Det er åbenbart et populært sted at fiske fra både, her syd for Jockfall. Igår var der 2 både at fiske hele aftenen og her til morgen kom en ny klokken 7. Hele dagen har vi set en del små både, der fisker.

Vi kom op og pakkede sammen. Karen ville virkelig gerne have en pausedag, jeg bliver nød til snart at tage en, nok i overmorgen, det betyder åbenbart meget for hende.

Da vi skulle afsted, var det direkte ned i den mindre fos, men gårdages advarsel om en stor fos, sad i mig, så vi var på mærkerne. Det gik godt på vej der ned ad, og jeg blev ved med at kikke frem, for at se hvad der skete, men der kom aldrig nogen rigtig fos, så det var helt fantastisk.

Vandet løb hurtigt, og her var meget smukt, masser af træer, skrænter og marker i en god blanding. Ude i horisonten stikker altid et lille fjeld op med flotte skyer over. Vandet stod helt blank og gav spejlinger mange steder. Karen var super glad og snakken gik. Igen i dag ville Karen have soldaterhistorier, dog ikke fra Slædepatruljen Sirius. Dagen igennem måtte jeg så fortælle om hvordan jeg mødte op, rekruttid, sergentskole, osv. Lidt underligt at side og fortælle, men Karen knus elsker det.

Først pause efter 75 minutter, var jeg noget overrasket over, at vi allerede havde taget 10,8 km. Til frokost var det næsten 17 km. Vi holdt i dag frokost på en lille bænk, der stod fint ned til vandet, den så så efterladt ud. Var et gammelt bål sted ved siden af, men virker ikke som om, at der har været her nogen længe. Et utroligt flot sted, at nyde frokosten.

Det med forladte steder, har været meget rammende meget af vejen. Her har været en del shelters, ikke til at sove i, men spise og tænde bål, men de er ikke vedligeholdt, og ser ikke rigtigt ud til at blive brugt. Virker som et eller andet projekt engang. Det samme med de mange hytter, der ligger langs elven, her har også været rigtig mange, der ikke ser ud til at have haft gæster i mange år, det samme med både der ligger og er gået til. Det bliver dog mindre og mindre efterhånden vi kommer her ned af.

I dag har det hele ændret sig lidt, det er blevet mere beboet, det er som om der er kommet flere huse, gårde og hytter og der er liv, mange steder. Vi har set flere rigtige gårde i dag, hvor de slår græs for tiden. Vi så lige frem de første køer og heste. Det er som om, vi har forladt fjeldet og vildmarken og begiver os mod egne, hvor folk boer mere perment. Selv om vi forsat er langt oppe.

Dagen gik stille og roligt, der kom flere og flere mørke skyer på himlen, længere fremme kom 4-5 øer, det var muligt at sove på, håbede jeg. Her var også fos markeringer på gps’en, men de har ikke været det store.

Den næste korte fos, lød dog noget mere spændende, men jeg havde svært ved at se den 100%, det lykkes til slut, den brude være mulig, men med pæne bølger kort. Under protest fra Karen, begyndte turen. Det gik godt næsten helt ned, så kom bølgerne, og vi fik en ordentlig vasker og endnu en gang, måtte vi slingre ind til kanten og tømme utroligt meget vand ud. Karen grinede og brokkede sig over hun var våd. Da jeg hoppede i land, sad Karen med fødder på kanten og løftede sig op i armene, for ikke at blive mere våd. Godt vi fik den nu og ikke som en start på dagen. Vi tog et par km mere ned af nogle mindre fos. Den sidste ø, blev det til, den var længst fra hytter, det er ikke nogen drømme lejr, men vi ligger rimelig plant, midt i mellem en masse blomster og siv.

Eftermiddagen var i teltet, fordi det små dryppede og myggene var pænt irriterende.

Det går godt der ned af nu, i selskab med fisk, eller ællingerne og den flotte natur. Fremad det går!

Det er for tiden meget rutiner vi kører, og der er en ro over det hele. Det som om vi begge har fundet hverdagen i det hele. Det er denne oplevelse, oplevelsen af hverdag jeg ønsker af have sammen, når vi er på tur. Det er derfor, jeg vil være af sted mere end de normale 3 ferieuger. Kommer vi udover en måned, så er det min fornemmelse at “hverdagen” kommer med i eventyret. Både godt og lidt underligt.

Dag/Lejr: 37/34
Dato: 15. juli
Km (grov luftlinie):27,7 km (Ialt 278,3 km)(vandret ialt 87,9 km)
Padle tid (med pauser) padlet: 09.40-14.50
Højde: 38 meter
Pos: 66 22 505 / 22 49 260
Vejr: 4-17 grader. Sol men med flere og flere skyer. Sidst på eftermiddagen, dryp. Vindstillet til brise.