Dato: 27. aug. 2010, fredag
Dag 6 Rogen
Lejr 4 / dag 5 ved Oster-Rödsjön
Pos: N 62.366270° E 12.342892° (Google Earth)
Vejr: 10-15 grader, 2/8 til 4/8 mellem skyer, en del sol, let vind. Eftermiddag kraftige byger.

Så var det tid til at komme videre, vi ville gerne ind i alle de små søer, hvor der er lidt mere at se på. Vi kom af sted ved 10 tiden. Tager altid tid, at komme op, få alt pakket, osv. Vi roede lidt tilbage igen og roede ind mod næste overgang. Jeg stoppede op og fiskede ind i mellem, jeg fandt kiks til Karen og Tapper. Det passede fint med jeg kunne ro Kirsten op eller ro lidt foran. Efter en time, var vi ved overgangen. Det var en forholdsvis stejl overbæring med mange træer. Men der var et shelters og bålplads hvor vi lage ind. Her var to tyske damer ved at bære over fra den anden side. Jeg fik kajakkerne tømt og gik i gang med mine overbæringer, kan komme ned på 4 bære ture nu, 200 meter hver vej. I mens legede Kirsten og Karen ved shelters. På den anden side, stoppe jeg 50 meter før, her valgt vi at ro ud i en lille sø, hvor jeg kunne trække kajakkerne op af et lille vandløb til næste sø. Da vi roede ud i den lille sø, kastede jeg et blink, lige da det ramte vandet var der bid, der var godt gang i den fisk og stangen var bøjet. Jeg fik fisken hen mod kajakken. Den kæmpede helt vildt, jeg var stolt og glæde mig til at vise Karen fisken. Tapper var udmærket klar over der var noget på gære. Jeg kunne se den store fisk i vandet ved siden af kajakken, jeg fatte linen og løftede fisken, nå lige at få den op til kanten, plump sagde det da linen sprang og fiske svømme væk, øv, lorte line. Noget arvelig kom vi til den lille elv, jeg sendte de andre i land og trak på skift kajakkerne igennem elven, ved hjælpe af et langt tov jeg havde med, så var jeg fri for at slæbe. På den anden siden, havde jeg travlt, skulle ud og bevise jeg godt kunne fange en fisk, jokkede på et stykke træ i vandet for at stige op i kajak, sup sagde det, efterfuldt af et plask da jeg faldt i vandet. Tro jeg lavede hastigheds rekord fra under vandet til op i kajakken, men der kom dog lidt vand ind under mit regntøj, mere øv. Her på den anden side forsvandt vinden og vi kunne ro videre i en helt spejlblank sø, så flot det er ubeskriveligt. Begge piger, var ikke til meget mere kajak, så vi roede en 1½ km og fandt en ø, men en god telt plads. Her slog vi lejer. Det blev regn vejr, så vi læste og hyggede lidt. Da det blev godt vejr igen, gik jeg ud og fiske. Endelig kunne jeg vise hvor en fantastisk lystfisker jeg var, fangede to fjeld ørred, den ene for lille, den anden en på 30 cm. Karen var med ned og rense fisk, mens moren prøve at lyde som om hun synes det var helt normalt, nogen piger er meget sarte.

Så den stod på Travel lunch (tørmad) og ørred til aftensmad og tror I min datter vil smag, nej, hun ville kun havde kartoffelmos.