Vi faldt alle hurtigt i søvn efter dages slæberrit. I løbet af dagen blæste det op, så vores kære telt hoppede og dansede noget. Det medførte at Per og Henrik havde lidt svært ved at sove. Så da jeg vågnede for at vende mig, så jeg de to herrer lå og læste. Dog var de to herrer dybt i drømme land, da jeg satte mig op kl. 14 og selv begyndte at læse. Kort tid efter kom der stille og roligt gang i alle. Normalt starter vores dage med vi sætter os op og læser. Når der er gang i lidt flere, begynder vi hver især at spise vores morgenmad som er mysli, mælkepulver og proteinpulver. Vi alle har varmt vand på termokande til the, kaffe eller kakao. På den måde kan vi vågne, når vi vil. Vi har dog lidt vært ved at være stille, så alle vågner nogenlunde samtidigt.

Vinden blæste forsat, og det var lidt køligt, plus dages kraft udladning i går gjorde, at vi var lidt mere stille i dag.

Ved 16 tiden begyndt vi at pakke vores egne ting, spiste knækbrød. For at tag telt ned kl. 17. Alt vores grej slæbte vi ned til den første elv. Først skulle vi ned over en stor sandskrænt til et kæmpe delta, hvor vi samlede kajakkerne og fik fordelt alt vores grej igen. Lidt af et puslespil, fordi det har været i alle mulige tasker de sidste dage over overbæringen. Det er dog begrænset, hvor meget vi har, så længere tid tog det ikke. Klokken 18.50 var alt pakket og klar og vi satte kajakkerne i elven. Det første stykke var ikke ret dybt, så vi måtte slæbe. Det stod hurtigt klart, at der var en del stykker, der var alt for lav vandet og for mange sten. Der hjalp vi hinanden og bare kajakken frem. Efter en 300 meter, var vi ved dybt vand. Vi satte os alle op, glade over at kunne padle ud. Glæden var MEGET kort, fordi det lynhurtigt blev lavt. Vi begyndte at tag vores egen kajak og trække den ved at gå i vandet selv, hvor der var dybest. Efterhånden forsvandt sten bunder og blev rent sand og silt bund (næsen som ler, noget klisteret).

Vi sprang frem og tilbage i kajakken og trak når der var lavt. Vi kom godt ned igennem det kæmpe delta. Det stod hurtigt klart at de 5 km delta ville kom til at blive hårdt. En noget uventet surprise, vi havde forventet at kunne padle det meste.

Vi sled og slæbte. Vi spejde efter den bedste vej af de 100 vis af små elve der samlet og løbe i alle retninger.

Vi fik godt sved på panden. Stille og roligt blev det lidt dybere og lidt flere små elvlejer løb sammen.

Da vi var næsten ude, gik jeg tilbage og hjalp den sidste kajak ud. Endelig var vi ved fjorden. Nu skulle der padles. Lige indtil vi så to ismåger stå på vandet 300 meter ud i fjorden = mere trækken. Efter et godt stykke ud i fjorden kunne vi endelig sætte os op. Klokken var over 23.

Vi nød at padle og den fanatiske udsigt her i Moskusoksefjorden. Her er virkelig flotte bjerge i alle farve, store dale, isbjerge og flot vand.

Vi padlede en lille time, til den lille fangstmandshytte Bråstad, som er sat i super stand af Nanok. Vi holdt en pause i den lille hytte, før vi padlede videre. De næste to timer padlede vi ud af fjorden og nød at alt bære og slæberriget var over. Det blæste dog lidt op, men vi kom sikkert frem til Halle Hytten, som er en nøjagtig kopi af Bråstad hytten.

Vi stoppede for i dag, fik gang i hytten og telt op ved siden af.

Vi kunne gøre dages skader op og konstate, at det kun er guidens kajak, der har skader. Pers ryglæn knækkede i morges. Det er lavet af et gammelt kobber rør, vi fandt. Ud over det var der kommet et lille hul i bunden af vores kajak, som vi lige skal have limet.

Vi alle kom ud af vores fugtige tøj. Bjørn kastede sig over aftensmad og lavede brændende kærlighed til os.

Vinden tog til og til, så teltet blev sikret. Godt vi var færdig for i dag.

Vi nød den dejlige mad i den dejlig varme hytte. Nu er klokken mange. Vi afslutter dagen med lidt varmt at drikke og lidt hygge spise. Før drømmeland kalder.

Jeg behøver nok ikke sige det, men hold da k…. hvor det fedt at være tilbage i det fantastiske område.

Dato: 1-2. aug.

Dag / Lejr: 10/9

Pos: 73 33 583 / 22 44 000

Distance: 22,5 km (5km slæberrig og 17,5 km padling)

Vejr: 5-8 grader, få lette lave skyer. Vind 5-8 m/s i løbet af dagen. Til aften 10-15 m/s