Jeg havde længe haft en aftale med mig selv i kalender, hvor der stod ”Mikroeventyr” den 31. aug. til den 2. sep. 2020. Så jeg kunne sige farvel til sommeren og goddag til efteråret. Jeg havde også besluttet det skulle være en lille kajaktur, men jeg ville vente og se vejrudsigten, før jeg bestemte mig for hvor jeg skulle padle. Turen skulle være ny naturoplevelse og tur, men også en træningstur i kajak, hvor jeg trængte til at få brugt min krop godt.

Op til så vejrudsigten overraskende godt ud, sol og næsten ingen vind over hele fronten. Jeg besluttede mig til at padle Møn og Bogø rundt, jeg målte løs, men jeg var lidt i tvivl om hvor langt jeg ville nå, på to padle dage, fordi jeg skulle hjem seneste onsdag formiddag, men en 110-130 km regnede jeg med.

Jeg pakkede søndag, så jeg var klar mandag morgen. Jeg lod lige myldertrafikken tag lidt af, så kørte jeg ned og hentede min kajak. Så gik turen mod Sydsjælland. Jeg valgt at starte fra Gammel Kalvehave Havn. Det viste sig at være en super hyggelig lille havn. Her fik jeg pakket og gjort klar og kunne padle af sted ved 11-tiden, i det flotteste vejr.

Jeg holdt på i 8 timer og 27 min og 48 km, nord om Møn, der var en mere vind og bølger end forventet med det blev en flot tur. Jeg overnattede på sydøst siden af Møn, shelterne var optaget så det blev i telt. Hvor jeg forsat gyngede løs i løbet af natten.

Tirsdag morgen var jeg klar på vandet klokken 8, efter en god gang morgenmad og lidt køligt kajaktøj. Det var igen en virkelig flot morgen, dog kom vinden tidligt, men det gav ikke så slemme bølger. Senere kom jeg i læ. Jeg forlod Møn for en stund og roede Bogø rundt. Vel tilbage på Møn, gik det op for mig at turen rundt var kortere end jeg havde målt. Min plan var at padle 11 timer og gerne nå de 60 km. Det lykkes også, men så lå jeg ud for Gamle Kalvehave Havn. Jeg tog hurtigt en beslutning om at padle i mål og køre hjem, det gav ikke mening for mig at sove ved siden af bilen på den lille lejrplads i haven, for at køre hjem næste morgen. Jeg mistede godt nok en overnatning, men jeg får chancen en anden gang. Jeg ville helst havde haft en 10-15 km ind, så ville det give mening.

Det var en herlig tur, med flot vejr og natur, masser af fugle og nye oplevelser. Men turen var også tænkt som træning og lange dage, det kunne også mærkes, men overraskende lidt, når jeg ikke har padlet så meget op til. Var ikke i land første dag og i land efter 5 timer den sidste dag kort, ellers tog jeg det i en kør, men en pause hver halve time. Ved halv, var det en kort pause og efter en time effektiv padling en lidt længere pause. Dejligt at kroppen reagerer så godt og især jeg ikke får ondt i røven. Men det er alt min anden træning der gør det, tænker jeg, samt min mange kilometer i kajak igennem årene.

Data for Møn og Bogø rundt

• Dag 1: 48.30 km | Tid: 8:27:32 | Gennemsnit hastighed 5.7 km/t (med alt fra start til slut)
  • Dag 2: 60.96 km | Tid: 11:10:35 | Gennemsnit hastighed 5.5 km/t (med alt fra start til slut)

Jeg elsker disse små eventyr, og muligheden for at kombiner træning, tur og naturoplevelser i forskellig form og mængde fra tur til tur. Der er ikke noget rigtig og forkert eventyr, det er bare at komme afsted og få det passet ind når det er muligt.

Relateret indlæg

Indlægget er opdateret: 4. februar 2022

Alle bøger af Erik B. Jørgensen, 10 bøger om friluftsliv og ekspeditioner, både for voksne og børn.