Tine: Vi evaluerede vores torsdags nat padling samt vejret, og besluttede at tage på vandet senere på natten, så vi startede ud i lidt mere lys. Spændte på hvad dagen ville byde på i disse smukke omgivelser.

Allerede kl 02.14 blæste første oplevelse ind over os. Jeg sad i teltet og pakkede og hørte en lyd, der mindede om en helt lav overflyvning af en kæmpe ørneflok med flappende vinger. Erik stod ude og synes det først lød som en ørn, så som når en faldskærm folder ud, men lyden var for stor og bevægede sig hurtigt over himlen, og der var intet lys eller andet at se. Meget meget underligt. Vi må lige høre, når vi kommer til Dawson, om der har været aktivitet i universet.

Afsted i kajakken det gik, ud til flere eventyr. I har hørt os sige det før, men det er super flotte naturmæssige omgivelser. Den tidligere morgen bød på lavthængende skydække, der indhyllede alt i en eventyr agtig kulisse.

Vi er nu i området hvor der tidligere og den dag i dag er mineaktivitet. Vi stoppede ved flere tidligere guldmine felter og gik på opdagelse efter gamle maskiner og andet efterladt ved de forladte steder. Det kan være lidt en udfordring at finde nogle af stederne, da du ikke kan se det fra floden, og der er ikke altid sti var bredden. I dag var vi omkring et efterladt sted, hvor Erik ivrigt moslede rund i det meget høje græs/krat med mig ilende bag efter.

image image

Vandet i Yukon floden er nu så fyldt med silt, at vi ikke længere tager vand fra floden. Det har været noget af et skifte i vandet, fra de helt klare krystal blå/grønne søer til ca. 20 cm sigt i vandet. Derfor er vi dagligt på jagt efter en side elv/creek de sidste timer, hvor vi kan tanke vand til det næste døgn. Vi var ikke så heldige i dag, og måtte på d-tour inden om nogle øer, for at prøve om der var vand i nogle af de sidste creeks, inden planlagt lejr. Andet sted bag øerne, var der bonus. Vi havde set, at der stod et større telt oppe ad skråningen, og pludselig dukkede en glad labrador op i krattet, efterfulgt af en mand på vores egen alder.

Han var heroppe for at lave prøvegravninger efter guld for så at kunne give et estimat af, hvad man kunne forvente ved større drift. Han var her alene sammen med et par hunde, der var gode som bjørnevagter. Han fortalte lidt om, hvordan han arbejdede. Det er i denne del af processen rent håndarbejde, ingen forskel fra metoden som blev brugt for over 100 år siden.
Han viste os det guld, han havde fundet – nogle bitte små fine klumper.
Fint møde og interessant indsigt i nutidens tankegang.

Vores lille vandafsøgnings d-tour bag øerne gav også et rigtig fint møde med en elg og hendes to små kalve. Selv om vi lå midt i vandet, var der ikke langt ind til breden, og jeg var altså noget betænkelig, da mor elg kiggede os an. Når vi kommer med strømmen, kan vi ikke lige så nemt vende om, men kun fortsætte hen forbi. Men alle forholdt sig roligt.

Vi hilste også på en sortbjørn, der fredeligt gik ved flod/skovkanten og hyggede sig. Og så var der igen i dag nogle bævere, der plaskede lidt rundt.

Efter endnu en lang og god dag undervejs, slog vi lejr.

Yukon River Quest

Yukon River Quest er et årligt tilbagevendende kano- og kajak marathon, hvor padlere fra det meste af verden kommer for at udfordre og teste deres udholdenhed på den 715 km lange distance mellem Whitehorse og Dawson. Vindertiden i 2015 var 52 timer og 21 minutter, inklusiv 7+3 timers obligatorisk hvil/pause undervejs.
Løbet kan gennemføres solo, i dobbelt kajak/kano eller i “voyageue” kano (der er vist 8 personer i)

I onsdags kl. 12 var 94 både til start i Whitehorse med deltagere fra 14 nationer, og vinderen forventes at ankomme til Dawson i dag fredag først på aftenen.
Vinderbåden overordnet i 2015 var en dobbelt kajak, efterfulgt af en dobbelt kano. På en 5. plads, 4,5 timer efter vinderen kom den første solobåd. Hvordan vinderfeltet ser ud i år ser vi først, når vi får net igen i Dawson, men vi har en fornemmelse af, hvordan de bedste ligger.

Tidligt i morges dukkede en to’er kano op bag os, der var ikke tvivl om, at de måtte være blandt de førende pga. tidspunktet. Og intensiteten, farten og kadencen var høj her på 35. time. De lå målrettet og søgte de bedste strømme i vandet.

Lidt senere gjorde vi holdt ved det sidste af de to obligatoriske pause steder i løbet, 3 timers hvile skulle deltagerne have der. Vi fik bekræftet at de var de førende hold, vi havde set, og de var endnu de eneste, der var nået frem til tjekpoint. Det samme hold, der tog anden pladsen sidste år. Stærkt gået i kano.
Vil du se mere, så tjek www.yukonriverquest.ca

Canada Dag

Det er i øvrigt Canada’s nationaldag i fag. Den 1. juli kalder de “Canada Day. Her fejrer man jubilæet for vedtagelsen af British North America Act 1867 (i dag kaldet “Constitution Act, 1867”), som forenede de tre tidligere kolonier i et enkelt land, de kaldte Canada, stadig inden for det britiske imperium, men som medførte Canada blev selvstændige og det eneste England har med Canada at gøre officielt, er at Dronningen er Canada’s officielle overhoved.

Dag/lejr: 25/23
Km/km ialt: 80,3/890,7 km padlet (vandret af Chilkoot Trail 64,7 km)
Højde vi ligger i: 377
Vejr: 10-25 grader. Tidligt morgen og formiddag køligt og overskyet. Over middag sol og få skyer, bliver lynhurtigt meget varmt. Midt på eftermiddagen tunge regnbyer og frisk vind fra syd.
Pos: Se under ”GPS-kort”, for at følge vores rute.