Sikke et døgn, utroligt mange oplevelser og indtryk. Men lad os tag fat og se tilbage.

Aften endte med en herlig kaffemik med Sirius fupperne, der var på depot sejlads. Der fløj med røverhistorier, med cola til. Efter en meget hyggelig nat. Tog fupperne videre og vi gik i seng. Per og jeg i teltet og Bjørn og Henrik i hytten, hvor der ikke var plads flere.

Vi sove alle en 7 timer. Vi er efterhånden god tilvænnet den nye døgnrytme.

Ved 13 tiden, var der gang i alle. Morgen gik med at spise og vi alle begyndt at gå ture i alle retninger.

Jeg var først rundt og tage billeder af brandtomterne fra Anden Verdenskrig. Jeg snuste i de gamle ting, som pengeskabet med en hakke placeret midt i af tyskerne for at åbne det. De gamle kulbatterier lå rundt omkring. Jeg fandt dæmningen hvor de havde lavet en lille sø til vandforsyning om sommeren, som desværre ikke virkede mere. Ned for den og i de to andre elvlejrer hvor der havde været vand før hen, var hundekæderne. Kæderne kunne stadig ses enkelt steder. Et af steder var der senere hen sat en rævesaks i, som nu stod som et lille monument fra en svunden tid. Der var brændt både, en selvbygger kajak, patronhylster, rævebure, osv.

Det var vildt spændende at gå og se på.

Jeg gik med Per en tur mod Nord og rundt i terrænet. Da vi kom højt i terrænet, fandt vi en herlig lille sø og lidt ned, en meget gammel eskimo lejr med gamle vinterhuse. De lå ca. 20 meter over nutidig vandstand. Så de er meget gamle, må være fra første indvandring for omkring 1500-2000 år siden. Vildt imponerende. Som altid så vi lidt dyre, et par døde moskusokser.

Vi brugt også store del af dagen til at læse og hygge os.

Da det var tid til at tage af sted ved 19 tiden, var der for meget vind. Senere gik Per og jeg på toppen af næsset for at se ud over vandet, så ikke godt ud.

Vi trak tiden og hyggede os. Det blev til flere tur til Henrik og Bjørn. Der kom Polarræv til hytten og snehare langt væk. Omkring 00.30 faldt vinden og vi besluttede at pakke og tage af sted.

Klokken 01.25 kunne vi forlade Eskimonæs, igen med en kæmpe oplevelse for livet.

Det blev lynhurtigt total havblik, solen kom over bjergene igen og lade hele kysten i det lækreste bløde og varme lys. Vi hyggede os. Vi kom forbi et stort flot isbjerg.

Vi padlede og jokke med at vi ville se hval og kort efter kom den først hval, den næste time kom der et par enkelt mere og en folk. Vi så hvaler der puste vand op i luften og hvaler i overflade. Kom desværre aldrig helt tæt på dem, men nok til at få endnu en stor oplevelse. Vi har lidt uenighed om det er Vågehvaler eller Narhvaler, men oplevelse er forsat lige stor.

Vi padlede over et stort krydres, men føles slet ikke sådan, med alle de oplevelser. Der var også måger, malemutter og kjover. Der kom flere sæl og livet var herligt.

Krydset var på en 15-17 km. Lidt før vi var over var der en lille uenighed i vores kajak, en mente der var 15 min til kappet en 60 min, vi begge var helt sikker.

Derfor var der ikke andet for at ro på og se, så vores kajak strøg af sted. Efter 50 min kom vi til kappet. Det er så vildt så svært det er at vurdere her op. Hvem vandt, det er hemmeligt, dog grinede jeg de sidste 20 min, mens Per blev mindre og mindre.

Efter en kort pause ved kappet, forsat vi rundt og 1,5 km foran os lå den lille bidte Krogness hytte, men et gammelt skur. Vi sprang i land og pakkede ud. Vi slog telt fordi der kan max. være to i hytten og der vil væres svært nok. Bjørn og jeg måtte gå en ordentlig tur efter vand. Per lavede mad på kulkomfuret i saunalignede forhold. Vi nød maden foran hytten, men udsigt til den store fjord, glecher og herlige Nordøstgrønland.

Dato: 27-28 juli

Dag / Lejr: 5/5

Pos: 74 02 833 / 21 46 728

Distance: 18,5 km

Vejr: 3-10 grader. 8 m/s til vindstille. Lette tynde skyer.