Vi fik selskab hele aftenen, natten og lidt af morgenen af en elgko og hendes to små kalve fra i år. De gik og græssede i det åbne eng område, der var rundt om vores telt, ca. 200×200 meter. Hun kikkede lidt efter os når vi var ude, med kom så tæt på som 50 meter. Vi blev åbenbart regnet for ok.
I løbet af natten kunne vi høre en gnasken og hendes rumlende mavekald, når hun kaldte på de små.
Til gengæld var vi ikke regnet som ok af en eller flere bævere, der minimum 10 gange i nat, klaskede halen i vandet meget tæt på vores telt for at advare andre. Jeg håber der ikke var den samme, fordi så må den have hukommelsesvigt, med alle de gange det sagde ”PLASK”.
Vi havde også andre besøgende, en masse bitte små snegle med hus. De så ud til at have nydt de glatte flader på ydersiden af teltet og kajakken. På teltet var der lavet sneglespor på alle flader, et stort virvar af spor, de har haft en fest. Det så super sjovt ud, se billede. Og vi måtte lige bruge lidt tid på at få alle snegle i sikkerhed inden, vi pakkede teltet sammen.

Det var en råkold morgen, selv om det var klart vejr og solen var på vej op, bag træerne. Fordi alt var dækket af en gang tung dug, der var noget køligt for fingrene. Tænkte også på de to små elgkalve i det høje græs, de må være gennemblødte.

Vi padlede af sted i endnu en flot sensommer morgen, vandet var helt stille og varmen var godt på vej, da solen nu kikkede frem. Oven i det havde vi en rigtig god strøm i floden, så vi skød en god fart.
Efter 1,5 time, kom vi til Adam og Oli’s lejr (englænderen og svenskeren). Der er ikke mange andre her på floden, så vi taler lidt når vi mødes. I dag blev det til over 30 minutters hygge snak i vandkanten. Jeg tror vi alle nød det dejlige vejr.

Fra slusen/løbet, der gik ind omkring Marshall, blev alle sluser samlet igen i en Yukon flod, det er helt ufatteligt hvor stor og bred den er nu. Det bliver ekstra forstærket af at vegetationen langs kanterne er lavere, mindre buske og træer, så afstandene virker større.
Vi havde fået vist en genvej igennem en sluse (det kalder man de lidt mindre løb, i dette tilfælde var den 100 meter bred), så vi undgik et langt sving. Det var lige 10 km mindre. Indgangen til slusen var fint markeret med refleksveste og plastikstrimler på træerne på hver side. Det var en dejlig tur og vi nød at have land tæt på begge sider.

Det var også begyndt at blæse op mens vi padle igennem slusen, så på den anden siden kom vi ud i en mindre flod, der gik ud i Yukon igen. Her var allerede lidt små bølger, men kajakken gik fint.
Vi kom til dages delmål, en ”Fish & Game Station”, her tæller de laks. Vi lagde til og skulle lige se hvad det var, før vi ville padle videre. 20 minutter efter var vi tilbudt et hyttetelt, bad og hygge. Vi blev, det tilbud kunne vi ikke lad gå forbi. Se billede af vores vildt luksuriøse hotel for natten. Vi troede de blev overrendt de tre måneder de er her ude, men vi var de første i år, der besøger dem.

Vi har været i bad og rundt og se og spørge. De er her fra slut maj til omkring slutningen af august. Der er ca. 10 personer her, hvor af 3 er biologer der ser på data, resten er teknikkere, der passer lejren, sonar og fisker når de skal det.

3 gange om dagen i 3 timer har de sonar ude i vandet, på begge sider af Yukon. De har nogle programmer der registrer ting der bevæger sig mod strømmen, det må så være fisk. Se billede, hvor man ser skærmen – de små prikker er fisk. De kan ikke se hvilke fisk det er, derfor følger de op med perioder hvor de fisker med net, og ser på hvilke slags fisk der passagerer for tiden, så kan de se på størrelse, tilstand og lave prøver på enkelte fisk.

Det hygger de sig med i de 3 måneder. De resultater her er medbestemmende for hvor meget og lang tid de må fiske oppe ad floden. Længere oppe ad floden ved Eagle er der en tilsvarende station, før de går ind i Canada. Så tæller de laksen i Whitehorse da de skal passere en fisketrappen. Ude ved havet ved Emmonak er der ikke sonar men de fisker med net og registrer der også. Det er måden, de prøver at holde styr på bestandene af de mange forskellige slags fisk, der svømmer op ad Yukon River.

Her til aften kom Adam og Oli også, de padlede forbi i bølgerne tidligere og jeg så dem lige og sagde til en af teknikerne, at det må være en fejl. Kort efter sejlede han afsted og har hentet dem og trukket dem tilbage. De har også fået en hytte, så det er service.

Vi er her til aften blevet inviteret på middag, da de er glade for besøget. Det var været vildt spændende at se og høre om.
Nu skal vi over og spise

Dag/lejr: 72/62
Km/km ialt: 46,3/3019,9 km padlet (vandret af Chilkoot Trail 64,7 km)
Højde vi ligger i: 11 meter
Vejr: 11-25 grader. En klar næsten sky fri dag. Morgen kølig med kølig dug, mens solen stod op. Hurtigt meget varmt og svag vind. Fra klokken 13 tiltagende vind til frisk til hård vind.
Pos: Se under ”GPS-kort”, for at følge vores rute.