Dagen i dag skulle være i afslapningens tegn. Jeg sov lidt uroligt i nat, men valgte at stå op klokken 7 og se til de ting der stod til opladning.

Fik sagt godmorgen på værkstedet, før den stod på morgenmaden. Samt endnu en snak med Niels om strøm reservedele og ekstra batteri, jeg skal have til Anaktuvuk Pass, som er mit næste etape mål. Da et af mine batterier til opdatering af blog er stået af.

Formiddagen gik med at gå alle ting igennnem, pakke nyt creme, tandpasta, osv. Jeg fik pakket maden til næste etape.

Der går utroligt meget tid med strøm ting, mine batterier til solcellerne er længe om at lade op. Mit lækre lille kamera opfører sig altid totalt mærkeligt, når jeg skal lade det, har prøvet flere stik, computer, osv. men er svært at få strøm på, et mysterium. Jeg er altid lidt ærgerlig over strøm fylder så meget på min tur.

Har også haft god tid til at læse, slappe af og være meget kort på nettet nede på værkstedet.

Til eftermiddag fik jeg besøg af en fyr på cykeltur. Pludselig stod der en ung mand uden for mit telt, og spurgte om jeg var det. Det var Manuel på 20 år, fra Schwitz. Han havde fået at vide jeg var her af vejarbejderne.
Manuel er ved at cykle fra San Francicso til Prudhoe Bay, lige nord herfor. 6.000 km, som snart er slut over en 3 måneders periode. Vi fik en hyggelig snak om udstyr og det dårlige vejr. Du kan læse om hans tur her www.northwards.ch

Her til aften sider jeg i mit kontor, i pickup’en foran værkstedet og nyder en stille aften, før det går løs igen.

Chandalar Vejstation
Chandalar Vejstation, her ved Dalton Highway, er en af en række stationer langs hele vejen. Deres arbejde her er at vedligeholde vejen, ca 50-60 km hver vej her fra.

De er fem mand her en uge ad gangen, så har de en uge fri og kommer tilbage. Det består af tre vejarbejdere til at betjene maskinerne, en bygnings ansvarlig og en mekaniker.

Vejarbejderne vedligeholder en grus vej, ved at fylde nyt materiale på, vande vejen og skrape den om sommeren. Vinteren holder de den fri for sne.

Nord her for er et stejlt pas, hvor de har meget arbejde med mudder- og sneskred. De skyder sneen ned om vinter for at udgå laviner 40-50 gange i løbet af vinteren. Det er en udfordring, da det er den koldestes dal i hele området, da det er en gryde. Der er normalt minus 40 og under om vinteren.

Den bygningsansvarlige står for rengøring, alt vedligehold og reparationer af bygningerne her på stationen.

Mekanikeren har nok at lave med alt det materiel og dårlige veje. For tiden er der en ekstra mekaniker for de kan følge med.

Det har været sjovt at høre om deres arbejde og se, hvad de laver. De har været ubeskrivelig flinke ved mig.

Lejrer rutiner, del 4.
Når det er tid til at lægge mig, rydder jeg op og gør så meget klar til afgang som muligt. Jeg børster tænder, så får mine fødder en god gang massage og creme, de bliver virkelig plejet. Ben, arme, hænder og hovede får også creme, ikke noget jeg ellers bruger.

Jeg sover på to underlag, et godt gammeldags skumunderlag og så har jeg et ultra letvægt oppusteligt underlag, fra GJ Gear på 270 gram, som er designet, så der kun er underlag, dér hvor kroppen forventes at hvile på underlaget. Altså er der en masse gennemgående huller for at minimere vægten. Det kommer først frem når jeg skal sove.

Underlagene lægger jeg alt efter underlaget, hovedenden kan være begge veje eller på skrå, jeg prøver at være så jævn som muligt. Alle mine vandtætte poser med tøj, bliver brugt til at udjævne og lægge under så jeg ikke glider af.

På venstre side af mig ligger revolveren klar, da det er den vej, det er nemmeste at rulle til og gribe den med højre hånd. Til venstre ligger min bjørnealarm, lyd og min store Samekniv klar. Ved indgangen ligger bjørnesprayen klar.

Det sidste jeg gør er at lægge mit ur, så jeg kan se det og høre alarmen.

Så er det tid til at søge mod drømmeland og ingen tanker på bjørne. Jeg har gjort mit.
(Lejr rutiner forsættes)

Erik
P.S: Ser ud til mit wifi system til satellit telefonen er færdigt, kan godt være min blog ikke kan komme igennem den næste uge. Jeg arbejder på sagen. Jeg hader teknik efter hånden.

Dag / Lejr: 38/32
Pos: 20 68 04.564 / 149 35.244, Samme som igår
Km / Km i alt: 0 / 466,3 km fra grænsen (+ 54,5 km ud til start). Alt i grove luftlinjer, går i praksis noget mere.
Højde: ligger i 1001.
Tid gået: 0
Vejr: 5-12 grader. Meget tæt lavt skydække hele dagen, byger med støvregn. Brise fra syd.

Indlægget er opdateret: 10. december 2020