Ulve skellethoved, Noatak River

Det er så vildt som nogle dage, kan vende alting. Idag fik jeg så meget positiv energi og gaver, at mit eventyr fik en ekstra demission. Jeg er så klar til næste og sidste del af vores eventyr.

Jeg er så taknemlig for I følger med, høre/læser min blog, giver “Likes” på Facebook, smider en kommentar og jeres mails, som min søde kæreste sekreter tager sig af. Tak for I er med.

Natten og morgen, var en blæsende og kølig omgang. Så dejligt fordi så er knot og myg væk. Jeg tror min krop ved det er sidste rigtige gå dag, fordi det giver slip nu, har ondt under venstre skuldreblad og venstre ankel var lidt øm, til at starte med.

Jeg havde en fin tur ned langs floden de første 1,5 time, så drejede jeg mod nord, for at komme oppe til depot 7.
Det gik ok var rimeligt terræn, ind til den sidste time, hvor jeg gik i tuer og meget vand. En sidste gave, til vandre delen, for jeg aldrig skal glemme “tueland”.

Det sidste stykke til Noatak River, var i høj sol og en vild udsigt. Det område her er en kæmpe dal, floden løber midt i, rundt om ligger bjergene stolt med sne på toppen. Dalen her er 5-15 km bred og meget lang.

Jeg kom ned til floden og gik lidt langs med brede, til jeg fandt et rimeligt sted at slå lejr, godt nok meget bumpet. Jeg gik lige min rundt, uden rygsæk, 20 meter frem, for at se om der var et bedre sted.

Der lå min afskeds gave, for vandre delen, en død ulv lå ved busk, med et helt indtakt skellethoved, helt renset for kød. Jeg har godt nok drømt om at finde en ulv eller bjørn. At det så er lige her hvor jeg kan tage det med, er vildt. Sikke en gave.

Da teltet stod flot og at lå på deres plads. Gik jeg med tom rygsæk, bjørnespray og revolver, de 700 meter mod depot 7, ved en stor sø.

Vel fremme, viste jeg depot var gemt under et sløringsnet, da der kommer flere fly her. Jeg kunne umildbart ikke finde depotet. Så kom den gamle teknik fra o-løbene i Jægerkorpset frem. Så er det bare at gå i cirkler eller linier ud fra stedet, fordi depotet skulle findes.

Efter 20 min fandt jeg depotet 50 meter fra positionen, godt gemt på en skrænt. Ned i et hul, bag en busk og under sløringsnettet lå depotet.

Nye gaver, alle de glæder på en dag. Der lå mine to mad depoter, en 60 liter tønde med raften, en firkantet plast kasse på 30 liter og to kasser cola. Cola, der blev næsten danset krigsdans. Havde sagt til Jeff, piloten at var der plads måtte de gerne lægge et par colaer i. Her lå hele 12 dåser colaer. Tak.

Jeg måtte gå to gange for at bære alt ned til lejren. Her nød jeg det gode vejr og fik packraften gjort klar, der var to luftkamre der skulle blæses op og to pakkenet der skulle sættes fast så var den klar. Det er en Pack Raft 49, jeg har fået.

Jeg fik også pakket det en mad depot om, tømt rygsækken og gjort så meget klar til mine nye rutiner i packraften fra i morgen. Fik også pørvet min goretex vanders, flydevest og støvler, der kom i plastkassen. Jeg er så klar.

Det var været en ubeskrivelig flot eftermiddag, med sol en svag brise så jeg kunne side ude og spise. Rundt om mig var der regnvejr, så den ene regnbue kommentere den anden.

Her hen under aften nåede regnvejret også mig. Jeg har fået så mange gaver i dag og en afslutning på gå del jeg kun kunne drømme om.

Noatak River, ser super dejlig ud. Det ser ud til at være et godt sted at starte. Vandet løber hurtigt men meget jævnt og det er meget fladt det næste stykke.

I morgen bliver en dag jeg lige skal finde ind i de nye rutiner.

Der kommer lig en tillægs historie her. Fordi pludselig sagde det plask. Jeg for ud, der lå en grizzlybjørn i vandet på vej over floden. Pludselig opdage jeg en bjørneunge, ude i floden, strømmen tog den mod mig og lejren. Jeg løb efter kameraet. Bjørnespray og revolver stod jeg allerede mig.

Jeg brølede løs, mens jeg tog billeder. Ville være sikker på bjørnemor så mig som en fare. Hun stod i kanten af floden og ungen kom hen til hende. De gik op 20 meter fra mig, jeg gik brølede mod dem og de løb væk.

Kort efter gik de stille og roligt igen, så jeg gik endnu flere billeder. Sikke en oplevelse, endnu en gave. Mistede næsten stemmen. 20 min senere krydsede de floden 300 meter mod syd. Vild oplevelse, godt vi ikke ramte sammen.

Dag / Lejr: 60-51
Pos: 20 67 45.822 / 156 14.362
Km / Km i alt: 13,8 / 785,3 km fra grænsen (+ 54,5 km ud til start). Alt i grove luftlinjer, går i praksis noget mere.
Højde: ligger i 514 meter. Gik fra 605 meter
Tid gået: 08.10-13.10, her efter hente depot
Vejr: morgen 3-8 grader, sol og skygge, hårdvind fra vest. Formiddag høj sol 20-25 grader, få skyer, en svag brise. Aften overskyet, let regn.

Fortælling om min dag:

Og besøg af bjørnemor og unge, med en lidt slidt stemme: