Erik B. Jørgensen i sin kajak om morgen, i fuldmånes skær. Kajaktur i det Sydfynske Øhav [Mikroeventyr]

Det var igen, igen, igen tid til et lille mikroeventyr i mit liv. Jeg var på Fyn, i mit lager, for at pakke udstyr og mad til “Far og datter i Vildmarken, 45 dage i Grønland“, sammen med min datter. Så efter 2,5 dage med pakning, skulle jeg ud på eventyr. Når jeg nu var på Fyn, så havde jeg taget kajakken med på taget, så jeg kørt ned til Faaborg egnen, til Fjællebroen Havn. Her ligger en fin lille shelterplads ”Fjællebroen Shelterplads”. Her ankom jeg sidst på eftermiddagen tirsdag den 27. april. Jeg brugte tiden på at gøre min kajak klar, slå teltet op og hygge lidt, før jeg gik tidligt i seng.

Næste morgen stod jeg op kl. 4 (onsdag den 28. april). Jeg fik hurtigt noget morgenmad og fik pakket kajakken. Så jeg klokken 05.15 kunne padle ud i fuldmånes skær. Det var den flotteste morgen. Planen var at prøve at padle 16 timer, så der ventende en lang dag foran mig. Dagen førte mig ud til Avernakø og næsten hele vejen rundt Ærø, før jeg endte på Drejø, efter 16 timer og 72,9 km. Jeg havde slet ikke nået de kilometer jeg havde troet før afgang, men vejret havde ændret sig, så jeg have fået en del vind og bølger. Det gav bare et andet eventyr!

Næste dag (torsdag 29. april), var jeg på vandet kl. 6, til endnu mere vind. Men jeg skulle retur. De næste 3 timer brugt jeg på at padle til Skarø og tilbage til Fjællebro Havn, i alt 14.5 km.

Se min lille film fra turen her:

Data over turen

Kort over Kajaktur, 16 timer træning, Sydfynske Øhav, 28-29 april, 2021

• Onsdag 28. april: 16 timer og 5 minutter, 72,9 km
  • Torsdag 29. april: 3 timer og 5 minutter, 14,5 km

En herlig tur, det også var træning og lidt test af mig selv. Selv om vejret gjorde det til en anderledelse oplevelse. Det uventede og uforudsigelige giver også krydderi til mine mikroeventyr.

Jeg kan kun anbefale det Sydfynske Øhav, hvis du vil i kajak. Det er et virkeligt godt sted at tage på tur, også med nogle der er forholdsvis nye i kajak. Fordi der er mellem 1-2 timer mellem mange af øerne, hvor man kan gå en lille tur. Der er mange primitive lejrpladser på øerne. Samt hvis man bliver fanget af dårligt vejr, skader eller andet, kan man tage færgen retur. Der sker også meget ude på ørne, der er f.eks. is på Skarø, eller lagkage, på Drejø ved Gammel Elmegaard – Museum & Café, når det er sommersæson. Er du helt ny, så har f.eks. ”Nicus Natur” kajakkurser ud i øhavet.

Jeg har været rundt i øhavet, mange gange i kajak og til fods langs kysterne. Både med min datter, kæreste og gode venner. Det har altid været en fornøjelse.

God fornøjelse, hvis du selv tager på eventyr dernede.

Relateret indlæg

Facebook Indlæg fra turen

Indlægget er opdateret: 10. februar 2023

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.