Dato: 28. maj 2011
Lejr / dag:  Lejr 41 / Dag 54
Pos (google):  63 05 56.5 / 07 34 31.7 (kan sætte diretke ind i Google Earth)
Distance roet:  59,5 km (i alt 1737,3 km)
Rotid: 10t45m (06.15 til 15.30 og 16.30 til 18.00)
Vejr: 4-6/8 høje tynde 3-4/8 lave, en del sol bag tynde skyer. Vindstille til 4 m/s. 8-14 grader.
Bølger, havblik til lokale bølger på 30-50 cm. Lidt gamle dønninger.

Det blev en kort men hektisk aften, med at tørre tøj, gøre klar til i morgen, osv. Måtte tilkende mig selv 30 min ekstra søvn så vækket uret blev sat til 04.30 og jeg lage mig kl. 21.30 men den blev 22 før jeg kunne sove, fordi skulle lige snakke i telefon med min kammerat, osv.

Op kl. 04.30 det var absolut ikke men min gode villige, var noget sløv i betrækket. Morgen skred lidt, fordi jeg kæmpede med at lægge en video op, men det lykkes mig at komme på vandet kl. 06.15.

Det var heldigvis en af de helt stille morgener men overskyet. Jeg var lidt zombi skulle lige i gang, men det kom jeg heldigvis rimelig hurtigt. Igen var der en del lave tunge skyer, men de lavede ikke så meget vind som i går. Jeg nød jeg et fuldt land et langt stykke i dag. Fik også vinket til øen Smøla for Lars og sagt tak for sidst.

Der sket noget helt uhørt jeg måtte i land efter 3 timer op på tønden uden tønde. Det ikke sket på turen før, spildt et helt kvarter med af og påklædning.

Tempoet gik igen lidt op og ned mellem 5-7 km/t da strømmen igen er meget lokal, men det var dejligt at solen brød lidt igennem og lyst lidt op, giver nogle fed spil og farver når der er skyer og sol. Jeg passerede først et sund og kom til det næste sund, pludselig kom der to færger mod mig, noget mærkeligt synes jeg fordi ifølge korte skulle de høre til i det sund bag mig. Jeg lå midt i sejlrende så den første kom foran mig og den anden bag. Når jeg nærstudere kortet, giver det heller ingen mening der hvor de har ført færgeruterne til. Så der var simpelthen en fejl på mit kort, det første gang jeg har set det på denne tur. Der var mange både på vandet i alle afskygninger kan godt se det er weekend. Kom ind mellem en masse øer omkring Gautøya. Klokken nærmede sig 13 hvor jeg skulle interviews ved Friluftslageret Grådsalg over Skype. Det blev udskudt til 14.30 grundet teknisk problemer i DK. Så jeg roede videre midt mellem to øer et meget smalt sted kom pludselig en meget hurtigt gående båd, tænke hurtigt færge og dreje godt til siden, men da den gik forbi kunne jeg se det var Ambulance båden. Heldigvis laver den ikke så store bølger. Kunne begynde at krydse over mod Kristiansund, men havde travlt hvis jeg skulle nå det før 14.30, så roede til. Ambulance både kom tilbage igen tæt forbi, de hilst på vejen forbi. Kom næsten over men der var lidt bølger, men tog alligevel min nye iPhone frem og fik kontakt til Gårdsalg gik super de første par min, men så var jeg blevet skubbet ind bag en klip, så måtte pakke sammen og ro ud igen så gik det bedre, mens jeg drev  indad mod Kristiansund, lod vær med at sætte video på fordi jeg lå tæt på en lodret klippe og der var 1 meter bølger, men kunne ligge 20 meter ud noget lunde stille og drive indad mens den højre hånd kørte træktag med pagajen. Interview gik super, men i morgen skal jeg ligge lidt bedre. Så gik det indad mod Kristiansund var virkelig mange både, så holdt mig godt inde til siden, en ældre mand stoppede kort og snakkede, men var lidt mange bølger, så det blev kort. Så kom jeg ind i byen, vældig flot men hus i etager på klipperne og mange øer. I centrum så jeg pludselig et Coop skilt så skulle der handles, roede ind til en bådbro ligge ud for, da jeg roede ind på siden af en fin båd kom manden ud, han var vældig flink så vi fik en ordentlig snak. Mit eneste problem er når jeg skal op ca. 70 cm til broen, så min ben noget dumme, så er altid noget klumpe dumpe, men jeg kom op, måtte dog pumpe lidt vand ud af kajakken. Jeg fik vejr og alt muligt af manden, han arbejder for Pepsi så han var ofte i DK, fik af vide hvor man kunne spise, han var med henne og hente vand, osv. De passede på alle min ting mens jeg gik ind og handlede. Der var en sportsbutik åben så ind og spørge om Mulitfuel (ren benzin) nej det havde de ikke, men den unge mand ringede rundt, fik af vide det havde apoteket, så forlod han butikken med mig og viste mig der hen, lukket. Men mange tak for hjælpen. Så gik jeg Coop følger mig noget dum i min todelte dragt, men salt over alt, ved heller ikke hvor godt jeg lugter og ser ud. Men ikke brød, yoghurt, rejer, cola og COLA. Tilbage til båden. Manden snakkede igen, spurgt hvor langt jeg skulle mere, så kort som muligt, så fandt han et kort på sin telefon og sagde over til Swegger er der ca. en time, hyggeligt sted. Blev ved med at udpege restauranter for mig, der kunne jeg nok se fodbold i aften. Fik alt pakket og sagt mange tak, så kunne jeg ro ud af byen, kom forbi et skib fra Danmark, Dart fra Århus. Nu var jeg først sulten efter al den sank om restauranter. Kristiansund så vældig hyggelig ud men det måtte blive en anden gang. Jeg besluttede at ro mod Swegger, fuld kraft fremad.

På vejen helt ude ved ydre kysten så jeg pludselig en kajak, hold da op den første kajak sådan uden for al ting, så 3 ved Tromsø og John jeg roede med. Styre mod ham, han blev ved med at dreje ud af, ved ikke om han havde problemer med bølgerne. Jeg blev ved med at rette ind på ham i 3 min, ham blev ved med at ro udad, lugter jeg så meget. Da vi var 50 meter fra hinanden, stoppede han kort  vi råbte hej og så roede han igen væk?

Det var underligt, plejer altid lige at passere hinanden der hjem, han skulle ind mod Kristiansund så ingen omvej? Det var det samme i Tromsø der hilste de heller ikke.  Jeg forsatte til Swegger, mægtig hyggelig by, fordi ligge i et smalt sund med huse på begge sider. Der var nogle pænt dyre huse her. Så skulle der findes en lejrplads. Lige før man drømmer om at blive inviteret ind, har helt weekend føles i kroppen efter mandes snak i Kristiansund. Fandt en lejrplads på den anden side af byen.

Op med telt, var så sulten, ind ringe, spise rejemadder. Vejret ser ikke super ud i morgen eftermiddag og dårligt ud mandag, alt efter hvor jeg kan klar mig hen, men jeg må se hvad det udvikler sig til.

God lørdag derude.

P.S. Holder pause i Bergen fra den 10-13 juni, får besøg af min kæreste og datter. Nogen der kender et godt sted at bo? Gerne tæt på vandet hvor jeg kan have mit udstyr.