boller, ost, osv.  Mens snakken gik. Vældig hyggeligt aften, friske mennesker, han var pensionist med vindsurfer blandet, sådam. De går begge ski, sejler, osv. Meget at snakke om så tiden gik. Blev kørt til bage lidt over 23. Kunne lægge mig og sove kl. 23.30 efter en super god aften. Mange tak for invitationen og selskabet.

Op kl. 6, spise osv. alt var næsten klar, lige tjekke vejr og varme termokanderne. Så kunne jeg gå på vandet kl. 07.25, sol er stået op for længe siden, men var lidt vind så var lidt køligt. Men så snart jeg var på vandet og fik vinden i ryggen blev det meget varmt, så af med pandebånd og luffer. Dejligt vand, en god start ud langs Lødingen. Da jeg kom fri og kunne se ud af Vestfjorden kom strømmen og vind fra Nordøst, så der var en del bølger ikke mere end 20-30 cm, men tætte og meget mere ind mod land end ud af. Så skulle lidt skrå på bølgerne og ind i mellem kom nogle sæt der var 50-70 cm. Må være Tysfjorden der gør det. Men de bølger var pænt træls, fordi bølger var meget tætte så kajakken var hele tiden i 2 bølger, så jeg skulle arbejde for at holde kursen, samt fordi kajakken var løs af en bølge, skylde den næsten hen over. Tog lidt ud fra land for at se om de gik mere ud af men blev ikke meget bedre af det. Så fik ikke set så meget ind, fordi var hele tiden i gang med at forudse næste bølge, men kom forbi Offsøya og ud til øen Vadholmen, her kunne jeg komme i læg og få noget at spise og tisset af. Så krydsede jeg videre over til den nordlige markering af sejlrende, herfra roede jeg direkte over mod Tranøyfyr, for at komme over og prøve at komme fri af bølgerne. Skiftede fra wing pagaj til Grønlænder. Så kom jeg lidt mere med bølgerne og de tog af, herligt, så det nemmere at se lidt. Ved Ofoten skiftede jeg til Avannaq pagaj, første gang på turen jeg har været alle pagajer igennem på en dag.

Kysten skiftede virkelig karakter og blev meget mere skærgård, men små øer, klipperne blev mere runde og slidte. Kom flere fugle især Skav og måger, så kun få andre fugle og en enkelt flot havørn der svævede på termik vindene. Hastighed faldt lidt efter jeg kom ud af bølgerne fra  til 6 km/t men var så meget mere afslappende. Søger for at holde et tempo der var så skønsom som muligt. Plan var at holde på til omkring kl. 17, så de to sidste timer var igen med podcasts (Trendsonline, super) for at få lidt inspiration.

Kom tilslut over til Steigen, en masse små runde klippe øer med masser af sandstrande. Som at være syd på, fandt den fantastiske lille sandstrand, jeg kunne rulle kajakken på Fender lige op til græsset hvor jeg kunne slå telt. Lige som det var oppe begyndte det at regne perfekt timing. Løb ud for at se efter vand, havde lidt med, var heldig der var lidt 100 meter bort. Som om jeg er kommet til et andet land, her er træerne ved at spring ud, der er ingen sne nær vandet, her det rigtigt forår og så smukt og anderledes.

Blev en god dag selv om bølgerne var efter mig, 61 km så skal jeg ikke klage.

Så det tid til lidt afslapning, før soveposen kalder.