Dato: 5. aug. 2011
Lejr / dag: Lejr 91 / Dag 123
Sverige Lejr 28 / Dag 38
Pos (google): 60 24 53.7 / 18 10 48.6 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet: 54,9 km (i alt 4174,6 km)
Distance roet i Sverige: 1394,6 km (i alt)
Rotid: 10t30m (06.35 til 17.05)
Vejr: 2/8 til 6/8 mellem meget tynde skyer og 1/8 lave. Vindstille til 6 m/s sydvest til vest, meget op og ned. 15-21 grader
Bølger, skvulp til 20 cm

Min aften forsvandt som altid men faktisk lykkes det at komme i seng som planlagt, dygtigt Erik. Efter jeg havde skrevet dagbog, gik jeg op med affald og hente vand, ved museet. Hyggeligt gammel sted, en rigtig gammel Svensk landejendom, men to bygninger, længer ude lå Alberg Engsträms atelier, halv vejs der ud af var mit telt, så det på vej ind, et stort hvidt hus på stolper helt ude ved vandet. Som altid køre et tv podcasts mens jeg smør madpakke, laver saft, osv. Og som altid for tiden var det ”So ein Ding”. Lykkes at lægge mig kl. 22.05, drømt helt vildt, ak så sover jeg ikke så godt. Men op kl. 5 herlig morgen fordi morgensolen står lige ind i den lille bugt jeg ligger i. Fik hældt morgenmad ned og kom i mit dejlige fugtige tøj, da jeg ikke havde aftensol i går, gider ikke tørre det i teltet her om sommeren. Men solen varmede dejligt mens jeg pakkede, da jeg tog vest, osv. på hvor teltet havde stået, sved det helt vildt på venstre ben, av. En lille rød myrer sad der og pissede på mig, hallo hold op med det = død pissemyrer. Av igen to nye angreb nu på højreben, det var dog h… var ved at blive invaderet af bidte små røde myrer, utroligt som det sviger. Måtte puste mindste 20 myrer af mit sprayskirt. Så var det på vandet kl. 06.35, til enkelte fiskekutter på vej ud. Vinde var skiftet mere over i sydvest så her var stille vand i dag, det gav en flot start. Efter en lille time, krydsede jeg under en lille bro og gik mere nordvest over, her var vinden lidt kraftigere, gik fra vindstille til 5 m/s fra sydvest op og ned igen alt efter om jeg var i læg af øer, osv. gav ikke ret store bølger, men hastigheden var ikke helt så høj som i går men ok. Nu kom der lidt mere skærgård igen, alle øer, osv. er sat til med træer helt ned til vandkanten, det er flot men også meget ens. I dag lå jeg meget ude fri i vandet, krydsede skråt over, var meget få fugle i dag.

Men så i dag som de sidste mange dag (har jeg glemt at nævne) En Toppet Skallesluger med en masse unger, ser stort set 1 til 2 kuld hver dag. Har lige læst det er normalt de før kuld sent på året. De er meget sky men jeg opdager dem altid fordi de flygter ved at ”løbe” på vandet men baskede vinger, så langt ude kan jeg pludselig se vandet begynde at skumme / pisse, så må jeg dreje af og vise jeg går en anden vej uden om. Men de okser altid af sted, virker så stresset. Så også Bramgæs igen, som står og sover på klipperne, men her i området er de fuldstændig lige glad med jeg passere på 10 meters afstand, bare jeg holder tempo.

Igen kom der motorbåde fra 09.30 af, har observeret nu i længere tid, at det er ungemennesker, familier, børn, osv. der sejler ud til en klippe ø, for at hygge sig og tage sol. Der er helt klart gode områder fordi så er der mange både for anker og folk liggende på klipperne.

Da jeg nærmede mig Öresund, kom der virkelig mange motorbåde, få sejlbåde. Kom også to ”raket både” en lang båd hvor de sidder to i på række, ligner en rakket, går også pænt stærkt. Kom rigtig mange jetski / vandscooter, de går også meget stærkt. Da jeg passede Öresund kunne jeg se der var byfest med tivoli og det hele. Der kom en vandscooter med et par på lige i mod mig på fulddrøn ud af havne selv om der var masser af plads og de burde kunne se mig let. 50 meter før drejede de grinede af, ha, ha jeg gider stadig. De skulle prøve at sidde og tænke på om de har set en. Der var også mange på vandski så en aktiv by. Jeg roede bare forbi, jeg skulle videre og har alt. Regnede lidt på at i dag har jeg en 16 kg ekstra med siden i går, når jeg har provianteret vand, osv. til 3-4 dage. Har 4 liter væske til om dage, det ca. det jeg får drukket. Samt dvs. mad.

Kom frem til et nyt kernekraftværk Forsmarks, som jeg skulle stoppe, lige før var der ikke nogle gode pladser, så rode forbi da der var landgang forbudt og fandt den første lille ø, her kunne jeg ligge klemme mig ind. Hurtigt op med lejr og væk fra myg, osv. Så køre rutinerne igen. Lavede pølseret i dag.

Blev til 54,9 km på 10,5 time det ok som det har været. De sidste 2 timer var der en 5-6 m/s fra vest når jeg var i det åbne, som jeg var det meste af tiden. Men en flot dag.