Det blev en kølig nat i nat, dejligt og behageligt. Dog var vi begge lidt trætte til morgen, da vi åbenbart begge havde været vågen mange gange.

Planen i dag var ikke helt klar, var i tvivl om vi kunne gå tilbage til kanoen, eller vi skulle dele den op, det måtte dagen bestemme.

Da vi gik, havde solen allerede god magt, vi måtte begge have myggejakker på, da der er godt med myg her i moserne.

Vejen var kendt, først var der et kortere stykke på sti, så ventede der ca. 4 km på en bred grus vej, før vi skulle ned på mindre stier.

Naturen var heldigvis flot, solen gjorde det varmt, myggene hjalp med tempoet og stilhed var der ikke noget af, Karen snakker og spørger som altid, vi kom godt omkring i dag også.

Sådan gik dagen, men en del små pauser, for at få noget at drikke og få turbobrændstof på Karen, som hun kalder godteposen.

For mig var det rart at komme ned på de mindre stier, her føler jeg mig lidt mere hjemme, her er masser af spor fra rener og elge, vi går og kikker på. Vi var også heldige at se en stor rentyr på afstand, der gik stille og roligt igennem skoven.

Karen og jeg skiftes til at gå med Dino i snor, det synes Karen er sjovt at prøve.

Da jeg skulle til at tage en beslutning om vi skulle tidligt i lejr eller tilbage til kanoen, var Karen godt igang med at forslå lejrpladser, true mig med alverdens ulykker, hvis vi ikke stoppede.

Hun havde haft ondt i maven, nu havde hun ondt i hælene. Jeg var ikke overbevist, så jeg forslog hun kunne få gummistøvler på, så hun kunne gå i mosen, det var sagen.

Jeg begyndte at snakke lidt om pandekager ved kanoen, så kunne vi godt gå lidt mere.

Da vi nærmede os slutning af stierne, var Karen så uheldig at blive stukket af en hveps eller bi i nakken, hun var virkelig ked, kunne godt forstå hende.

Underligt nok så hjalp det på tempoet og gå. Hun var helt knust og gik og små græd, men jeg måtte ikke gøre noget. Da stien stoppede, var det ud i den tætte skov på kompaskurs igen. Nu vidste jeg, at der ikke var nogen grund til at lede efter stier, som vi gjorde sidst. Så vi fulgte en højdekurve rundt direkte mod kanoen. Jeg kunne forklare Karen lidt om fordelene ved at følge højdekurver, i stedet for at skulle op over bakken, som sidst. Karen gik bare små snøftede bag mig, vi holdt en lille pause over de 1,5 km i luftline i tæt terræn. Jeg var helt i chok, ingen brok, ud over hun kort sagde det var hårdt for hendes ben, det kunne jeg godt forstå.

Stor svendene var vi pludselig tilbage ved kanoen og det andet telt.

Hele dagen har der været sort af myg, vi har vores myggejakker, men stakkels Dino er sat til i hovedet. Jeg har prøvet at sprøje myggeolie på hans rygsæk og hjælpe ham lidt. I lejren graver han huller under grandtræerne og ligge nede i dem.

I lejren gik jeg de næste timer og pakkede om igen. Karen så lidt iPad, legede med hængekøjen, nu med cykelhjelm på, det synes nu var sjovt. Hun fik også lavet nogle kager i mudder. (Cykelhjelm er med til kano, hvis jeg føler, det er nødvedigt)

Til slut lavede vi bål til vand og fik mange pandekager.

Før vi gik i teltet, var vi begge i ”bad”. I teltet blev vores skole desværre afbrudt af Karen fik vokseværk i benene, det har jeg selv haft som lille og kan stadig huske hvor ondt det gjorde. Så karen fik lidt flydende Panodil og elastikbind på benene. En sovepose og iPad hjælper også.

Nu er vi klar til at padle igen, der er lidt mindre vand i elven, end da vi svømmede i land her, herligt.

En herlig dag, hvis vi lige ser bort fra de små satans myg, godt vi har vores myggejakker (Har jeg anmeldt her på siden, søg på myggejakker, hvis du vil læse om dem)

Dag/Lejr: 22/20 (igen i lejr 18)
Dato: 30. juni
Km (grov luftlinie): 11,0 km vandret (vandret ialt 87,9 km)(padlet i kano ialt 114,1 km)
Vandre tid (med pauser): 09.45-14.00
Højde: 355 meter
Pos: 67 28 826 / 21 18 721
Vejr: 4-20 grader. En kølig nat og morgen, masser af sol i løbet af dagen. Til tider lidt skyer. Let vind fra Nord.