Dato: 25. sep. 2011
Lejr / dag: Lejr 136  / Dag 174
Finland Lejr 26 / Dag 30
Pos (google):  60 29 43.0 / 27 44 06.9 (kan sætte direkte ind i Google Earth)
Distance roet:  43,4 km (i alt 6209,1 km)
Distance roet i Finland: 1226,1 km (i alt)
Rotid: 7t55m (08.00 til 15.55)(Finsk tid +1 time til DK tid)
Vejr: 6/8 lave til 4/8 mellem, lidt sol. 3-7 m/s nordvest. 6 til 11 grader.
Bølger 10 til 50 cm nordvest til vest.

Mine aftner er dybt rutine præet, så du sikkert nok har bemærket, fordi ellers forsvinder aften og jeg får for lidt søvn. Men der er forsat plads til at strække ud og hygge mig lidt ofte med et podcasts. Det samme i aften, lage mig kl. 22.20. Op klokken 06.30 har været en noget køligere nat end længe, så dejligt at få gang i primussen og noget at spise. Fik pakket sammen, og ak knæk så røg der et samleled på hoved stangen, mener det er nummer 27 på turen. Fik det skiftet, fordi vil have et teltet der er i orden, hvis der skal ske noget. Da alt var pakket smed jeg affald i en bærepose og gik op til en offentlig skraldespand. Heldigvis var der kun et lille hul, så jeg måtte tag alle mine små poser ud og lægge i, og der i bunden lå min drikkedunk, hvor dumt jeg ikke havde fået den ud, kønt hvis jeg havde smidt den ud. Var alligevel på vandet kl. 8 og kunne ro ud i en solopgang gemt bag lidt skyer, mindre vind end de andre dag, men noget køligt. Selv vandet er blevet markant koldere de sidste dag, med alt det vind. Der er sket noget men temperaturen efter vinden gik mere mod nord.

En mærkelig dag, skulle gerne blive den sidst sådan rigtige rodag, men min krop var træt, det var køligt, så jeg var pakket væk bag pandebånd, cap, hætte, luffer, osv. Det er forsat en flot natur, så som altid alle mulige fugle, og pludselig lettede en havørn fra nogle træer ved en ø, dem troede jeg ikke jeg skulle se flere af, har godt nok set mange. Det er blevet lidt mere åbent, der ikke så mange hytter som hid til, og lidt færre både på vandet, dog kan jeg forsat se det er weekend med antallet. Jeg roede der ud af, vinden var forsat så kraftig at bølgerne i det åbne, var en 50 cm, tætte og træls, men det gik fint, tempoet var ikke super højt, men fint.

Så dagen gik stille og roligt og pludselig gik det op for mig at der ude 10 km frem, der lå Rusland, nu var det ikke Finsk skov og øer jeg kun kunne se, men nu også Russisk, specielt at tænke på at det er 174 dage siden jeg sidst så noget af Rusland, noget længer væk. Jeg kom frem næsten til grænsen og drejede mod nord. Ro ganske kort, her lå endnu en militær mini flåde station, har været meget militær her i Syd Finland. Det kan jeg godt forstå men den historie, kan ikke lade være med at tænke på alle de kampe der har fundet sted i disse områder.

Her i en lille vig lå en campingplads. Blev pludselig meget træt kunne umuligt ro de sidst 12 km i dag. Arg ikke helt det var dages mål, havde overvejet at ro endnu tætter på mål, men synes også jeg skal ro lidt i morgen før jeg kommer til mål, ville være mærkelig at pakke sammen for at ro en km.

Så jeg gik i land og fandt ejerne af campingplads, den var godt nok lukket, men jeg fik lov til at være her sammen med lidt fastligger, det er en lille plads, deres bad var lukket, men jeg kunne få strøm og der var gammeldags toilet, helt fint. Så må Niels og Leif finde sig i lugten i morgen.

De påstod at de kunne høre på mit engelsk at jeg var Dansker, og han sagde med det sammen hvis nogen skal hente dig og de spurgte slet ikke til hvor jeg kom fra eller skulle hen, tror ikke helt på dem, tror de har set tv indslaget uden de sagde det. De skulle hjem til Kotha og jeg fik slået lejr og pakket ud, i en sværm af små irriterende fluer, så var ikke længe ude. I mens ladte min computer, så jeg fik lidt mad, osv.

Nu går aften med alt det sædvanlig, samt jeg har en del arbejde at se til.

Så er den i hus i morgen, hvis ikke der går noget helt galt. Følg forsat med her, ville berette lidt om hvordan det er at stoppe, samt jeg har lidt spørgsmål til dig hvis du vil hjælpe mig.

Når jeg kommer hjem vil der følge anmeldelser af grej i en lind strøm hen over efteråret og vinteren. Så fortvivl ikke. Hvis du savner mig for meget, så kommer der også snart min bog om Danmark rundt i isvinteren.

Nu vil jeg drikke noget mere cola, har rigeligt, skrive videre.

Videre det går i morgen.